Forum

Anlæg din have med »rum«

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 8. juni 2020 kl. 9.51

Da vi i 1973 stod med 1500m2 grund, bygget hus og en bar mark, var pengene små og jeg tuskede mig til stiklinger af både træer og buske. Det vigtigste råd fik jeg af en gammel gartner, som skulle af med et par kirkegårdstræer: » du skal tænke i rum, så du får en ny oplevelse hver gang du drejer om et hjørne« . Det var et supergodt råd. Det er nu mange år siden og jeg har aldrig brugt mere end højest 1500 kr på planter om året.
Det er der kommet en fin have ud af, så min have er blevet til lidt efter lidt.
Jeg indrømmer gerne at det sjoveste, og det der driver værket, er at »lave om«. Min mand sagde en overgang at mange planter havde »flyttesyge«. I dag har jeg svært ved at finde en ledig plads til en ny plante.
I år har vi lavet et ferskenespalier på en bar sydmur….. og har fundet ud af at vores brændeskur er er et dejligt skyggefuldt sted, så mon ikke genbrug har to bekvemme havestole?
Det er ikke fordi vi mangler stole. Et sæt cafemøbler Af den fine franske slags af jern er umulige at sidde i i længere tid, men dekorative er de!

1 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 8. juni 2020 kl. 9.54

Billeder af min have i 2012. haven er under stadig forvandling og det er det skønne ved at bruge haven som fitnescenter.
strikingeshave.blogspot.com/2012/06/billeder-til-en-havekonkurrence-i-ide.html

2 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Helle M., 8. juni 2020 kl. 10.08

Hej Ingeborg,

Det er et rigtig godt råd du fik, og nu giver videre :-)
Det er også altid hyggeligt at læse dine små fortællinger om hvordan det ene eller det andet er blevet til i din have.

/Helle

3 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Doris Møller, 9. juni 2020 kl. 8.34

Hej Ingeborg Hansen

Jeg har det på samme måde som dig: Jeg skal også hele tiden lave om. Jeg ved ikke, om jeg synes, at det er sjovt. Men jeg finder hele tiden på forbedringer. Og det er jo lidt skørt, når man også er i den situation, at man mangler kræfter.

En af mine nyeste ideer er, at jeg vil lave en ny lavendelhæk til efteråret. Grunden er, at linjeføringen på den nuværende er lidt kedelig. Den nye skal slynge sig i en pæn og harmonisk bue. Desuden er det en meget gammel sort af lavendel, jeg har lavet den nuværende hæk af. Men der findes moderne sorter, der er flottere blå, synes jeg.

Man kan mene, at det er åndssvagt at lave en ny 10 meter lang lavendelhæk, når jeg nu allerede har en, der godt nok ikke er så pæn. Men det ender sikkert med, at jeg gør det!

Ja, det er en fin have, du har ;-)

M.v.h.

Doris Møller

Nyt svar til emnet »Anlæg din have med »rum««

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Anlæg din have med »rum«

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider