Skrevet af: Carsten T., 15. august 2020 kl. 11.27
Jeg harv det her æbletræ som pt. får masser af gule blade som så falder af.
Det andet som står ved siden af fejler ikke noget.
Men det der taber blade har det ikke godt.
Stammen er kun halvt.
Spørgsmål er… er det varmen eller den defekte stamme der gør at det taber blade?
Skrevet af: Jakob B., 15. august 2020 kl. 13.09
Hvis det var mit træ, så ville jeg nok umiddelbart gætte på en kombination, og hvis jeg besluttede at forsøge at give hurtig nødhjælp til træet, så ville jeg nok prøve at give det et par spande vand især på den side, hvor jeg tror, at stammen er mest rask og har bedst forbindelse til rødderne.
Det kan måske også være, at det kan gavne at beskære nogle sidegrene, og det ser ud til, at der er noget bevoksning tæt på træet, som måske også medvirker til at presse det gamle træ.
Skrevet af: James F., 15. august 2020 kl. 14.25
Hvis det var mit træ, var det helt klart ved at dø! Fæld det hurtigst muligt, inden nogen/noget kommer til skade. Det klarer næppe det kommende efterår.
Lad alternativt 2m. stamme stå til glæde for fugle og insekter, - men kronen må ned i tide.
Skrevet af: Carsten T., 15. august 2020 kl. 16.25
Det har set sådan ud i mindst 5 år... og sikkert også før. Det kommer jo ikke pludseligt. Først i år det smider bladene og første år uden æbler.
Så ja det kan godt være det er færdigt... men det er flot hvor det står og skærmer, så jeg lader det være.
Hvis det vælter er det et sted hvor der ikke kommer nogen...
Skrevet af: Boi Jensen, 16. august 2020 kl. 21.52
Hej Carsten
Du har jo bare et træ, der er i mod slutningen af sin normale levetid, og den kan du forlænge hvis du laver en årlig kraftig beskæring og dermed får træet til at lave nye skud.
Så tag mindst en trediedel af grenene der når længst op - væk - og gerne så du fjerner det meste af nogle af de grene der når længst op, og så har du ikke nær så stor risiko for at træet kollapser under vægten, for "stativet" er ikke særlig solidt, når der er gået råd i stammen.
Et gammelt hult træ er hvis det ellers er sundt, ganske godt for både fugle og insekter, så forsøg at bevare det så længe som muligt.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.