Skrevet af: Simon Wiencken, 12. juni 2020 kl. 18.29
Hej,
Jeg bor i et nybygget hus, og har for nyligt fået anlagt have. Det vil sige en kirsebær laurbær hæk samt rullegræs.
For at få bugt med det allerede hurtigvoksende ukrudt, så har jeg købt en masse dækbark.
Men da dette jo skal lægges i 8-10 cm højde, så vil jeg placere en græskant langs græsset. På den måde kan jeg holde på dækbarken ved hækken, samt forhindre græsset i at sprede sig ud i hækken.
Jeg har samtidig en Worx robot plæneklipper, som gerne skulle køre langs kanten af græsset, så jeg slipper for at skulle hele vejen rundt med kantklipperen.
Jeg har også købt flere ruller barkdug til at ligge under dækbarken, for at gøre det endnu sværere for ukrudtet at komme op.
Det er så nu, at jeg har brug for et godt råd.
Hvordan griber jeg bedst dette projekt an? Jeg har trods alt 100 meter hæk, så synes det hele virker uoverskueligt.
Min umiddelbare plan var, at grave græskanten så langt ned langs græsset, at den kun stak et par cm op. Jeg ville herefter fjerne ca 6-7 cm af jorden lige ved græsset, så når jeg lægger de 8 cm dækbark, så passer det med, at det når op til kanten af græskanten. På den måde får jeg de krævede 8 cm dækbark oven på jorden, og kanten ind mod græsset bliver lav nok til, at robotplæneklipperen kan komme ind over.
Men jeg synes projektet virker en anelse uoverskueligt. Især pga barkdugen, som jo skal skæres til, hver gang der kommer en hækplante (hvilket der gør cirka hver 33 cm). Bør jeg droppe dugen, for at spare en masse tid, eller er det tidsforbruget værd?
Gode råd modtages med kyshånd!
Hilsen
Den nye haveejer
Et par links til de produkter jeg har købt:
Barkdug:
www.bauhaus.dk/weibulls-barkdug-1x15-m
Græskant:
www.bauhaus.dk/turfline-graeskant-ekstra-staerk-900-x-15-cm
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 13. juni 2020 kl. 11.28
De viste plastkanter dur ikke!
Se her
strikingeshave.blogspot.com/2019/06/plastkanter-til-grs-een-gang-og-aldrig.html
Jeg ville fjerne alt flerårigt ukrudt og smide en god portion Dækbark. Men..... du skal vide at uanset om du sætter kanter eller ej, vil fuglene rode rundt efter insekter og sprede barken ud på græsplænen. Gæt, hvor jeg ved det fra.:-)
Ingeborg
Skrevet af: Simon Wiencken, 16. juni 2020 kl. 22.48
Hej Ingeborg,
Tak for dit link med dine erfaringer med lige præcis denne græskant. :)
Jeg har heldigvis ikke flerårigt ukrudt, da haven er helt nyanlagt.
Ved du om ukrudt altid skal fjernes helt (dvs. at hele roden skal med op)?
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 17. juni 2020 kl. 8.17
Du kan desværre ikke vide om du har flerårigt ukrudt i en nyanlagt have. Frø kan ligge i jorden i hundrede år og komme med vind og fugleklatter.
Flerårigt ukrudt skal fjernes med rod. Det er fra roden det skyder igen. Prøv at google flerårigt ukrudt.
I græsplænen er der en del ukrudt, som ikke tåler gentagen slåning og det dør så efterhånden.
Ingeborg
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.