Forum

Ulovlige haveplanter

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Jakob B., 6. september 2020 kl. 10.24

Hvis man gerne vil vide, hvad man må, og hvad man ikke må dyrke i sin have, så kan man ikke bruge historien om de invasive arter til særlig meget. Flere af de invasive arter kan endda købes i forretninger.
Så i et forsøg på at blive klogere på, hvad der skal tages alvorligt, har jeg skrevet nedenstående spørgsmål, som jeg håber, at nogen vil hjælpe med at svare på:

1) Hvilke planter er det ulovligt og strafbart at dyrke i danske haver.?
Er der kommunale eller regionale forskelle på lovgivningen.?

2) Eksisterer der en liste med plantenavne, hvor man kan se begrundelse og straffens størrelse til haveejeren, hvis de ulovlige planter bliver fundet i hans eller hendes have.?

3) Kender du nogle planter, som er lovlige at dyrke i dag, men som efter din mening burde være ulovlige.?
Begrundelse.?
Hvad bør straffen være.?

5) Kender du nogle planter, som er ulovlige at dyrke i dag, men som efter din mening burde være lovlige eller straffes mildere.?
Begrundelse.?

1 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 6. september 2020 kl. 15.14

Den eneste plante, som er ulovlig at dyrke, hvis man ingen tilladelse har er hamp, cannabis sativa. Jeg kan ikke lige komme på andre...
Hvad angår invasive planter henstiller man fra myndighedernes side om ikke at plante/så dem i haverne da de kan bredes sig til naturen, men det er ikke forbudt at plante dem i haverne. Mig bekendt er ingen straffet for det.

Så med andre ord kan jeg stadig købe bjergfyr, sommerfugle buske, gyldenris og hyben roser mv. På de planteskoler, der har dem i deres sortiment.

Personlig ville jeg ikke have noget i mod at nogle dyrkede hamp til eget forbrug, problemet er at det er svært at håndhæve det, da der kan snydes med det overfor myndighederne, at man har valgt at forbyde det, hvilket nok er meget fornuftigt....

2 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 6. september 2020 kl. 16.18

Ingen planter burde være ulovlige at dyrke.

Cannabis, Opiumsvalmue og Cath er ulovlige at dyrke:

Liste A

1.

Cannabis (hvorved forstås alle overjordiske dele af planter tilhørende slægten Cannabis, hvorfra harpiksen ikke er fjernet. Undtaget er dog frugter af hampeplanten (hampefrø) og hampetaver i isoleret tilstand).
2.

Catha edulis (hvorved forstås alle dele af planter tilhørende arten Catha edulis).
3.

Diacetylmorphin (heroin).
4.

Lysergid INN.
5.

Præpareret opium (hvorved forstås ethvert produkt af rå-opium, som vindes ved en række særlige operationer, navnlig opløsning, kogning, ristning og gæring, der har til formål at omdanne det til et ekstrakt, der egner sig til at nydes).
6.

Affald og residua, der bliver tilbage ved rygning af opium.
7.

Planten Papaver somnifer L. (hvorved forstås alle dele af planter tilhørende arten Papaver somnifer L. med undtagelse af frøene).

Kilde:
www.retsinformation.dk/eli/lta/2011/557

3 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 6. september 2020 kl. 17.40

Var ikke klar over at opium valmuer var forbudte, men har dog ikke undersøgt det på noget tidspunkt.

4 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 7. september 2020 kl. 0.36

Der er en EU forordning vdr. Invasive arter. Så vidt jeg forstår er planterne på den tilhørende liste forbudte at dyrke. Se her: mst.dk/natur-vand/natur/national-naturbeskyttelse/invasive-arter/de-invasive-arter/invasive-arter-i-eu/

5 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jakob B., 7. september 2020 kl. 11.32

@Claus K Madsen

Har du eksempler på, at haveejere har fået så meget som et påbud eller en bøde for at dyrke en af de invasive arter, som du linker til.?
Jeg tror det ikke, før jeg ser valid dokumentation.

6 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jakob B., 7. september 2020 kl. 11.39

Mange tak for alle svar.

Det er på en måde noget besynderligt at se, at det nærmest hverken er et spørgsmål om hvor giftig eller invasiv en art er, når den bliver forbudt.

Det ser heller ikke engang ud til, at det handler om konsekvent at forhindre adgang til euforiserende stoffer.

Har jeg forstået det rigtigt, så må man f.eks. gerne dyrke tobak og rulle sine egne cigarer.
Man må også gerne dyrke og tilberede alle slags svampe.
Eller dyrke frugt og drikke sig stinkende beruset i sin hjemmebryggede vin.

Mangler der ikke en god forklaring på, hvorfor loven ser ud, som den gør.?
Er loven forældet og trænger til at blive renoveret eller skrottet.?

Er der ikke også opium i almindelige valmuer.?
Jeg har hørt om en chauffør, der blev taget for narkokørsel påvirket af opium, fordi han havde spist brød med birkes.
Det var sikkert ikke nok til at dømme ham, men nok til at politiets måleinstrument slog ud for opium.

7 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 7. september 2020 kl. 12.38

Som du selv er inde på så er der ingen logik i hvorfor at man ikke må dyrke hamp, men godt må fremstille sin egen vin eller øl, men som jeg ser det må det være fordi at det er lettere at dosere med. Et glas øl eller vin burde ikke skade noget eller hindre en i at føre et køretøj. Det er straks svære med hamp/hash. Den kan vil næppe dosere?

Der er ingen tvivl om at med hashen frigivelse vil der være flere påvirkede i trafikken.

Jeg tror i øvrigt kun at det er "hardcore" narkomaner, der vil udnytte en opiums valmue egenskaber, da den eftersigende indeholder flere farlige stoffer, der i sidste ende kan tage livet af dem.

8 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 7. september 2020 kl. 13.44

Hej Jakob. Jeg ved at kommunerne undertiden udsteder påbud om at bekæmpe kæmpebjørneklo. Jeg ved ikke om der er udstedt bøder.
Jeg har ikke hørt om påbud vdr. de andre arter. Det er måske heller ikke noget der trækker de store overskrifter, men på den anden side skulle det da ikke undre mig om det bliver forsømt. Generelt har vi jo lidt en udfordring med at retsforfølge de små forbrydelser, men derfor er det jo stadig ulovligt f.eks. at stjæle en cykel.

9 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jakob B., 7. september 2020 kl. 19.53

@Claus K Madsen

Flyvehavre er måske endnu et eksempel på en af de få plantearter, som man faktisk risikerer at få lokalt påbud om at fjerne fra haven, men flyvehavre er heller ikke på invasivlisten.
Når loven griber ind med påbud og straf, så lader det stadig kun sjældent til, at det har noget at gøre med, om planten er med på listen over de mest invasive arter.

Nyt svar til emnet »Ulovlige haveplanter«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Ulovlige haveplanter

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider