Forum

PØ-bofællesskaber

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Jakob B., 16. november 2020 kl. 12.35

Eksisterer der nogle forskellige former for bofællesskaber, som helt eller delvist er organiseret af foreningen Praktisk Økologi.?

Hvorfor eller hvorfor ikke.?

1 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 16. november 2020 kl. 19.50

Jeg har aldrig hørt om det...

2 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jakob B., 16. november 2020 kl. 21.49

Er det en idé, som kan bruges til noget.?

Jeg fornemmer, at en del kloge storbyfolk søger ud på landet på grund af pandemien, så måske er behovet voksende.

Havde der nu været fuld gang i forskellige PØ-bofællesskaber, så ville jeg være nysgerrig efter at vide, hvordan de blev administreret.

F.eks. hvis der er tale om lejemål, så kan "en lille ting" som det at udfærdige en god og rimelig lejekontrakt måske være vanskeligt og for mange en hindring for at komme igang.?

3 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 16. november 2020 kl. 22.22

Jeg mener at have læst et sted at PØs indtægter fra medlemmerne og tipsmidler var lige omkring 1 million kroner, men du må ikke hænge mig op på det. Herfra skal fratrækkes diverse udgifter... Til bladet, havenyt og lønninger mv.

Jeg kan huske at man i mange år havde den økologiske have i Odder som en forsøgshave, men at haven gik konkurs og blev vistnok overtaget at Århus kommune. Idag har man en masse frivillige til at passe den og Århus kommune betaler "huslejen"

Problemet er at det er utroligt svært at rejse penge til grønne formål og især hvis man er en græsrods forening.
Her i Køge har vi noget, der kaldes fælles jord og som dyrkes som permakultur. Her er det vist planen at få nogle alternative husprojekter op og stå, men det har lange udsigter og handler bl. a om at finde nogle der vil investere i det... Og så bo der.

4 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 17. november 2020 kl. 0.08

Der findes en anden forening med det formål.

5 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jakob B., 17. november 2020 kl. 14.25

@Søren - svar 3

Jeg forestiller mig egentlig ikke, at PØ skal være ejer, men det kan selvfølgelig også være en variant, hvis pengeposen er stor nok.

Jeg tænker nok mere på noget konsulentvirksomhed. Ligesom PØ giver gode råd om haveøkologi, sådan kan foreningen måske også give gode råd om bofællesskabsøkologi. Altså, hvis den har nogle at give.
Men måske er der opbygget nogle værdifulde erfaringer blandt andet fra det sted, som du omtaler. Og PØ's medlemmer plejer jo at være dygtige og villige til at dele praktiske erfaringer. :-)

@Claus K Madsen - svar 4

Kan du nævne navnet på den, eller er det tabu.?
Jeg har måske læst forkert, men med det indtryk, som jeg har fået af din have, så er den alt for lille til dig, så du burde være helt vild for at komme længere ud på landet, hvor der er mere jord, så du kan folde dig ud i fuld flor.? :-)

6 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 17. november 2020 kl. 15.45

Nok har vi et ivrigt reklamepoliti, men mon ikke det går an at jeg fortæller den hedder "Landsforeningen for økosamfund" ;-) jo, jeg kunne godt bruge mere plads (og tid). Jeg tror nu ikke det er den helt rigtige løsning for mig.

7 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jakob B., 18. november 2020 kl. 12.10

@Claus K Madsen

Kan du fortælle noget om, hvilke betænkeligheder, du har.?

Og tak for info.
Jeg vover at lægge et link:
okosamfund.dk/

@Søren

Hvad med dig, er din have ikke også uhjælpeligt for lille til dit potentiale.? :-)

8 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 18. november 2020 kl. 13.11

Man kan altid bruge mere plads, men efterhånden som man bliver ældre er der ingen grund til at brede sig for meget, så jeg er ganske tilfreds med det jeg har nu.

Jeg har tidligere haft en lille have på ca 100 kvm og den blev udnyttet til fulde. I dag har jeg ca 800 kvm hvor jeg bestræber mig på at have lidt af hver.men ikke så jeg skal bruge alt min tid her...

Jeg har også været syg i nogle år, så jeg gider ikke de store udskejelser mere.

9 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 18. november 2020 kl. 14.40

@Jakob, det ville nok kræve en længere udredning. Højt på listen står:
-Manglende tid og evner til selvbyg.
-Manglende lyst til at indgå i et forpligtende fællesskab med fremmede mennesker som må formodes at have andet værdi grundlag end jeg (over store stræk).
-Manglende lyst, i det hele taget, til at have en forpligtende fællesskab forbundet med min bolig.
-Forventede udfordringer med offentlig transport til andre medlemmer af husstanden.

10 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jakob B., 18. november 2020 kl. 20.26

@Claus K Madsen

Tak for dit svar.
Jeg vil da gerne læse en længere udredning. :-)

Det er lidt interessant, for jeg kan godt følge de fleste af dine tanker. Men f.eks. manglende tid og evner kan måske ligesåvel være et vigtigt argument for at være flere, som kan dele opgaver og løfte i flok.

Handler meget af det ikke om blot at organisere det tilstrækkeligt klogt.?

Et forpligtende fællesskab knyttet til boligen lyder også umiddelbart som titlen på en skrækfilm for mig.
Jeg ser for mig en afstemning, som afgør, at alle mand skal save brænde eller kalke eller noget andet på lørdag, og så svigter jeg fællesskabet, hvis jeg ikke møder op.
Reglerne skal helst være på en måde, så gruppepres undgås.

Der er jo heller ingen, der siger, at det skal være samme husstand, eller at man skal føle sig forpligtet til at køre naboens unger til fodbold, fordi man er den eneste, som ejer en bil.
Det er jo ikke et "nasserøvskollektiv", jeg efterspørger.! ;-)
Men selvom man bor alene med en have, så vil der nok ofte alligevel være nogle enkelte pligter i forhold til omgivelserne. F.eks. snerydning eller et møde i en boligforening osv.

Et økologisk bæredygtigt værdigrundlag i et økologisk bofællesskab bliver måske det vanskeligste at komme udenom. Altså, hvis man f.eks. ønsker at kunne benytte sprøjtegifte eller bygge gensplejsede planter i kælderen og afprøve dem i køkkenhaven, så vil det måske nok give nogle problemer, som det kan blive lidt vanskeligt at forhandle sig tilrette om.
Altså lidt det samme som hvis man flytter ind i et kvarter, hvor kommunen forlanger røde tegltage, og man vil lægge sort ståltag på sit hus. Det fungerer i sagens natur heller ikke særlig godt.

Nyt svar til emnet »PØ-bofællesskaber«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > PØ-bofællesskaber

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider