Forum

Lærkenåle kontra grannåle

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 2. juli 2020 kl. 11.35

Er lærkenåle af en større eller mindre surhed end grannåle? De smager lidt forskelligt ved forsigtig mundsmagning.
Ps. Bare rolig jeg gør det IKKE ved alle planter jeg er i tvivl om!!!
Ingeborg

1 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 2. juli 2020 kl. 11.36

Jeg spørger fordi jeg skal af med mit hækafklip fra lærkehækken og har planer om at smide det i bunden af mine store Rhododendronbuske.
Ingeborg

2 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 2. juli 2020 kl. 16.00

Jeg ved ikke, hvordan surhedsgraden er i lærkenåle. Men jeg ville trygt lægge dem under Rhododendron.

3 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Vibeke Dyrst, 2. juli 2020 kl. 16.10

Da det nu er, hvad vi har, lægger vi lærkenåle under vore blåbær og de ser glade ud.

4 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 4. juli 2020 kl. 15.54

Hej

Lige til belysning af, at der er flere faktorer end lige en målt pH-værdi der har betydning for planters og dyrs trivsel på en given jordbund (som fx er forsynet med et tykt lag nåle /kviste fra lærketræer):
En artikel i forskerzonen.dk "Er jorden i virkeligheden meget surere, end vi troede?" - offentliggjort 01.12.2017.

Knud Erik Nielsen Seniorrådgiver ved Institut for Bioscience, Aarhus Universitet Morten Tune Strandberg Seniorrådgiver ved Institut for Bioscience, Aarhus Universitet påviser og begrunder fejl i pH.målinger og sandsynliggør at andre målemetoder vil føre til andre resultater og at gængse opfattelser ud fra en given målemetode ikke altid er retvisende.

Artiklen giver medløb til Lars Holt's rolige "gør det dog"-vejledning...
Så mens vi venter på mere nyt fra vindenskaben er alt, der kan fremme livsbetingelser for alle slags organismer i de øverste jordlag, noget, som vi kan gøre os erfaring med i økologisk havebrug.

Venlig hilsen
Lone

5 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 5. juli 2020 kl. 17.11

I denne artikel skriver Steen Porse også at lærkentræets nåle har en PH værdi på 3, hvilket er meget sur og anbefalder dem til surbunds bedet i haven.
www.havenyt.dk/spoergsmaal/hegn_og_haek/10378.html

Nyt svar til emnet »Lærkenåle kontra grannåle«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Lærkenåle kontra grannåle

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider