Forum

Bøgetræer i potte

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Peter Johansen, 30. juli 2020 kl. 16.12

Hej Havemennesker.

Jeg har nettop sået nogle små bøgetræer i potter, men de ser allerede lidt triste ud. Bladene krøller.
Jeg har sået dem i gødet blomstermuld fra netto med lecakugler i bunden. Er der nogen der kan give mig nogle fif til hvordan jeg får succes med træerne?

hilsen

Peter

1 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 30. juli 2020 kl. 16.44

Man må aldrig så noget som helst i gødet plantejord , det skal være alm. neutral jord ..................

2 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Peter Johansen, 30. juli 2020 kl. 21.59

Hej Svend.

Tak for info. Jeg skrev vist forkert. Jeg har plantet små bøgetræer på ca 20-30 cm i potter. Ikke sået dem fra korn.

Peter

3 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Holger Pedersen, 2. august 2020 kl. 0.51

Hej Peter.

De fleste træer lever i symbiose med en rodsvamp, du kan bl.a. købe dem hos Nyttedyr.dk
De fleste (ca. 90%) af landplanterne lever i symbiose med rodsvampen, det har de gjort i ca. 450 mill. år.

Mykorrhiza er en svamp, der i naturen danner symbiose med plantens rodnet, så planten i princippet får et større rodnet og dermed bedre kan optage næring og modstå tørke.

Venlig hilsen
Holger Pedersen, 3600 Fr.sund

4 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: James F., 2. august 2020 kl. 8.04

Måske kan det gavne de små træer, at blande nogle godt omsatte bøgeblade i jorden til dine pottetræer. Nogen bruger at fylde visne/nedbrudte bøgeblade ned i plantehullerne, når de planter bøgehæk, - forklaringen som Holger kommer med, kan være årsagen ...

5 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 2. august 2020 kl. 9.29

Helt enig - det er værd at tænke på Mykorrhiza.
Mykorrhiza er dog ikke én men mange forskellige svampe.

6 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 2. august 2020 kl. 10.36

Mykorrhiza er betegnelsen for de svampe, der lever i symbiose med planter. De fleste er uden synlige paddehatte.
Mykorrhiza kan købes, men jeg ville selv vælge muld fra en etableret bøgebevoksning.
Om det kan hjælpe i en potte kan jeg være i tvivl om, fordi potten har et begrænset volumen, men det kan ikke skade.

7 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Peter Johansen, 2. august 2020 kl. 10.48

Mange tak til jer alle!

Det var nyttig viden.

Peter

8 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 3. august 2020 kl. 7.21

@Lars

Du skriver at de fleste mykorrhiza ikke har frugtlegeme - det er nyt for mig. Har du tilfældigvis et link til litteratur om dette?

Vi har en birk som samarbejder med Rød Fluesvamp - er jeg ret sikker på:)

9 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 3. august 2020 kl. 12.13

Ja, Tina har også bedt om dokumentation. Jeg har det vist fra wikipedia for 5 til 10 år siden
da.wikipedia.org/wiki/Mykorrhiza
men nu kan jeg ikke finde det, så enten er der rettet i teksten eller også husker jeg galt, eller har misforstået teksten.

Nyt svar til emnet »Bøgetræer i potte«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Bøgetræer i potte

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider