Skrevet af: Shahram Radmehr, 1. juni 2020 kl. 6.55
Hej
Jeg har et æbletræ pudderet på grund stemmen. Mit spørgsmål er hvilket del skal være lige og stå lodret.
Er det det nederste del eller selve træet man skal holde lige når man planter den.
Hvis det er træet der står lodret så står grund stemmen ca 30 grader skæv?!
Tak på forhånd
Skrevet af: Vibeke Dyrst, 1. juni 2020 kl. 11.20
Hej Sharam
Jeg ville plante træet med stammen lige. Hvis du planter den skævt vil træet altid stå skævt.
Kronen, altså alle grenene, kan du så i løbet af nogle år klippe til, så træet bliver hatmonisk ay se på.
Præcis hvordan du skal klippe det, er der nok mere æbletræs-erfarne herinde der kan svare på.
Imellemtiden kan du, hvis du har lyst, google på "beskæring af æbletræer."
Skrevet af: Shahram Radmehr, 1. juni 2020 kl. 13.01
Jeg sender et billede. Er det det nederste del eller øverste del som skal være lige?
Skrevet af: Chris J., 1. juni 2020 kl. 13.49
Hej Shahram
Tillykke med træet.
Jeg ville sætte træet, så den nederste del er mest lodret.
Den øverste del vil med tiden rette sig en god del, teoretisk vist noget med apikal dominans og gravitropisme. Det vil også rette sig efter lyset, så hvis du lader det hælde lidt mod nord, får du hjælp af solen.
Jeg håber, at du får stor glæde af træet.
Venlig hilsen Chris
Skrevet af: Lars Holt, 1. juni 2020 kl. 15.16
Jeg går ud fra if. tegningen, at den nederste del (grundstammen) ikke er særlig høj, så jeg ville dreje roden, så podekvisten stod lodret ved podestedet.
Skrevet af: Shahram Radmehr, 2. juni 2020 kl. 17.35
Mange tak for svaret. Rigtig god dag til jer.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.