Skrevet af: Carsten T., 15. juni 2020 kl. 17.13
Jeg havde i baghaven en bunke jord.
tror 80% af den bunke er af god kvalitet.
der groede i hvert fald masser af ukrudt og andet :-)
Jeg har nu spredt den ud over et stykke af min græsplæne, som var meget ujævn og let skrånende.
Så nu er den lige og uden huller, men græsset er jo selvfølgelig dækket til.
Hvordan behandler jeg det nye jord før jeg sår nyt græs på det?
her i varmen er jorden kommet til at se meget tør ud, hvad den ikke var da jeg gravede den fri.
jordlag er max 8 cm. hvor det er tykkest
skal den tromles og renses for småsten og ukrudt og så bare græsfrø ud på den?
Skrevet af: Søren Duun, 15. juni 2020 kl. 17.47
Jeg ville rive den igennem for sten og rødder så du ikke får problemer med dem senere når du slår græsset. Husk at med den varme vi har i øjeblikket skal der vandes.. Rigtig meget. Hvis ikke du vander og får gang i græsset får du bare mere ukrudt i stedet for.
Det havde, efter min mening, været bedre at vente med at anlægge græs til efteråret.
Skrevet af: Lars Holt, 15. juni 2020 kl. 17.50
Ja, du skal fjerne småsten og ukrudt (hvordan er det kommer der, når du lige har lagt jorden ud?).
Lad plænen ligge brak indtil september, og sørg for at holde den ukrudtsfri.
Så undgår du at græsset tørrer ud her i sommertørken og du får fjernet meget, meget ukrudt.
Kommer græsset op gennem jorden, så må du slå det, som begyndelse på din nye plæne.
Skrevet af: Carsten T., 15. juni 2020 kl. 18.06
Småsten var jo i jordbunken :-)
Men dem sorterer jeg fra.
Ja jeg tænkte nok tidspunkt var dårligt.
Men det var nu jeg fik lyst til at grave :-)
Stykket ligger i skygge stor del af dagen, så det bliver ikke så tørt.
Eller sagt på anden måde... de somre hvor resten af græsplænen har været svedet af, har der været grønt på dette stykke.
Ligger neden for en 3,5 meter høj hæk mod vest.
Så der er kun sol om formiddagen sådan ca.
Skrevet af: Lars Holt, 15. juni 2020 kl. 18.26
Rådet om at benytte lejlighed til at få ukrudtet til at spire, og så fjerne det, inden du sår græs, er til de, der ikke ønsker blomster i deres græsplæne.
Skrevet af: Carsten T., 19. juni 2020 kl. 17.54
Nå jeg har fået bunken spredt ud.
Der var selvfølgelig mange mange flere sten end forventet :-)
Fjerner man dem ved konstant rivning indtil de er væk eller skal jeg hente muldjord og sprede ud over så de dækkes til istedet for?
Formoder at sten selv i små str. skal væk?
Skrevet af: Lars Holt, 19. juni 2020 kl. 18.25
Hvis du først sår i september har du god tid til at fjerne sten. Henter du muldjord, er der også sten i det.
Skrevet af: Carsten T., 19. juni 2020 kl. 21.25
ok..
Min rive har ca. 1 cm mellem tænderne.
Kan man få en med mindre mellemrum, så jeg kan få de små sten med?
Synes ikke jeg kan finde en brugbar.
Løvriven jeg har er ikke så god til det.
Skrevet af: Lars Holt, 19. juni 2020 kl. 21.32
Når du er nede i 1 cm kan stenene vel ikke længere genere plæneklipper og barnefødder.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.