Skrevet af: Poul Erik Lind Pedersen, 21. juli 2020 kl. 17.40
Jeg har et par solcypresser (Grønkål) i haven. Den ene er ca. 10 år gammel og omkring 1 m. høj og lige så bred, og den opfører sig helt normalt. Og så har jeg en der er omtrent 20 år gammel, og dette lille træ som jeg købte for at den blev 80 til 100 cm høj er idag omtrent 2,5 m. høj og endnu bredere. Den blev i sin tid plantet i et forhøjet bed omkranset af en kant af murede, store brosten. Bag træet står en halvlukket, overdækket terrasse. Den voksede ret hurtigt, og efter nogle år begyndte den at trykke på mine fliser så de blev skæve. Efterhånden blev det så meget, at jeg måtte ind under træet for at se hvad der skete. Brostenene var alle væltet, og skubbet ud oven på fliserne, og de inderste fliser var løftet op. Jeg fik alt det fjernet da man alligevel ikke kan se der ind. Men selve træet så meget mærkelig ud. Der er en stor knold i bunden som stammerne ligesom kommer ud igennem. Knolden er nok 60 cm. bred og ca. 40 cm. høj og ser meget massiv ud. Det er tydeligt, at det er knolden der har ødelagt brostens sætningen og trykket på fliserne. Noget at mørtlen sidder stag fast på knolden som det ses af vedhæftede billede. Hvad er det for et fænomen?
Jeg lægger endnu et billede af selve træet ind i en følgende tråd
Skrevet af: Poul Erik Lind Pedersen, 21. juli 2020 kl. 17.43
Her er så billedet af træet.
Venlig hilsen
Poul Erik Pedersen
Skrevet af: Søren Duun, 21. juli 2020 kl. 21.10
Jeg tror at din solcypres oprindeligt har været podet på en grundstamme som giver den en knoldet udseende med tiden. Hvis grundstammen vokser hurtigere end ædelriset, som man kalder det man poder på en grundstamme sker der dette at ædelriset ikke kan følge med grundstammen, da det som regel er svag ok sende. Samme fænomen ses også på nogle prydkirsebær.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.