Forum

De unge sviner mest

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 13. juni 2020 kl. 14.35

Nogle gange undre jeg mig og det er når den næste generation bruger så meget af deres energi på at ville forbedre miljøet, klimaet og belærer os gamle om hvad der er rigtigt og hvad der er forkert efterlader en natur så svinsk og kan lide at være det bekendt.

www.bt.dk/musik/hyklere-unge-klimavenlige-sviner-paa-distortion

1 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Vibeke Dyrst, 13. juni 2020 kl. 15.37

Det kunne jo være at det ikke er de samme unger som sviner og som går op i miljøet. På samme måde som nogle haveejere sviner med gødning og sprøjtemidler og andre går op i det med miljøet ;-)

2 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 13. juni 2020 kl. 17.39

Den tror jeg ikke rigtig på. Jeg tror der er mange forkælede unger mennesker, der har en holdning og så udviser en anden. Jeg har set det da jeg arbejdede i Gentofte kommunes stadion for mange år siden og noget tyder ikke på at det er blevet bedre med tiden. Jeg kan også se det her i Køge, hvem der bruger skraldespandene, og hvem, der rammer ved siden af...
Mht til om nogle haveejere bruger kunstgødning og pesticider gider jeg ikke at bekymre mig om, bare de gøre det inden for lovens rammer. Det er stadigvæk ikke forbudt at Hr og Fru Jensen sprøjter og gøder med alt hvad der kan købes i byggemarkederne. At vi så kan mene noget andet står jo på "vores regning."

Hvis man vil have det forbudt må det vel være byggemarkederne man skal rette henvendelse til, men det hjælper næppe meget. Så skal der andre midler i brug. Så skal du ligefrem lovgive omkring det og det er man heldigvis også godt på vej til. Se bare med round op som du tidligere har kunne købe i 1 liters dunke. Det er da et skridt i den rigtige retning...

Jeg syntes at der er en kedelig tendens i blandt mange og især at den yngre generation, der er vokset op med at nogle ryder op efter dem, hvilket der jo også er, at man ikke selv skal gøre lidt for det. Der er jo ikke noget at sige til at nogle af dem har fået øgenavnet "curling børn" at de skubbes frem at forældrene, der jo i sidste ende har ansvaret for deres adfærd.

Filosofien må være at det koster at rydde op efter dem, der grisser, imens vi tjener på at folk de sprøjter og kunstgøder deres haver... :-).. Det er vel ikke hel løgn.?

3 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Doris Møller, 13. juni 2020 kl. 19.05

Ja, unge mennesker er forfærdelige – siger de ældre! Sådan sagde de også, da jeg var ung. Og jeg har læst et sted, at man sagde det samme om de unge for et par tusind år siden i Grækenland.

Sandheden er vel, at unge mennesker er lige så forskellige som alle andre.

M.v.h.

Doris Møller

4 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 13. juni 2020 kl. 19.30

Jeg tror bare ikke af den ældre generation havde samme muligheder for at få hvad de pegede på, som de unge har i dag. Det er ivertfald ikke det indtryk jeg får når jeg snakker med dem. Vi har hellere aldrig haft så meget affald som nu. Bevares vi er alle forbruger af affald, men hvis ikke den yngre generation kan løse det/finde ud af at håntere det har vi godt nok et stort problem at slås med fremover.

Og så meget andet at slås med :-)

5 af 19 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 14. juni 2020 kl. 9.18

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

6 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 14. juni 2020 kl. 12.05

Giver dig hel ret i at der er mange, også af de "ældre borger, som sviner, men det der falder mig mest på brystet er at det er de unge, der med deres kamp for kloden, miljøet mv. efterlader et sådan svineri. Der er vel intet til hindre i at rydde op efter sig.

7 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 17. juni 2020 kl. 0.33

Den anden dag, kom jeg kørende på min K30, og så lå der emballage fra MacD på og i vejkanten. Da der mindst 35 km til den nærmeste MacD, så undrede jeg mig meget!

Ellers plejer maskinbetjernerne (dem, der pløjer osv.) kun at efterlade tyske øldåser. (De skal jo lige snakke sammen i pausen), det er også noget slemt svineri, at de ikke tager dåserne med hjem!

Efter den seneste snevinter (jeg tror det var i 2010/11) talte jeg 127 øldåser og et antal Coccio og majonæsebeholdere- på en 10 km strækning. (På hjemvejen var der færre, men der talte jeg ikke).

Det er dog blevet bedre med årene.

Mvh
Tine- men hvorfor køre 35 + km for at smide skrald?!

8 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 17. juni 2020 kl. 7.04

Hej Tine Andersen

Hvis man skal betjene rat, blinklys og også lige kigge efter cyklister plus at indtage et MacD-måltid og til sidst have fedtet af fingrene, så passer det meget godt med en halv timestid med ca 80 km/t inden man skiller sig af med restaffaldet....

;-)
hilsen fra Lone

9 af 19 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 17. juni 2020 kl. 7.57

10 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 18. juni 2020 kl. 21.47

Ca 300 meter fra hvor jeg bor ligger der et vejkryds og her bliver der flittigt smidt affald ud af vinduerne, fra bilerne. Jeg har en ældre dame her på vejen, der med en sæk og gribetang går og rydder op efter dem og hun bliver sjælden arbejdsløs. Krydset ligger lige op ad en Rema 1000 butik, så det er stensikkert at man lige har været inde og købe ind, hvorefter man sætter sig i bilen for at pakke den chokoladebar og/eller is man lige har været inde at købe og skal med det samme kastes ud af vinduet når man holder for rødt. Ikke noget med at benytte skraldespanden lige ude for Rema 1000 butikken.

Jeg forstår ikke at man kan være det bekendt.
Det er lidt i samme boldgade når hundeejere ikke samler op efter sig. Det er meget egoistisk at sk... på om andre træder i deres hundes efterladenskaber, at hundelorte er en medvirkende årsag til at der også kan være rotteproblemer i et beboelses område, da rotter jo æder alt og her kan fortovene jo ligefrem være et "tag selv bord".

11 af 19 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 19. juni 2020 kl. 7.19

12 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 19. juni 2020 kl. 8.01

Dengang vi var unge:
Behøvede vores forældre ikke at lære os at affald ikke hørte til i naturen. Der var slet ikke den mængde affald til rådighed. Så det er vores og næste generations opfindelse af affald, de unge ikke har lært at håndtere.
"To go" produkterne animerer til "let go".... ligegyldigt hvor! Uendeligt trist, men en tur i byen i går gjorde, at jeg flere gange skulle af med nogle gummihandsker og spritklude. Ingen affaldsspande på gaderne i Fredericia- eller bare ikke nok af dem.
Ingeborg

13 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 19. juni 2020 kl. 8.07

Og så er det de færreste unge der render rundt med tasker større end til en mobiltelefon, og unge mænd kan ikke have en pizzabakke eller kaffekrus i baglommen. Så frem med affaldsspandene!.
Jeg har vist også gjort Fredericia by uret. Der var affaldsspande i gågaden, bare ikke der, hvor jeg havde brug for dem.
Ingeborg

14 af 19 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 19. juni 2020 kl. 9.15

15 af 19 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 19. juni 2020 kl. 9.15

16 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 19. juni 2020 kl. 10.00

Vi sorterer allerede i 10 forskellige kategorier og har gjort det over 10 år.
Fra husholdningen sorterer vi alm. restaffald og grønt. 1 gang om måneden afhentes: Pap, papir, flamingo, hård plast, blød plast, småmetal, snavset plast og glas. Batterier stilles ovenpå dagrenovationen.
Kommunen leverer plastsække til affaldet (storskrald) 2x om året.
Det er noget underligt noget med store plastsække til en håndfuld småmetal. Jeg er ret træt af de mange poser ude i garagen. Hvordan skal folk få plads til 4 skraldespande ved f. Eks. Rækkehuse? Hos os ville der kun være bundskrab i store skraldespande.
Iøvrigt har jeg da tænkt på de enorme mængder værnemidler vi skal af med worldwide kontra plastposer fra før corona.
:

17 af 19 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 19. juni 2020 kl. 11.59

18 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Doris Møller, 19. juni 2020 kl. 17.01

Jeg kan godt se fidusen ved, at alle kommuner efterhånden skal have ens skraldeordninger. Så bliver det ikke så svært for folk, der flytter fra en kommune til en anden eller har to boliger i to forskellige kommuner.

Men udgifterne! I min kommune har vi temmelig dyre installationer ved etageejendomme: nedgravede containere til restaffald, papir/pap og en til glas, metal og plast, som kommer i samme container.

Jeg frygter, at disse dyre installationer ikke mere kan bruges, fordi alle kommuner skal have ens ordninger. Jeg frygter, at mængden af skraldespande bliver voldsom, og hvad kan alle disse skraldespande ikke komme til at koste? Og hvad med alle de ressourcer, der er blevet brugt på skraldeordninger, som ikke længere kan bruges? Affald, affald, affald…

Man vil løse ét problem (affaldsproblemet) af hensyn til klimaet og til de begrænsede mængder af råstoffer. Det gør man ved at producere tonsvis af plastic-skraldespande med de konsekvenser, det har for vores miljø!

M.v.h.

Doris Møller

19 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 26. juni 2020 kl. 14.38

Noget tyder på at jeg ramte plet da jeg startede denne tråd i sin tid for nu har en ny journalist faret i blækhuset og skrevet denne artikel, hvor de unge får "skæld ud"

www.tv2ostjylland.dk/aarhus/skrald-i-botanisk-have-har-aldrig-vaeret-vaerre-ligner-efterladt-roskilde-festival

Og nej der er ingen grund til at starte en ny debat... Det var bare til orientering :-)

Nyt svar til emnet »De unge sviner mest«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > De unge sviner mest

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider