Forum

Nytænkning ved haveanlæg

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 8. august 2020 kl. 10.04

De fleste tænker på sol og herlige, varme sommerdage i haven, når man anlægger hus og have. I vores baghave har vi for mange år siden plantet birk, røn og hassel mod en sydvendt motorvejsskrænt, som også er beplantet med høje træer.
Lige i disse dage er jeg glad for den høje beplantning, som giver et nyt “lysthus” i skygge med behagelige temperaturer.

Vores store terasse er delvis afskærmet glas i husets vinkel. Fint i almindelige sommertemperaturer.

Vores naboers hus er også bygget i vinkel, men til den forkerte side, så vinklen skygger for solen allerede midt om eftermiddagen, med det resultat at de har flyttet havemøblerne fast ud mod vejen.

Man bør virkelig tænke sig om, rent havemæssigt og ikke kun tænke i solskinstimer. Alt for mange nye husejere fælder de store træer i gamle haver uden at tænke på den herlige skygge under et gammelt træ.

Vores høje træer i baggrunden af haven giver mulighed for en helt anden forgrundsbeplantning af skygge/sol krævende planter.

Ingeborg

1 af 1 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 8. august 2020 kl. 10.14

Vores æbletræ, som blev skåret brutalt ned til de tykke grene i december 2018. Filippa træet har masser af vanris. Jeg foretrækker ingen æbler i stedet for alt for mange. Derfor er jeg glad for de mange vanris, som måske forhindrer frugtbærende grene og at træet igen bliver alt for højt.
Jeg er glad for at vi fik det kappet ned fremfor at få det fjernet. i år giver det også en del skygge og det er græsplænen glad for.

Iøvrigt har plænen fået en del små gule pletter. Den har i år kun fået den gødning jeg har strøet ud i forbindelse med spredning af komposten. Jeg må nok ud med organisk gødning når vi får regn igen.
Ingeborg

Nyt svar til emnet »Nytænkning ved haveanlæg«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Nytænkning ved haveanlæg

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider