Forum

Hjertetræ med gule blade i august

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 12. august 2020 kl. 7.43

Mit hjertetræ Har fået visne krøllede blade på sydsiden og mange gule blade. Hjertetræet er det første til at springe ud om foråret, men normalt er bladene først ved at takke af først i oktober.
Jeg har en teori om at det beskytter sig mod den stegende sol ved at kaste bladene allerede nu. Vi har lerblandet jord og roden og en stor del af stammen står i skygge.
Er det vandmangel eller beskytter træet sig i den stærke varme ved at kaste bladene? Er der lignende erfaringer også med andre træsorter?

Ingeborg

1 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 12. august 2020 kl. 15.48

Jeg har set mange træer som er kommet til at se sådan ud over den sidste uges tid. Det giver jo mindelser om tørkesommeren 2018. Jeg tænker det er en kombination af at det er ret tørt og så meget varmt.

2 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 12. august 2020 kl. 15.58

Vi har også et Hjertræ som er gået i efterårsmode. Det er i konkurrence om vand med en pil! Tre og 5 meter derfra står to andre Hjertetræer som stadig er grønne.

3 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 17. august 2020 kl. 9.58

Træet er næsten bart nu. Jeg har vandet i går og venter regn i løbet af ugen.
Jeg tvivler dog på at det er vandmangel, for vores græsplæne er stadigvæk flot grøn. Billedet er fra i går.
Hvad sker der ned Hjertetræet fremover?
Ingeborg

4 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 17. august 2020 kl. 11.07

Mit stakkels hjertetræ i dag
Ingeborg

5 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 17. august 2020 kl. 18.10

Jeg kom forbi et skovparti i dag hvor bøgene stod gule og egene flotte grønne. Der er flere faktorer i spil som får planterne reagere forskelligt. Hvor meget vand de kan nå, hvor meget der fordamper fra dem og deres strategier til at håndtere tørkestress. Jeg tror dit træ har lavet en "taktisk tilbagetrækning". Smidt bladene for at mindske fordampningen. Jeg tror det kommer fint igen.

6 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 18. august 2020 kl. 22.25

@Claus Madsen
Jeg tror på din tanke om træets taktik. Så er jeg spændt på om jeg allerede vil se nye spæde blade om nogle uger eller hen i oktober.
Træets blade er meget sarte. Stærk blæst i moderate temperaturer kan få blade i vindsiden til at visne.
Ingeborg

7 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 18. august 2020 kl. 23.09

Jeg tror ikke du får blade igen før til foråret.

8 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 18. august 2020 kl. 23.22

@ Claus Madsen
Så må jeg håbe at det ikke sker for tidligt. Jeg har nu læst... igen på udenlandske sider, at hjertetræet i sin hjemegn gror langs fugtige steder ved flodbredder og søer. Desuden har det et rodnet tæt ved jordoverfladen og ingen dybereliggende rødder. Det tilrådes at man holder jorden konstant fugtig om sommeren og at man graver en rende rundt omkring træet, så vandet ikke spildes, men når ned til rødderne.
Desværre er de danske oplysninger ikke altid så fyldestgørende som de engelske eller tyske.
Ingeborg

Nyt svar til emnet »Hjertetræ med gule blade i august«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Hjertetræ med gule blade i august

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider