Forum

Nu blomstrer hylden

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Gert Er Glad For Haven, Også For Ukrudt., 18. juni 2020 kl. 16.21

For mig er det indbegrebet af sommer når hylden spreder sin skønne duft og blomsterpollen med rund hånd. Og så skal der laves hyldeblomstdrik til hele det kommende år.
Mange opskrifter foreskriver, at hyldeblomstdrikken skal opbevares i køleskab for at kunne holde sig, og det holder måske nogen fra at lave denne skønne drik, som tilmed er let og hurtig at lave.
Jeg har lavet hyldeblomstdrik til hele familien i mere end 20 år, og har blot opbevaret drikken i et mørkt og ikke for varmt køkkenskab. Og i alle de år har jeg kun oplevet at en enkelt flaske fik en smule mug - så ud med den.
Hygiejne ved fremstilling er alfa og omega for holdbarheden.
Og så en hurtig opskrift:
pluk ca. 20 store blomsterklaser og klip de groveste stilke af.
Så 2 økologiske citroner i tynde skiver oveni. 3/4 kg. farin, 3/4 kg. sukker og et par breve vinsyre. Det hele dækkes i en skål med et par liter kogende vand, og der røres af og til, indtil sukkeret er opløst. Lad det trække 3 - 4 dage og så er det klar til at sies og hældes på flasker, som forinden er vasket og skyllet med lidt Atamon. Lukkes tæt. Jeg lægger et stykke husholdningasafilm på inden jeg skruer låget på flasken.
Så har man en herlig koncentreret drik, f.eks. med lidt kold dansk vand som læskedrik, eller i en kop kogende vand når halsen er øm i vintertiden.
Yderligere et lille fif. Dryp 3 dråber Atamon ovenpå hyldeblomstdrikken som et lille låg inden den lukkes tæt, så er den forseglet imod udefrakommende "angreb" Bare ikke ryst flasken når den stilles ind i skabet.
Vel bekomme.

1 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 18. juni 2020 kl. 17.04

Vores hyldeblomstdrik, kaldet Blost, kan holde sig i mange år. Det er først, når den er fortyndet, at holdbarheden er lav - men det er nok mest fordi den bliver drukket!
Vi har høstet i dag.

2 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 18. juni 2020 kl. 19.06

Mine kone er også i gang med at høste og brygge hyldeblomst drik. Vi har fået en gammel opskrift fra min kones farmor, der her brugte halv puddersukker og halv sukker. Puddersukker giver en rigtig god smag heri

3 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gert Er Glad For Haven, Også For Ukrudt., 18. juni 2020 kl. 19.58

Søren, du er vel ikke i tvivl om, at farin er det du kalder puddersukker ?

4 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Benedikte Rasmussen, 18. juni 2020 kl. 20.02

Jeg bruger ikk mere farin, men rørsukker. Det gærer ikk på samme måde og danner derfor ikk alkohol..
Børnebørnene synes også det smager blidere og bedre.

5 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 18. juni 2020 kl. 21.26

Jeg har ingen problemer med at det gære. Er brun farin ikke også rørsukker, eller er det ubleget roesukker?

6 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 18. juni 2020 kl. 22.05

Man kan også opbevare det i rene mælkekartoner i fryseren. Så undgår man det med atamon.

Jeg har ikke lavet det i år, men jeg har en snes tykke flasker med patentpropper, som jeg ellers har brugt- også til hyldebærsaft. (De har indeholdt sodavand med brus).

Og ellers har jeg brugt min dingenot "gryde" med låg, til at sætte i køleskabet. Ellers synes jeg, det let mugner.

Mvh
Tine- den der gryde er bla beregnet til at gå i ovnen. Den er ret dyr, men det er faktisk det eneste og bedste, den duer til! Altså hyldeblomstdrik.

7 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Sus L., 18. juni 2020 kl. 23.12

Har nogen af jer prøvet at henkoge saften? Det har jeg planer om at gøre i år, da jeg helst vil undgå at skulle bruge fryserplads og ikke ønsker at bruge atamon.
Saften ville så skulle koges op i flaskerne efter at have trukket i køleskabet.

8 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 18. juni 2020 kl. 23.17

Jeg tror at det vil påvirke smagen i en negativ retning. Men prøv det. Men bruger du ikke atamon og kan undgå at det rådner for dig skal det drikke indenfor få dage når først det er åbnet.

9 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 19. juni 2020 kl. 0.13

Nu vil jeg tillade mig at forsvare brugen af Atamon og lige skrive at jeg, ligesom en masse andre, har brugt det i rigtig mange år og tror derfor ikke at det er så skadeligt som det gøres til.

Jeg har hørt nogle påstå at det skulle ødelægge tarmfloraen, hvilket jeg ikke har set videnskabelige beviser for, kun hvad folk tror og mener. Dette undre mig, hvis det har sin rigtighed ikke er kommet frem i medierne..

Når jeg søger på Google kan jeg bl. a læse følgende :

At atamon har været brugt lige siden 1938

At det godt nok fremstilles syntetisk, men at samme stof finde i bl.a tranebær og tyttebær.

Derfor savner jeg belæg for om det virkeligt er så skadelig som det påståes og som nogle har ville gøre det til.
Jeg kunne mere forestille mig at de svampe og bakterier, som kan komme i vores syltning/saftkogning ville være mere skadelig, bl. a på grund af de toxiner de udskiller.

10 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Iben H., 19. juni 2020 kl. 9.13

Hyldeblomster og hyldeblomstsaft er også indbegrebet af sommer for mig.
“Hyldene dufter i stuen ind,
ude fra Danmarks haver”.

Vi har for første gang i år høstet blomster i egen have. Hyldeplanten er lavet af en stikling fra mine forældres have forår 2016.

Den er blevet 3-4 meter høj og ret bred efterhånden. Hvordan beskærer I jeres hyld? Skyder den vildt og voldsomt, hvis jeg klipper noget af den?

11 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 19. juni 2020 kl. 10.39

Den kan gro flere meter om året når først den har fat.
Vi skærer ca halvdelen af den hvert andet år og får masser af blomster/bær med tiden.

Nyt svar til emnet »Nu blomstrer hylden«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Nu blomstrer hylden

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider