Skrevet af: Søren Duun, 27. juli 2020 kl. 11.46
Det er ikke hver dag, man støder på en artikel om brugen af eddike i haven, i ekstrabladet.dk, men journalisten skriver det som vi allerede ved, men vil bare sikkert lige nævne det igen, at dette ikke er tilladt
ekstrabladet.dk/kup/goderaadom/maa-du-bruge-eddikesyre-som-ukrudtsmiddel/8216017
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 27. juli 2020 kl. 12.23
Til gengæld læste jeg i en anden avis at kartoffelavlere i DK må bruge giften Reglone selvom det er forbudt i EU.
Hm.........
Ingeborg
Skrevet af: Søren Duun, 27. juli 2020 kl. 13.11
Ja, og det forstår jeg ikke ret meget af, da Reglone er forbudt i hele EU og Danmark er jo medlem af EU. Men det er noget med dispensationer og lobby aftaler, som jeg ikke forstår ret meget af.
Jeg troede at Danmark gik foran når det gjaldt miljøet, men bare ikke altid må jeg konstatere...
Reglone er eftersigende være end glyfosat når det gælder tiden hvor det nedbrydes. Dette sker først efter flere år.
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 27. juli 2020 kl. 15.05
Jeg har forstået at giften bruges til at nedvisne kartofler. .???
Hvorfor kan man ikke gøre det på en giftfri måde?
Skal vi nu også til at spørge efter naturligt nedvisnede kartofler?
Hvad med at opfinde og bruge en maskine, der knækker planterne så de visner?
Ingeborg
Skrevet af: Søren Duun, 27. juli 2020 kl. 17.30
Jeg selv bruger natur metoden da vi spiser kartoflerne indenfor en overskuelig fremtid , men jeg tror at det er for at de ikke vokser videre, men ligger og hærder i jorden, så de senere kan gemmes i et kølerum. Der var forslag oppe om at man kunne bruge en slags sæbe, som også nedvisner toppen, men det var der protester imod sikkert pga prisen og også mængden. Her skulle vist bruges over 800 liter pr hektar.
Samme sæbe bruges imod alt slags ukrudt og kan bl. a købes i byggemarkederne. Det tager både noget at ukrudtet og ikke mindst træsko sålerne.. Og ikke godkendt til økologisk dyrkning.
Skrevet af: Lars Holt, 27. juli 2020 kl. 19.47
Den eneste grund jeg kan se til, at nogen vil nedvisne kartoffeltoppen, er at de er bange for kartoffelskimmel.
Men kartoffelskimmel opstår jo ikke i en sund kartoffelmark! Eller i et sundt kartoffelbed. Jeg har i 10 år ikke haft kartoffelskimmel, bortset fra i en af mine 9 sorter i 2019, hvor det regnede i et væk.
Hvis der er kartoffelskimmel skal toppen i tide skæres af med maskine eller svides med en ukrudtsbrænder.
Skrevet af: Claus K Madsen, 27. juli 2020 kl. 20.39
Det er ikke pga. skimmel. Det er for at stoppe væksten. Fidusen ved dette middel fremfor f.eks. glyphosat er at det kun er toppen som dør. Et middel som dræber knoldene ville få dem til at rådne. Erhvervet har fremført at det er vigtigt for at kunne producere læggekartofler. Jeg ved ikke hvor meget man bruger det til spisekartofler, men nogle sorter kan få meget dårlige kogeegenskaber hvis de står for længe med top. Jeg ved ikke hvorfor man ikke bare kan snitte toppene.
Skrevet af: Lars Holt, 27. juli 2020 kl. 21.52
Ja, så skal de da lægge deres kartofler senere, så de har den rette størrelse, når toppen naturligt visner ned.
Jeg lægger kartofler fra 20. marts (i år 8. marts) til 31/7.
Skrevet af: Claus K Madsen, 27. juli 2020 kl. 23.05
De får en tykkere skræl og bedre holdbarhed af at ligge i jorden uden top. Jeg vil tro det er derfor man ikke bare lægger dem senere, men jeg kan sige det 100%.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.