Skrevet af: David M, 28. juni 2020 kl. 20.22
Jeg har dette nåletræ i min have som denne sæson pludseligt er blevet halvbrunt. Er det dødt eller kan det komme tilbage?
Skrevet af: Søren Duun, 28. juni 2020 kl. 21.38
Vi har haft spørgsmålet oppe og vende nogle gange og nogle har ment at det kunne være alt lige fra sitkalus og til lav grundvandsstand.
Hos granerene ligger deres rødder meget højt, hvilket skulle gøre at træet lever på et minimum og da gran og fyrtræer ikke kan skyde fra gammel ved vil træet altid se sådan ud. Jeg har selv et grantræ, som kun er ca 1 meter høj og hvor træet har mistet alle nålene og det hænger meget godt med at vi ingen væde har fået her hvor jeg bor. Græsset er gul og kun ukrudt med lange rødder vokser heri.
Om sitkalus også spiller en rolle ved jeg ikke. Jeg syntes ikke at jeg kan se en sammenhæng med de billeder, der ligger på Google og så de sygdoms symptomer jeg ser i virkeligheden. Men lusene er meget almindelige på næsten alt, så snart der er varme og tørke..
Skrevet af: Søren Duun, 28. juni 2020 kl. 22.19
Magnus Gammelgård har skrevet denne artikel, hvor han er lidt inde på det samme, som jeg tidligere har nævnt her.
www.plante-doktor.dk/sitkabladlus.htm
Skrevet af: Tine Horsum, 29. juni 2020 kl. 3.04
Det er nok bedre, at sige farvel.
Jeg havde en helt anden sort nåletræ i krukke, og fra den våde vinter/forår fik der kun et par uger så så det nærmest lige sådan ud,- da jeg (forsent) kom igang med at vande, så gik det da først ud.
Det træ bliver desværre aldrig mere pænt. Det vil gå ud- eller fortsat være mindre pænt med nøgne grene. Nåletræer/stedsegrønne skyder fra grønt, de eneste undtagelser er taks og lærk. De kan skyde fra barken.
Mvh
Tine- lad det stå som insekthotel/fuglebo- hvis det ikke generer øjet ellers.
Skrevet af: David M, 29. juni 2020 kl. 9.54
Tak for svar begge!
Det samme er sket for en del naboer, som har talt om at det kan skyldes den varme sommer 2018 og at træerne da skød deres frø afsted i en overlevelsesmission.
Som jeg forstår, er der i hvert fald ingen rigtig chance for at træet kommer tilbage :-(
Skrevet af: Lars Holt, 29. juni 2020 kl. 10.22
Tag det nu roligt.
Der er jo fine friske nåle på de nye skud. Der er blot faldet flere af de gamle nåle af på en gang, end der plejer.
Sådan er det vist over hele landet i år.
Til næste år vil du slet ikke tænke på, at du troede, at det var ved at dø.
Skrevet af: David M, 29. juni 2020 kl. 10.25
Jeg synes det ser lidt voldsomt ud - det er kun 'tippen' af grenene der stadig er grønne. Men jeg giver det en chance!
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.