Forum

Havemerian?!

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 22. august 2020 kl. 19.16

Jeg har nogle planter i haven (insekterne er glade ved dem), og jeg troede, det var en krydderurt. Det ligner havemerian/almindelig merian- men bladene dufter overhovedet ikke af krydderurt, bare sådan grønt (men nok ikke spiselig). På Wiki ligner de merian.

Jeg har ikke sået den, men min genbo har dem i overvættes mængder, så måske kan vi/hun/kattene- have fået dem med ved et uheld.

Jeg synes ikke, de er så sjove, når de ikke dufter.
Jeg har købt nogle Anisisop, så jeg hellere vil have- men selvsår de sig? (De dufter skønt kørvel/anisagtigt).

Mvh
Tine

1 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 22. august 2020 kl. 19.42

Hvilken farve har blomsterne?

2 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Sus L., 22. august 2020 kl. 22.31

Vi har masser af havemerian i haven netop fordi insekterne er så vilde med dem, vi bruger dem ikke til noget andet, men her hos os har de duft (måske du kunne lægge et billede op af blomster og blade?).
Anisisop kan selvså...men planterne kan også overvintre, nok især hvis vinteren er mild. Jeg havde et par stykker i potter som stod ude hele vinteren og klarede den.

3 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jakob B., 25. august 2020 kl. 10.55

Hos mig er Anisisop ikke god til overleve ved selvsåning. Det er måske mest et spørgsmål om bunddække.
Sommerfuglebusken dufter.
Katteurten dufter godt for katte, og den er en af mine mest foretrukne planter til insekter. Den blomstrer længe, sætter mange frø og kan holde i flere år.

Jeg tror nok, at det er Merian på nedenstående billede? Den har sået sig selv på gårdspladsen og langs et hegn, og jeg har aldrig set den så flot som i år. :-)

4 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 25. august 2020 kl. 11.11

Hej Jacob. Der er lidt navneforvirring i den slægt. Planten på billedet er Origanum vulgare. En dansk botaniker vil kalde den merian men i køkkenet og krydderurtebedet kalder vi den oregano. Den der kaldes merian i køkkenet vil botanikeren kalde havemerian og den dens videnskabelige navn er Origanum majorana. Den ligner men har hvide blomster og er enårig.
Derudover findes et antal arter fra udlandet som er i handlen under navne som "græsk oregano" og lignende.

Nyt svar til emnet »Havemerian?!«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Havemerian?!

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider