Forum

Styning af alm. røn

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 18. september 2020 kl. 9.37

Jeg har er 40 år gammelt rønnebærtræ, som er alt for tæt på hækken mod naboen. Det er savet ned til punktet, hvor stammen forgrener sig i 2017/18.
Træet har fået mange vanris, hvor de længste skud nu er omkring 2-3 m lange og de tykkeste ca 2,5 cm ved basis.
Endnu er grenene så bløde at de kan skæres af med en stor grensaks. Det har jeg i sinde at gøre, så kun knuderne står tilbage.
Jeg vil gerne styne på denne måde fremover.
Vil mit træ lide en langsom død på denne måde? Det vil være en ønsket effekt, så det ad åre bliver en hul stamme.
Ingeborg

1 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 18. september 2020 kl. 10.17

Hej Ingeborg Hansen

Svaret er JA - rønnebærtræet vil dø; men hvornår det sker ved ingen - indenfor 10 - 20 år er sandsynligt.
Den styning du planlægger er ikke "voldsom" da grenene endnu er forholdsvis tynde og tilvæksten i både bark og ved er livlig.
Men styningen vil med tiden danne udgangspunkter for råd og - ad åre måske den eftertragtede hule stamme) i snævre mellemrum mellem de mange (afklippede) skud.
Bedste tidspunkt for styning er januar og februar.

Kig med her på ekspertsvar i Havenyt's arkiv:Kan vi udtynde eller styne store træer af Seljerøn?" - Sten Porse 2011.

Venlig hilsen
Lone

2 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 18. september 2020 kl. 10.29

Tak for svaret
Er der nogen begrundelse for, hvorfor jeg ikke kan beskære nu og fremskynde processen, hvor træet går ud? Der dannes vel ingen nye skud i øjeblikket?
Ingeborg

Nyt svar til emnet »Styning af alm. røn«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Styning af alm. røn

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider