Forum

Rensning af haveredskaber

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Mette Lund, 30. juni 2020 kl. 13.18

Hvordan renser I haveredskaberne, når i har beskåret træer med skurv eller bakteriekræft. Med sprit?

1 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 30. juni 2020 kl. 13.29

Sprit eller atamon. Man kan også flamberet sine redskaber, efter af de er rengjort, så er man sikker på at de er rene.

2 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mette Lund, 30. juni 2020 kl. 18.41

Jeg har lidt blandede følelser, hvad angår flambering. Jeg har været ved at futte et køkken af, da jeg flamberede bananer i Strohrom. Man skal nok ikke gøre det, når redskaberne er fugtige af sprit.

3 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mette Lund, 30. juni 2020 kl. 18.41

Jeg har lidt blandede følelser, hvad angår flambering. Jeg har været ved at futte et køkken af, da jeg flamberede bananer i Strohrom. Man skal nok ikke gøre det, når redskaberne er fugtige af sprit.

4 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 30. juni 2020 kl. 20.17

Hej Mette Lund

Jeg bruger kogende vand til at desinficere beskærerværktøj - og for at få lang holdbarhed kombinerer jeg med en let oliebehandling bagefter.

Min fremgangsmåde er:
Skrabe med spartel, hvis beskærersaksen er blevet meget fedtet ind i plantesaft og fnuller.
Hælde kogende vand over de skærende dele - evt pudse efter med fint sandpapir.
Smøre med linolie, tør efter med klud (og læg kluden i en spand vand udendørs. Hvis kluden er meget fedtet ind i linolie kan den selv-antænde).
Hvis beskærersaksen skal bruges igen hurtigt efter - påfør linolie sparsomt - den er flere dage om at tørre.

Forklaringen på hvorfor linolie kan anvendes til rustbeskyttelse findes på sitet ingeniørdebat.dk - søg på "Metal og linolie"

Venlig hilsen
Lone

5 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 30. juni 2020 kl. 23.34

Jeg bruger en klud som er godt vædet med sprit. Det er effektivt og enkelt nok til at gøre det undervejs i beskæringen. Det hjælper jo ikke så meget at beskære tre forskellige træer og så desinficere saksen inden den kommer tilbage i skuret ;-)
Hvis man vælger at bruge en flamme skal man lige passe på at man ikke ødelægger hærdningen på værktøjet.

6 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 1. juli 2020 kl. 9.00

Den med flamberingen i køkkenet forstår jeg ikke. En varmepistol brugt udendørs kaster ingen flammer af sig.
Jeg har aldrig desinficeret nogen haveredskaber.... har nok kun haft rust, meldug og stråleplet på nogle planter. Dem har jeg ikke brugt redskaber på.
Kunne et kortvarigt bad ii klorinvand med efterfølgende oliering ikke gøre det?
Ingeborg

7 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 1. juli 2020 kl. 15.05

Er I sikre på, at afbrænding af sprit kan slå svampe ihjel?
Som spejdere morede vi os med at dyppe fingeren i sprit, og sætte ild til den.
Vi slukkede selvfølgelig flammen, når det til sidst blev varmt.

8 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 1. juli 2020 kl. 15.43

Jeg mener at Boi Jensen har skrevet om hvad han brugte til desinficering af sine snive og sakse, men kan ikke lige finde tråden. Jeg mener at huske at det var sprit

Tråden skal være under podning..

9 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 1. juli 2020 kl. 17.54

Klorin fremmer korrosion så det ville jeg ikke bruge selvom det er effektivt. @ Søren jeg mener bestemt at Boi bruger Atamon. Vi har diskuteret det engang og jeg er ikke helt overbevist.

10 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 1. juli 2020 kl. 21.01

@Claus Madsen
Du har ret i at Klorin angriber værktøjet, men er sikkert mere effektivt ved nogle sygdomme, fordi man kan nedsænke et helt håndværktøj i en opløsning og komme i alle krinkelkroge.
Selvfølgelig med oliering bagefter. Har tænkt på at det jo heller ikke er al olie, som er uskadelig . Jeg tænker på WD 40.
Ingeborg

11 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mette Lund, 1. juli 2020 kl. 21.16

Jeg har selv overvejet både sprit (mod bakterier) og atamon (mod svampe). Måske skal man bruge begge dele. Jeg tror, at sprit er bedre for miljøet end klorin og jeg kan forestille mig, at klorin er hårdt ved redskaberne.

12 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Vibeke Dyrst, 1. juli 2020 kl. 23.54

I 80'erne, da jeg var gartneriarbejder, dyppede vi skalpelbladene i rodalon for hver plante vi skar stiklinger af. Måske rodalon kan bruges til aftørring af haveredskaber.

13 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 2. juli 2020 kl. 18.42

I dag er rodalon navnet klasket på alle mulige rengøringsmidler men kan man finde originalen virker det godt mod svampe. Der findes et lignede produkt til laboratorie og hospitals brug. Det tager alt men kræver dog lidt tid til at virke. Om man så synes de midler er forenelige med økologisk havebrug er noget andet.

Nyt svar til emnet »Rensning af haveredskaber«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Rensning af haveredskaber

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider