Forum

Agersnerle

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Marianne Jørgensen, 21. juli 2020 kl. 9.00

Hvordan slipper jeg af med agersnerler? De vokser i mit have skur og også andre steder i haven

1 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Willy N, 21. juli 2020 kl. 9.50

@Marianne.
Du må nok leve med den.
Det er bedst.
Jeg fik den for 10- 12 år siden og lært at leve med, at den dukker op, selvom jeg fjerner den mekanisk.
Kemikalier er ikke sagen.
Men der er næppe tvivl om, at den kan skygges væk hvis der i et par år er sort plastik over området, hvor den dukker frem.
Bruger du en søgefunktion er der masser - ikke opmuntrende - beskrivelser:
www.havenyt.dk/forum/prydhaven/17807.html
www.bolius.dk/hvordan-slipper-du-af-med-agersnerle-2951

2 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 21. juli 2020 kl. 9.51

Agersnerlens duft er forrygende dejlig, men dermed er det også sagt. Ryk den op med rod. Får du ikke fat i roden, har jeg sommeren over brugt kogende vand til uønskede vækster. Det virker!
Ingelein

3 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 21. juli 2020 kl. 12.44

Hej Marianne

Snerlen hører til de mere besværlige typer af ukrudt. Som den på billedet kan de dog også være så flotte at man fristes til at lade dem stå hist og pist.

Som al andet ukrudt kan de udryddes med vedholdenhed: Systematisk fjernelse af alt overjordisk så snart det viser sig igennem en længere periode. Start med at fjerne så meget rod som muligt.

4 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Chris J., 21. juli 2020 kl. 17.01

Vær opmærksom på, at Agersnerle kan være vanskelig at se i en græsplæne, og dermed kan det være svært at få fjernet alle skud (med så meget rod som muligt).
Mellem fliser kan man give den kamp ved at hælde kogende vand ned omkring rodhalsen - når man nu alligevel hælder kogevandet fra de dejlige hjemmedyrkede kartofler, kan det lige så godt ende der.
Den kravler ikke så meget som Gærdesnerle, som Tom har indsat billede af.

5 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 21. juli 2020 kl. 19.22

@Chris
Hvordan ser du arten på mit foto?

6 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Chris J., 21. juli 2020 kl. 21.20

Blomsterfarve, næsten altid hvid, og bladform og at den er så hurtig til at klatre opad.
Prøv at sammenligne med bladform og afstand mellem bladene på billeder af Agersnerle.

Nyt svar til emnet »Agersnerle«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Agersnerle

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider