Skrevet af: Jonas Bülow Christensen, 19. juni 2020 kl. 14.33
Hej med Jer
Jeg har et stort problem med ukrudt sorten Poa Annua.
Det er begyndt at overtage store dele af min plæne, som desværre kvæler den eksisterende græs.
Det jeg har gjort indtil videre er, at ligge på knæ og rive den op, og derefter efterså med græs frø og topdressing.
Jeg har 1400 kvm. plæne og det tager ret lang tid.
Er der nogen som har et godt råd til, hvordan man enten med kemi eller på andre smarte metoder, end at side at rive dem op enkeltvis.
Spar mig gerne for råd omkring kemi, grundvand mv.
Jeg har ingen interesse i, at vide hvad der er godt og dårligt for naturen - jeg ønsker blot råd til at komme af med mit ukrudt.
Skrevet af: Lars Holt, 19. juni 2020 kl. 15.04
Du kan bruge asfalt.
Skrevet af: Jonas Bülow Christensen, 19. juni 2020 kl. 15.15
Hej Lars
Det var et ret ubrugeligt svar, men tak fordi du tog dig tid til at forstyrre indlægget.
Skrevet af: Lars Holt, 19. juni 2020 kl. 15.19
Du kan også gå til terapeut og lære at nyde mangfoldigheden i plænen.
Skrevet af: Jonas Bülow Christensen, 19. juni 2020 kl. 15.26
Hej igen Lars
Tak igen for ubrugeligt svar.
Nu er folks ambitionsniveau forskelligt fra person til person.
Det må man have respekt for, så behøves du ikke komme med flere indlæg her - tak
Skrevet af: Lars Holt, 19. juni 2020 kl. 15.29
Nu er du jo så fræk at spørge til kemi i et økologisk forum.
Jeg har lidt ondt af dig, hvis du synes, at det der er pænt.
Skrevet af: Jonas Bülow Christensen, 19. juni 2020 kl. 15.57
Du bliver ved.....
Hvis du læser indlægget så står der, om der er nogen der kender en bedre metode. Skrev ikke, at det nødvendigvis skal være kemisk.
Jeg foretrækker at gøre det uden, ligesom jeg gør i dag, hvor jeg river planten op. Hvis kemi er den eneste løsning må jeg desværre overgive mig til det. Jeg tænkte netop i dette økologiske forum, at der var en som kunne komme med et råd eller to, men så bliver jeg mødt af dig.
Så hvis du har en fornuftigt kommentar til at hjælpe mig videre, er du velkommen til at kommentere igen, ellers så må du have en god dag.
Skrevet af: Tine Horsum, 19. juni 2020 kl. 20.06
Kom cement på- og mal den grøn!
Herre gud da, den er enårig og rapgræs, så kommer det vel igen til næste år, og hvis ikke vil de andre græstyper over tid udkonkurrere den. De er typisk mere slidstærke.
Men at luge græs i en græsplæne? Er det en golfbane, du har dig der?
Mvh
Tine
Skrevet af: Tine Horsum, 19. juni 2020 kl. 20.20
Og når du nu styrter frysende ud herfra:
Læs lige op på græsblandinger, og hvad de bruges til. Rapgræs er typisk med i blandinger, så man hurtigt får en tæt grøn plæne.
Rapgræs er så ikke så slidstærkt som rajgræs mflr, og rajgræs mflr er længere om at etablere sig, så man får en tæt grøn plæne. Derfor er plæneblandinger forskellige, men en almindelig plæne, hvor der skal færdes evt spilles lidt bold, er blandet af noget andet end, plæner, der bare skal se grønne ud (og ikke må ædes- øh betrædes!).
Mvh
Tine
Skrevet af: Tine Horsum, 19. juni 2020 kl. 20.22
Rettelse: Fnysende- ikke frysende. :-)
Skrevet af: Søren Duun, 19. juni 2020 kl. 20.30
Hej Jonas.
Der findes ikke nogle økologiske metoder til at udrydde poa annoa specifik. Poa annoa eller etårige raps græs tilsætter man i de forskellige græs frø blandinger, da den breder sig hurtigt, men som du har opdaget er det også en ukrudt art, der dog ikke er særlig slidstærk. Men lukker godt.
Derfor er det en god ide at slide på græsset og holde den med gødning. Måden man slider på græsset er ved at vertikal skærer den i gennem flere måneder med ca 14 dages mellemrum. Det er derfor vigtig at holde græsset med gødning og ikke mindst med vand.
Du kan ikke få et kemisk middel til at udrydde den, uden at resten at græsset også ryger, da enraps græs høre til enkims bladet ligesom alle andre græs arter.
Skrevet af: Lars Holt, 19. juni 2020 kl. 20.32
Tilbage til udgangspunktet.
Enårig rapgræs er i familie med den flere årige græs, som du har sået.
Der findes, så vidt jeg ved, pesticider, der kan skelne mellem enkimbladede og tokimbladede planter. Men ikke mellem et årige og toårige.
Jeg tror heldigvis ikke, at der er en gift, som det for dig ville give mening at bruge til dette formål. Vi er mange, der mener, at gift ikke giver mening i naturen.
Hvis du på naturlig vis skal fremme dit såede græs på bekostning af det selvsåede, skal du påvirke de to plantesorters vækstvilkår.
1. enårig rapgræs er lav, og skal kun bruge 14 dage for at formere sig.
2. Den græs du har sået kan formodentlig blive høj, hvis du ikke slår den for tæt.
Mit forslag er derfor, at du giver plænen de bedste vækstbetingelser (vand, topdressing, gødning og hvad der skal til), og slår græsset så højt, at den enårige rapgræs bliver overskygget og dermed uddør.
Når den er væk, kan du igen slå græsset i den ønskede højde.
Skrevet af: Lars Holt, 19. juni 2020 kl. 20.39
Søren og jeg skrev samtidig uafhængig af hinanden.
Jeg er lidt i tvivl om, hvad vertikalskæring skulle hjælpe mod enårig rapgræs, medmindre rodsystemet er så øverligt, at hele planten ryger med op, mens plænegræsset har sammenhængende rodnet.
Når jeg trækker det op i køkkenhaven, synes jeg ikke, at det er så nemt.
Skrevet af: Søren Duun, 19. juni 2020 kl. 22.59
Enårige raps græs er sej at hive op, men ikke mere end det kan fjernes igen. Problemet er at det smider rigtig mange frø og tager let overhånd i en ny plæne, hvilket jo også er meningen. Bare ikke lige der, hvor det ikke er ønsket.
Når du bl. a vertikal skærer din græsplæne og gøder og vander den optimal sikre du dig at flerårige græsser, der laver udløber bliver til små og nye planter med tiden. Derfor gælder det om at stresse alt form for ukrudt med en vertikal skæring. Med til vedligeholdelse af græsplænen høre også topdressing.
Jeg syntes nu at græs er græs og går ikke selv så meget op i det. Så jeg ville ikke bekymre mig om det.
Hvis man vil vide mere om græsplæne pasning er der i nogle af de andre tråde nævnt bøger, som jeg kan anbefale..
Skrevet af: Søren Duun, 19. juni 2020 kl. 23.28
På denne hjemmeside www.haveabc.dk/20/rapgr%C3%A6s-en%C3%A5rig-rapgr%C3%A6s---poa-annua kan man læse mere om planten og heri nævnes det også at dens rødder ligger øverst, hvilket er en fordel når den skal bekæmpes, og at den ofte dør efter en langvarige tørke, men at den også tåler tæt klipning, hvilket gøre at man ikke kan bekæmpe den via græsslåning.
Ydermere gror den på steder, hvor det er skygget, dvs under store træer, hvilket gøre at den er svær at skygge ihjel ved at man holder en høj klippe højde.
Googler man "engrapgræs og ukrudtsgræs" vil man på DLF hjemmeside finde midler til bekæmpelse af den, hvilket midler der er tale om ved jeg ikke, da jeg ikke har brugt dem selv. Men økologiske er de vel næppe? .
Skrevet af: Jonas Bülow Christensen, 22. juni 2020 kl. 15.20
Jeg har lige være offline i nogle dage, og hvor er det dog fedt at se så mange indlæg.
Jeg vil helt sikkert prøve, at slide på det og vertikalskære i de områder som de efterhånden har overtaget. Rodnettet er ret løst, og man kan nemt, med de planter jeg har, fjerne det i store klumper. Det kommer desværre dog hurtigt igen, selvom man prøver at få alle rødder med.
Tusind tak for alle de gode råd indtil videre.
Skrevet af: Claus K Madsen, 22. juni 2020 kl. 18.10
Er du sikker på arten? Jeg ville have svært ved at spotte enårig rapgræs i plænen pånær når den blomstrer.
Skrevet af: H. Christensen, 23. juni 2020 kl. 7.27
Du har Poa Annua og vil altid have den. Den findes helt naturligt alle steder. Ikke engang som professionel kan man komme af med den. Den starter med at vokse og blomster ved 4 grader hvor kultur græsserne starter med at vokse ved 8 grader. Man kan ikke klippe den væk (den kan blomstre og sætte frø ved 3 mm klippehøjde)
Det eneste du kan gøre er at sørge for at kultur græsserne har det bedst muligt.
Mvh
Skrevet af: Søren Duun, 24. juni 2020 kl. 18.33
Jeg faldt over denne hjemmeside, hvor DLR har et middel mod rapgræs www.dlf.dk/om-dlf/nyheder-og-presse/article/bekaemp-enaarig-rapgraes-i-plaenen?Action=1¤tPage=9&PID=3445, men jeg kan ikke få noget oplyst via linket, hvad der er for et middel.. Men sikkert bare noget kunstgødning.
Andre steder kan jeg også læse at engraps græs er noget djævel skab at få i græsset, som H. Christensen skriver og det lader ikke til at der findes nogen måder at bekæmpe det. Jeg ved ikke hvad man gøre på fodboldbaner, hvor den også er bandlyst...
Skrevet af: Claus K Madsen, 24. juni 2020 kl. 19.20
Som jeg læser det, er det bare frø til eftersåning.
Skrevet af: Søren Duun, 24. juni 2020 kl. 22.40
Claus
Du har sgu nok ret, den fangede jeg ikke lige. Så passer det også med at der næppe er ret meget at stille op når først den er etableret og med hensyn til fodboldbaner så bruges der sikkert en masse gødninger til at lappe de huller, der kommer om efteråret når den dør.
Skrevet af: H. Christensen, 25. juni 2020 kl. 7.18
Søren
Man bruger ikke masser af gødning på græs efter 1.september for det for man ikke noget ud af.
Man kan så hvene græs som kan lukke hullerne hurtigt og som kan presse den enårig.
Mvh
Skrevet af: Søren Duun, 25. juni 2020 kl. 11.48
Jeg har bare hørt/fået det indtryk at man netop gødet senere på året på fodboldbaner, da græsset jo vokser selv med en temperatur på få grader. Måske i begrænset mængder. Ellers ser jeg ingen fidus i at sælge en gødning til plæner, hvis du samtidig slås med enårige rapgræs. Med mindre du så gøder i det tidlige forår, men så har etårige rapgræs vel nået og få fat igen?
Kunne man ikke bruge en fortyndet flydende gødning i f. ek september - oktober måned, hvor der stadig er groning i græsset og hvor etårige rapgræs er på retur? Eller fører det ikke til noget brugbart?
Skrevet af: H. Christensen, 25. juni 2020 kl. 13.52
Søren
Der er boldbaner og superliga boldbaner.
Superliga boldbaner har indlagt varme så der er ingen problem med at gøde.
Vil har greens der er opbygget af vasket sand så vil gøder også igennem vinteren med meget lidt simpelthen for at holde græsset i live.
Men på alm jord vil det give problemer med svamp.
Mvh
Skrevet af: Jonas Bülow Christensen, 20. juli 2020 kl. 14.23
H. Christensen - Jeg er med på, at jeg aldrig kommer helt af med den, men jeg forsøger at holde den nede.
Rådet med at vertikalskære har hjulpet ret meget - det kunne de ikke lide, og jeg har "stresset" planten og fået det almindelige rødsvindel til at tage mere over. Tusind tak for det råd Søren D.
Jeg kom desværre forkert igang med sæsonen, og fik ikke vertikalskåret som jeg plejer, hvilket jeg tror har gjort udfaldet.
Jeg prøver her til efteråret, at efterså med Barenbrug SOS, som skulle være god til at dække "hullerne"
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.