Forum

Vanding

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Arne Christiansen, 2. juli 2020 kl. 7.06

Jeg mener af den bedste måde af vande på er morgen inden solen kommer og aften.Men skal genem vande hver gang.Eller skal vande lidt over dagen mange små vendinger. ?

1 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 2. juli 2020 kl. 11.31

“Sjatvanding er pjatvanding” håber at det besvarer dit spørgsmål. Jeg vander om aftenen så planterne har nattens kølighed til at restituere sig. Heldigvis skal jeg kun vande krukker. Vi bor på lerjord. Alle bede er tæt bevoksede og der er lagt hjemmelavet flis og brun dækning alle andre steder.
Ingeborg

2 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 2. juli 2020 kl. 11.31

“Sjatvanding er pjatvanding” håber at det besvarer dit spørgsmål. Jeg vander om aftenen så planterne har nattens kølighed til at restituere sig. Heldigvis skal jeg kun vande krukker. Vi bor på lerjord. Alle bede er tæt bevoksede og der er lagt hjemmelavet flis og brun dækning alle andre steder.
Ingeborg

3 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Willy N, 3. juli 2020 kl. 19.23

@Arne.
Det afhænger af vandingsmetoden.
Ved vanding med slange, fordamper der ganske rigtig en masse vand i solskin. Omvendt nedsættes fordampningen af vand i planterne.
Det er der mange planter der nyder godt af. Basilikum, tomater m.f.
Dryp- eller sivevanding kan der vandes med uden der sker en nævneværdig fordampning i solskin.
Her kan med fordel intervalvandes flere gange i løbet af døgnet hvorved jorden kan holdes fugtig hvilket f.esk. knoldselleri nyder godt af.

Om der skal gennemvandes eller vandes lidt afhænger af planten.
En del planter som f.eks. løg i køkkenhaven, jagter ikke vandet nede i jorden og har det fint med overfladevanding mens andre udvikler sig bedst når de skal jagte vandet der trækker ned i jorden og derfor har det bedst med gennemvanding med nogle dages interval.
Så hvad der er den bedste vanding afhænger af plantens rodnet.

4 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 3. juli 2020 kl. 20.10

Jeg har nu altid troet at andre kræfter som kapillareffekten sørgede for at vandet fra underliggende lag steg op mod overfladen?
At det dermed også var gavnligt for planter, hvis rødder ikke stak så dybt.
Ingeborg

5 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Willy N, 3. juli 2020 kl. 21.46

@Ingeborg.
Helt sådan er det ikke altid.
Det afhænger naturligvis af jordbundens materiale.
Når vi taler om planter, sker der i perioder med sol også en væsentlig fordampning fra øverste jordlag ( fra områder der ikke er dækket af afgrøder/planter ).
Med andre ord har de planter der kan søge vand længere nede travlt med at sende rødderne afsted nedad efter vand og udvikler et stort rodnet som foruden er godt for planten, er god for jordstrukturen (f.eks. nyder orme nyder godt af disse dybgående rødder ).
Mens planter som løg har det rigtig svært og får misvækst.
Så det at vande hænger sammen med hvad der vandes og metoden der vandes med.

6 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 4. juli 2020 kl. 9.19

@ Villy
I forbindelse med jordens evne til at optage- og afgive vand er afhængig af dens beskaffenhed, hvordan vi behandler den osv. grelle forskelle er der mellem sandjord og stiv blålersjord, som vi har hvor jeg bor. Derfor er jordforbedring et must hos os. Der er så mange teorier for eksempel om at hyppig bearbejdning af overfladen afbryder hårrørsvirkringlen så overfladefordampningen bliver mindre og det er rigtigt.
Vanding med slange kan nok være spildt nogle steder og er rigtig svær at dosere. Vi vander et stort hjertetræ med slange i flere timer når der er lange tørkeperioder. Ved nyplantede træer graver jeg et kloakrør ned i nærheden, så jeg kan vande i røret og være sikker på at vandet ikke løber bort fra træet.
Ingeborg

Nyt svar til emnet »Vanding«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Vanding

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider