Skrevet af: Søren Vammen, 26. juli 2020 kl. 10.51
Hej..
Vil minikløver "afgive gødning" til buske, hvis de bliver sået på en støjvold, hvor der står mange buske og en masse ukrudt?
Eller vil ukrudtet suge alt "gødningen"?
Skrevet af: Claus K Madsen, 26. juli 2020 kl. 11.37
Hvis du tænker at så direkte i ukrudtet by så tror jeg slet ikke kløveren kan etablere sig. Men altså, ukrudt og buske vil konkurrere om den næring der er. Ukrudtet sikkert med størst held men buskene vil også få noget.
Skrevet af: Søren Vammen, 26. juli 2020 kl. 13.00
Hej Claus..
Tak for dit svar.
Jeg vil så frøene tæt op af buskene.
Tror Du ikke at det vil være det optimale?
Skrevet af: Lone Brems, 26. juli 2020 kl. 13.40
Hej Søren Vammen
DLG (som er én af forhandlerne i Danmark) angiver, at man kan halvere gødningstilførsel på hyppigt klippede arealer (fx sports- og golfbaner) - dvs at man groft taget kan regne med, at kløveren vil afgive omkring 50 kg kvælstof pr hektar til de tætved groende planter. Det er nok hvad man kan kalde et pålideligt bud...
Minikløveren tåler klipning - dvs at udkrudtsklipning (fx med buskrydder) i årene fremefter kan gennemføres uden at kløverplanterne tager nævneværdig skade.
Så din idé er fremragende - vanskeligheden består i at skabe optimale forhold når minikløveren skal udsås.
Hvis du vil opnå en reduktion i antallet af ukrudtsplanter er det bedst at fjerne de ukrudtsplanter, der nu har etableret sig mellem buskene. Rigtig mange udkrudtsplanter har endnu ikke smidt modnede frø - så det giver god mening at gennemføre håndlugning og fjernelse af ukrudtet indenfor de kommende to uger - bedste tidspunkt for udsåning af mimikløver er inden 15. august.
Så er der tid for de små planter til at etablere sig inden dagslængden aftager for meget - dvs efterårsjævndøgn (22. september)
Efter fjernelse af ukrudtsplanterne kan jordoverfladen løsnes let med en grovtandet rive.
Slut af med at bredså minikløver.
Kløverplanterne behøver lys for at gro optimalt - derfor er det ikke nogen helt god idé at så dem tæt ind ved buskene. Og den ukrudtshæmmende virkning vil være størst jo mere af arealet mellem buskene, der er dækket af kløverplanter.
God arbejdslyst !
Venlig hilsen
Lone
Skrevet af: Claus K Madsen, 26. juli 2020 kl. 14.03
Hej Søren. Nu skal jeg lige være klar over situationen. Hvis du lige har plantet og der derfor er frit omkring buskene, så er det bare om at så. Jeg ville nok vælge en almindelig hvidkløver som er billigere og kan yde ukrudtet mere modstand. Minikløver er et specialprodukt til plæner. Ellers er jeg enig med Lone.
Skrevet af: Søren Vammen, 26. juli 2020 kl. 14.17
Hej Lone..
Tak for dit gode svar.
Det er en stor omfang at få fjernet ukrudtet.
Tror Du ikke at kløveren vil slå rødder, hvis jeg bare sår den uden at fjerne ukrudtet?
Skrevet af: Lone Brems, 26. juli 2020 kl. 15.30
Hej Søren Vammen
Nej det tror jeg ikke - og mine råd bygger på "Husmorøkonomisk"
tænkning:Mini-kløverfrø er dyrt frø....... Så det gælder om at få mest muligt for pengene. Hertil viser tålmodighed og grundighed gode veje at gå ad.
Jeg kender jo ikke dine muligheder - men med en (lånt?) trailer og nogen gode venner (der har udsigt til gratis arbejdshandsker og et måltid mad bagefter) kan meget lade sig gøre, uden at man skal ligge med ondt i ryg og ben i mange dage bagefter ;-)
Bedste hilsner
Lone
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.