Forum

Hvad er det? Hvilken gulblomstret fidus?

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 19. juni 2020 kl. 21.02

Denne er skudt op, og den irriterer mig meget, for den ligner noget, jeg burde kende. En haveplante?

1 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 19. juni 2020 kl. 21.07

Den er en 80-100 cm.
Beklager rodet i baggrunden, vi ryddede ud i fyrrummet, da oliefyrsfidusen skulle være kommet (for 2 måneder siden), men staklen har fået discusprolaps (heldigvis ikke covid-19)- og afløseren kommer på torsdag. Og jeg orkede ikke at hive lortet ind igen, jeg vidste ikke, det ville være så langvarigt!

Nå:

2 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 19. juni 2020 kl. 23.12

Den kunne godt minde lidt om en eng brandbæger, men den passer ikke hel med blomsterne

Kan du ikke tage et nyt billede tættere på blomsten? Så vil jeg lede videre ud fra blomster familien... Og håbe på et resultat.

3 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 1. juli 2020 kl. 21.31

Nu er de sprunget helt ud- og blomsterne ligner faktisk asters, bortset fra at de er gule og noget mindre. Altså en slags kurveplanter med 14 kronblade.

Desværre ingen billeder, da jeg skal have et nyt hukommelseskort til kameraet. :-(

Mvh
Tine

4 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Line Mathiesen, 2. juli 2020 kl. 10.27

Det er en engbrandbæger. Du kan nyde synet, men sørg for at få den fjernet, inden den smider frøene, den sår sig som ind i h.... Plantesaften er giftig, så husk at bruge handsker, når du hiver den op.

5 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 6. juli 2020 kl. 1.37

Åh, okay. Tak!
Jeg ved godt brandbæger kan virke fotosensibiliserende (som bjørneklo). Ja, de ryger op før frøsætning, nu jeg ved, hvad det er. Selvom jeg hverken har heste eller kvæg, og jeg tror ikke kattene synes om dem/gnubber sig op ad dem.

Det er lidt ærgerligt, da det på sin vis er en smuk og frodig plante.

De må ryge i bunden af kompost-/kvasbunken.

Men tak for svar!

Mvh
Tine

Nyt svar til emnet »Hvad er det? Hvilken gulblomstret fidus?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Hvad er det? Hvilken gulblomstret fidus?

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider