Forum

Hvor hurtigt spirer daddelsten?

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 13. november 2020 kl. 22.52

Fo snart 70 år siden holdt jeg øje med en spirende daddelsten tæt op ad muren på et trælager. Jeg gik forbi det flere år og det blev til en lillebitte palme. En dag havde nogen fjernet planten.
Vi spiser mange friske dadler på brødet i stedet for marmelade og så vil jeg prøve at så nogle sten i en potte indendørs.
Er der nogen der har prøvet at læggecdaddelsten - og fået dem til at spire?
Ingeborg

1 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Alice Greifenstein, 13. november 2020 kl. 23.02

Som barn stak jeg altid daddelkerner ned i urtepotterne, og de spirede og blev ret store, før de blev plantet ud.
Om de kun dur indendørs ved jeg ikke, men sådan er det nok. Kun figner klarer det danske klima.

2 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Vibeke Dyrst, 14. november 2020 kl. 8.48

For et par år siden, røg der en del sten fra tørrede dadler i vores kompost. Efter en mild vinter spirrede der, i løbet af den efterfølgende sommer, dadler op her der og alle vegne, i haven og i potter, hvor komposten var lagt ud.
De gik alle til, da der kom sne og frost den efterfølgende vinter.

3 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 14. november 2020 kl. 21.02

Slib stenen let med et stykke sandpapir. Læg den i en urtepotte med ca. 3 cm fugtig og næringsrig jord over sig, og stil potten i et solvendt vindue. Læg gerne 3 dadelsten i hver potte, hvor 1 ud af 10 spirer helt op til 3 mdr.

Der ligger flere beskrivelser på nettet omkring såning af dadelsten.

Nyt svar til emnet »Hvor hurtigt spirer daddelsten?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Hvor hurtigt spirer daddelsten?

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider