Forum

Afstikning af plænekanter- nemmest?

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 22. september 2020 kl. 10.13

Jeg er blevet lidt mere “fri” når det gælder afstikning af plænekanter. Nogle steder klipper jeg bare græsset ind til bunddækket, selvom der ryger et par blade hist og her. Jeg har dog 3-4 bede og kanter, som jeg helst vil stikke af.
Jeg har hidtil, afhængig af jordens beskaffenhed, tør eller fugtig, enten hakket af med spaden og på knæ fjernet græstotter og lignende.
Nogle steder har jeg ligefrem vendt en græstørv.
Jeg har diverse redskaber til at stikke kanter af med, men foretrækker til enhver tid at lade spaden “suse” ned.... når jorden ikke er stenhård.
Metoderne giver ens resultat, men mængden af “affald” er jo ret forskellig.
Hvad gør i? .... og nej jeg kan ikke bare lade være.
Jeg har forsøgt med tykke plastkanter et enkelt bed. Det gør jeg kun een gang og aldrig mere!
Ingeborg

1 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 22. september 2020 kl. 11.09

Jeg har set en stor have, Svanekæret i Tisvilde, hvor der var lagt vandrør ned langs plænekanterne. Når kanten skulle justeres, strøg ejeren blot en spade langs vandrørene - hurtigt og nemt.

2 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 22. september 2020 kl. 11.37

Tak for svaret Lars, men jeg har nok 2-300 m kanter, 3 cirelrunde bede, så det er desværre ingen løsning hos mig.
Ingeborg

3 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 22. september 2020 kl. 12.00

I Svanekæret var der længere kanter, men de var lige. Det er ikke det store arbejde at lægge et vandrør ned, når man har stukket kanten af.
Men det er vist ikke nemt at bøje jernrør til at følge runde kanter.

4 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 22. september 2020 kl. 13.54

Noget er forandret siden blogindlægget, mn de runde kanter er bibeholdt.
strikingeshave.blogspot.com/2007/05/min-have-har-runde-former.html
Ingeborg

5 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Doris Møller, 23. september 2020 kl. 10.05

Hej Ingeborg Hansen

Jeg bruger den elektriske kanttrimmer. Den er hurtig og effektiv. En gang imellem lægger jeg mig dog på knæ og bruger en almindelig saks til græsset og en kniv til at fjerne græsrødder, der har bredt sig ind i bedet. Det gør jeg især, hvor der er små runde bede, f.eks. rundt omkring et frugttræ. Dér er det vanskeligt at styre kanttrimmeren.

Indimellem nyder jeg faktisk at ordne kanter med håndkraft. Der er noget meditativt i at arbejde på den måde.

Men når du har flere hundrede meter kanter, kan du ikke ligge dér og være meditativ ;-)

M.v.h.

Doris Møller

6 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 24. september 2020 kl. 8.36

Tak for svaret Doris
Jeg har også nydt der meditative arbejde på knæ med en lydbog i øret. Desværre har jeg misbrugt min højre arm og hånd i foråret. (Strik på maskine) og siden måtte jeg passe på. Mange beskæringsarbejder har ikke gjort det bedre, så der var dømt absolut ro i mange måneder. Det har kanterne ikke haft godt af. Med den jord vi har, skal der heller ikke være for tørt, for så kan totterne ikke hives op.
Min sædvanlige metode: afstikning med spaden, ned på knæ, pille græstotter fra med et håndværktøj. Nogle steder kan jeg også grave dybt og vende hele græstørven. Jeg stikker gerne en 10 cm bred kant af.
Græs- eller kanttrimmer er ok, men i modsætning til kantstikning skal det jo gøres meget ofte.... efter hver plæneklipning, som er mindst 1 gang om ugen. Det orker jeg ikke. Græsplænen er jo ret stor.
Nu må jeg se, om jeg får det gjort i den nærmeste tid, så varer det da vinteren over.
Ingeborg

7 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jakob B., 28. september 2020 kl. 8.25

Hvis der er flere spader at vælge imellem, så vil jeg nok anbefale en skarp "spidsspade".

8 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 19. maj 2021 kl. 23.07

Så er vi et år længere fremme og uden kantstikning overhovedet i 2020 på grund af en kampudygtig arm og skulder. Pyh ha, det er nogle seje kanter at klare, så jeg har overgivet mig til den mærkelige kantstikker med en kort lige kant og en lidt længere skrå kant + kant foroven til at træde på. Jeg har haft tingesten i mange år, men har aldrig brudt mig om den. I dag har jeg givet den en tur på slibestenen for at skærpe kanten. Jeg tror at jeg har brugt en helt forkert teknik tidligere. I dag har jeg stukket redskabet i jorden, trådt det ned og kun løftet det op i det korte skærs bredde, for atter at stikke ned. Det giver kun korte stykker afstik ad gangen, men er effektivt på den måde. Tidligere har jeg arbejdet med det som en spade og trukket det helt op af jorden.
Nogle steder med senegræs har jeg efterfølgende måttet løsne med en greb. (Straffen for ikke at have kantstukket i 2020). Efter kantstikningen må jeg ned på knæ og ruske ukrudt og græs fri. Den slags er meditativt arbejde.
Ingeborg

Nyt svar til emnet »Afstikning af plænekanter- nemmest?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Afstikning af plænekanter- nemmest?

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider