Forum

Olieræddike- kors for en plante

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 19. juni 2020 kl. 19.57

Jeg har jo en plante, som jeg først bemærkede, da den blomstrede, og nu har den så stået noget i skjul af forskellligt højt græs i længere tid.

I dag kom jeg så til at kigge på den- og den er en gigant, der nok rækker over 2-3 kvm. Hvad er mere bemærkelsesværdigt er, at den er sprængfuld af frøkapsler, som i rigtig mange.

Er der nogen, der ved, hvornår de kan høstes?

Jeg er noget forbavset, jeg har jo set dem ude på markerne, men denne er en kæmpe! Den vokser, hvor vi sidste år fik fældet mirabeller og stubfræset, så frøet har nok ligget i jorden.

Desværre ingen billeder for, det regner så velsignet og meget i dag- og det trænger vi til.

Mvh
Tine

1 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 19. juni 2020 kl. 20.44

Du skal høste den, når frøkapslerne er tørre, og så eftertørre dem, inden du tager/slår frøene ud.
Det er en rigtig god plante til at løsne tung lerjord. Jeg anbefaler den som forafgrøde, inden der plantes en ny vinmark, og som mellemplantning, så længe jorden stadig er for tung.
Husk dog, at det er en korsblomst, så den må ikke gro på samme sted flere år i træk - der skal laves sædskifte.

2 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 19. juni 2020 kl. 20.46

Okay her er et par billeder:

3 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 19. juni 2020 kl. 20.47

Og et mere, hvis man ved, hvad det er, kan man sikkert godt se det!

4 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 19. juni 2020 kl. 20.58

@ Lars Holt:
Tak for svar, jeg har godt nok nogle steder med tung lerjord, men der har jeg tilført grus... :-)

Det er mere, det er lidt sjovt, at der kommer sådan en kæmpe- ad sig selv. Og med så mange frøkapsler. Det er da lidt imponerende.

Den står i brokkejord (foran en gammel garage), og der har som sagt stået mirabeller der i 20-25 år (og lidt mere- vi fik en savet ned for 25 år siden, og den var ikke lille).

Men tak!

Mvh
Tine

Nyt svar til emnet »Olieræddike- kors for en plante«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Olieræddike- kors for en plante

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider