Forum

Mange bier!

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Doris Møller, 12. oktober 2020 kl. 16.40

Man siger, at der er stor mangel på insekter.

Men lige for tiden myldrer det med bier i min have. Det svirrer om ørerne hele tiden. Man skulle da mene, at bierne nu burde gøre sig parate til vinteren. Men ikke hos mig!

Er der andre, der har observeret mange bier?

M.v.h.

Doris Møller

1 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 12. oktober 2020 kl. 18.41

Det kan være at de trækker på efeu lige i nærheden eller at de sværmer. Mange biavlere oplever i disse tider svæme pga varroa miden, der udløser en virus hos bierne, der så sværmer. Når bierne sværmer er man ikke i tvivl..

Virussen kaldes akut paralyse virus og kommer efter få år i en bifamilie. Normal går de til grunde ret hurtigt.

Jeg tror mere at det bare skyldes det gode vejr.

2 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gert Er Glad For Haven, Også For Ukrudt., 12. oktober 2020 kl. 20.07

Mine store efeuplanter er helt levende af bier for tiden, det lyder som en mindre lufthavn. Og så er der lige så mange bier i min store havearalie, så de små kræ er ikke gået i vintermode endnu.
Nyd bare synet - alt er sikkert som det skal være.

3 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: James F., 13. oktober 2020 kl. 19.50

Jo Doris, bierne er jo nettop i gang med at forberede sig på vinteren! :) Det er derfor, at de har travlt med at samle pollen og nektar. Så længe vejret tillader det og træk-kilderne giver næring, så samler de til huse. (selvom vi biavlere for længst har fodret bierne med sukkervand.)
Aktiviteten i staderne ér dog kun en brøkdel af sommerens liv og glade dage. Du er dog heldig med at have gode sene trækkilder.
Det er vi mange der er glade for :)

4 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Doris Møller, 14. oktober 2020 kl. 9.24

Mange tak for svar.

Jeg gik ud fra, at der var tale om vilde bier. For jeg ved ikke af, at der skulle være bistader i nærheden.

Angående de planter, som kunne være interessante for bierne, så har jeg da godt nok en del blomstrende stauder, men efeu har jeg ingen af.

Og sådan som jeg ser bierne, så summer de bare forvirrede rundt. De viser ikke speciel interesse for nogen af mine planter.

I går forvildede de sig hele tiden ind i min udestue ad den åbenstående dør. Lidt efter sad de så og summede ved det lukkede vindue lige ved siden af døren i et forgæves forsøg på at komme ud. Efter at jeg gentagne gange havde måttet give dem hjælp, åbnede jeg selvfølgelig også vinduet. Men jeg undrer mig lidt over, at bierne ikke kan regne ud efterhånden, at de ikke kan komme gennem glasruder.

I øvrigt ligger min kolonihave i en by (Aarhus). Dette er blot en kommentar til et andet indlæg: ”Bier og honningproduktion i byen”.

M.v.h.

Doris Møller

5 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: James F., 14. oktober 2020 kl. 9.54

Honningbier trækker normalt op til ca. 2 km. fra deres stade, - så det er immervæk mange haveejere, der kan holde bierne.
Èt bistade rummer på denne årstid op til 10.000 bier, så det er nok ikke nødvendigvis den samme 'der ikke kan lære' ;)
Ja, kolonihaver er yndede steder for bier, da der ofte er stor variation inden for et lille område.
Hvis du kan tage et billede, af en 'forvirret' bi, så kan vi måske sætte et navn på arten.

6 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: H. Christensen, 14. oktober 2020 kl. 10.36

planbi.dk/halvdelen-af-de-flyvende-insekter-i-aarhus-er-husdyr/ Så det er temmelig sandsynligvis honningbier.
Mvh

7 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Doris Møller, 14. oktober 2020 kl. 13.04

Interessant link!

Ang. foto af bierne: Lige i dag og i morgen er jeg ikke i haven, på grund af andre uopsættelige opgaver. Og nu kommer der jo et blæsevejr. Hvis bierne stadig er der, når blæsevejret er overstået, må jeg prøve at tage et billede.

M.v.h.

Doris Møller

8 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 14. oktober 2020 kl. 19.31

Plan Bi og danske biavlere er ikke gode venner og jeg forstår ikke den krigeriske handlemåde som plan Bi fører sig frem med, hvor hende, der skriver artiklerne bevidst nedgøre honning bier og biavlere.

Det er rigtig at honning bier i mange år har været husdyr, men jeg har svært ved ikke at forstå at de skulle stjæle maden fra vilde bier, som plan bi har sagt hele tiden.

Mange forsker har været ude og sige at det skyldes hel andre ting, bl. a at man har dyrket de vilde biers levesteder, sprøjtemidler og mange andre ting.
I Danmark er mængden af bifamilier faldet voldsom at det bare er et spørgsmål om tid før man ikke har bier nok til bestøvningen da biavlere slås med varroa mider, der så giver virussygdomme, faldende honning priser, der skyldes en dårlig markedsføring af vores produkter, der alt sammen gøre det svært at overleve i branchen.

Det er mit indtryk at plan bi ikke har meget viden omkring vilde bier, men har set det som sin passion at redde dem ved en propagandistisk måde at kaste skylden på honning bier og danske biavlere... Og det er ikke rimeligt

9 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: H. Christensen, 15. oktober 2020 kl. 16.57

Søren D
Så du mener ikke at 50% af alle flyvende insekter (ikke bare bier) i Århus er et problem? Det ser jeg faktisk som lidt af en katastrofe.
Varroa miden er så også biavlernes egen skyld da de (ikke bevidst) importerede den. Og den udrydder så de sidst vilde honning bier.
Du har ret i at der mangler levesteder og føde kilder til vilde bier men det hjælper så ikke de vilde bier, at der bliver sat bistader op alle steder. Også i national parker hvor bihusdyr ikke burde være.
Honning bien er ikke mere truet end grise er. Og der er også en over produktion af honning. Nok derfor de lave priser.

Vilde bier er også langt mere effektive til at bestøve end tambier.
Det ender nok med at der sker det som Kineserne slås med at man satsede det hele på honningbier, og nu må de så selv rundt og bestøve blomsterne for at få frugt.

Jeg har selv brugt flere tusinde kroner på vilde plantefrø og bede, Men det var ikke for at naboens husbier skulle plyndre det for nektar og pollen. Heldigvis lærte jeg af en biolog hvordan man får lidt has på dem.
Der er faktisk en del biologer og forsker der også mener at antallet af honningbier skal begrænses. Og der faktisk ikke ret mange af dem der vil begræde hvis den asiatiske hveps dukker op i Danmark.
Mvh

10 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 15. oktober 2020 kl. 17.49

Du har ikke ret i at varroaen også smitter de vilde bier det har man undersøg og heldigvis for det. Jeg tørre ikke tænke tanken hvis dette var til fældet. Men der skal nok være nogle, der løber med en løgn for at gøre sagen endnu værre. Så har man da først drevet heksejagt overfor bierne. Håber ikke at det er en biolog, der siger sådan noget.
Men at biavlerne har skudt sig i foden ved at importere bidronninger med varroa mider kan vi godt blive enig om og man ved også sådan cirka hvornår det skete (i slutningen af 80 erne) og sikkert ikke at den er vandret oppe syd fra, som det hævdes.

Men jeg er ikke enig med dig at vilde bier er mere effektive end honningbier, da vilde bier ikke er velegnet indenfor bestøvning af raps, kløver og frugtavl som foreksempel hindbær. Samme gælder humlebier, der også er blevet husdyr, da du bruges i tomat gartnerier, men ville ikke være effektive ligesom humlebier.

At du glæder dig til at den asiatiske kæmpehveps kommer til landet chokere mig i voldsom grad da den er invasiv og livsfarlig for os mennesker, da den gift er 6 gange voldsommere end hvepsene, men at det er meget hissig og angriber let mennesker og husdyr gøre den bestemt ikke velkommen.

Men for min skyld kan vi godt udrydde honning bierne, så får vi det først som kineserne og må selv igang med penslen. Så finder vi først ud af hvem der havde ret og at vi på dette tidspunkt ikke kan bruge det til noget... Ja for så er det for sent.

11 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 15. oktober 2020 kl. 17.59

Ps

Vedr. den asiatiske kæmpehveps, så bruger man summer på at bekæmpe dem i de lande hvor man har fået den indført og da den bygger højt oppe i træerne er den eneste mulighed at skyde boet ned. At forsøge at nærme sig det kan være livsfarligt.

Og så er det stensikkert at så skal jeg ikke ud og fjerne hvepse mere :-)

12 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: H. Christensen, 16. oktober 2020 kl. 16.10

Søren
Du læser ikke hvad jeg skriver, men hvad du mener jeg skriver.

Varroa miden har udryddet den danske HONNING bi. Den honning bi som biavler bruger er ligeså dansk som en Toyota.
Der bliver så overført andre sydomme fra honningbier til vilde bier men man har ikke overblik over hvor stort omfanget er. Men man har ikke fundet Varroa mider i vilde solitære bier.

Jeg ved også man bruger hummelbier i drivhusene til bla. tomater og der er mange også importeret. Hummel i stedt for honning bi. Så er hummelen nok mere effektiv. Der kommer ikke mange vilde bier ind i et drivhus.

Jeg har heller ikke sagt at jeg glæder mig over at den asiatiske hveps måske kommer. Det jeg skrev var at jeg ikke har fundet en biolog der begræder at den kommer. Og jeg har spurt. At man bekæmper den er fordi den er invasiv og truer honning produktionen.
Der bliver også myrdet flere tusinde gedehamse hvert år fordi de er "farlige".

Og ja vi har også brug for honningbier i landbruget for der er ikke vilde bier nok og de flyver ikke særligt langt væk fra deres bo. Og da marker bliver pløjet hvert år så kommer de ikke længer ind end til markkanten.
Men jeg kan simpelt hen ikke se hvad honning bier gør i naturområder.

Men at stort set at mene at menneskeheden går under hvis der ikke er honningbier er vist en and. Vi kan faktisk overleve helt uden insekter. Mææn det bliver sgu lidt trist for der forsvinder så også mange fugle. Og lorten på markerne bliver der ret længe.

Så i min verden. Ikke så mange bistader og PLANT VILDE BLOMSTER.
Mvh

13 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: H. Christensen, 16. oktober 2020 kl. 16.51

P.S.
Og Søren jeg forstår ikke helt hvorfor biavler foreningen ikke gør noget for at begrænse antallet af bi stader og registrere dem. Så ville i jo ligesom få en bedre pris for jeres honning.
Mvh

14 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 16. oktober 2020 kl. 17.33

Biavlerforeningen lever jo af statstilskuddet og biavlere og jo flere medlemmer jo flere penge til forskning og Danmark biavlerforening.

Jeg er ikke hel enig med dig og dine synspunkter, men jeg er nok også lidt miljøskadet.:-)

15 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: H. Christensen, 16. oktober 2020 kl. 18.05

Søren
Det er ok at vi ikke er enige. Ellers ville det være lidt kedeligt hvis alle var enige.
Mvh

16 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Doris Møller, 18. oktober 2020 kl. 8.43

I går, hvor det var dejligt vejr, var der igen masser af bier i min have. Jeg prøvede som lovet at tage et billede af dem, men det var ikke muligt, for de sidder aldrig stille. Jeg prøvede at kigge nøjere efter, hvad de lavede, men jeg kan altså ikke se, at de viser den mindste interesse for mine blomstrende planter. De flyver bare rundt uden noget formål, så vidt jeg kan se.

Angående udseendet, så ligner de meget godt bien på billedet i linket i indlæg nr. 6. Dog er der ikke nogen tydelig forskel i den farve, der er i mellemrummet mellem de mørke striber, sådan som der er på billedet, hvor bien har et par brune mellemrum oppe i nærheden af hovedet, mens resten af bien er lys mellem de mørke striber.

De bier, der flyver forvirrede rundt i min have, ser ud til at være stribede på samme måde over hele kroppen.

M.v.h.

Doris Møller

17 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 18. oktober 2020 kl. 22.41

Kan det være svirrefluer du har i stedet for. De bliver ofte forvekslet med honningbier

18 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Doris Møller, 19. oktober 2020 kl. 19.49

Hej Søren D.

Nej! Der er stor forskel på bier og svirrefluer.

M.v.h.

Doris Møller

Nyt svar til emnet »Mange bier!«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Mange bier!

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider