Forum

Fliselægning- og smerter i ryggen!

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Doris Møller, 18. november 2020 kl. 10.11

En almindelig talemåde blandt ældre mennesker lyder sådan her:

Hvis du vågner en morgen og ikke har ondt nogen steder, så er det nok, fordi du er død!

Nu er dette jo ikke nogen lægebrevkasse, men jeg tænker, at i hvert fald nogle af jer har erfaringer med smerter efter hårdt arbejde. Sagen er, at min kolonihaveforening nu er i gang med at få lagt kloakrør op til hvert enkelt hus. Og det giver en hel del bøvl.

Forleden dag pillede jeg 32 fliser (25 cm gange 50 cm) op. Kloakfolkene ordnede rørene, og et par dage efter begyndte jeg at lægge fliserne på igen. Den første dag lagde jeg bare 5 fliser. Man skal ikke overdrive. Men dagen efter om morgenen kunne jeg knap komme ud af sengen for smerter i ryggen, ikke tage sokker på, og hver en bevægelse gjorde ondt. Problemet fortog sig efter et par timer. I stedet for at lægge fliser den dag gik jeg rundt med en greb og luftede plænen, hvor kloakfolkene har kørt med deres entreprenørmaskiner.

Men fliserne ligger jo dér i en stak og råber på mig. I mellemtiden er det jo også blevet mere vådt vejr. Måske så fugtigt, at man ikke skal lægge fliser?

Ryggen gør stadig meget ondt i et par timer hver morgen. Det virker som almindelig morgenstivhed – bare lidt værre end normalt.

Er det betænkeligt at lægge fliser i min tilstand og i det vejr?

Det er faktisk meningen, at jeg til foråret skal have en professionel til at lave en lidt større ændring af mit fliseareal. Jeg har bare lidt svært ved at lade fliserne ligge indtil da. Efter kloakfirmaets hærgen ser min have i forvejen frygtelig ud. Men jeg kunne jo bare lægge fliserne løst i sandet som trædesten og så vente til foråret, hvor en professionel vil kunne rette op på det hele? Hvad siger I?

M.v.h.

Doris Møller

1 af 23 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 18. november 2020 kl. 10.38

Jeg bruger et hakkejern til at flytte fliser med , det giver en bedre for ryggen arbejdshøjde , du har åbenbart brugt nogle muskler som er blevet forstrukket , giv dem ro , det er altid en god ting at gøre noget morgen ryg gymnastik , så musklerne er varmet op så at sige , god bedring.................

2 af 23 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Doris Møller, 18. november 2020 kl. 12.50

Tak for rådene, Svend Høst.

Du bruger hakkejern til at løfte fliser, skriver du. Jeg har lidt svært ved at forestille mig, hvordan det går til. Bruger du to hakkejern? Hvis du gør, må det da kræve meget balancekunst. Jeg brugte en spade til at løsne fliserne, da jeg pillede dem op og derefter bare håndkraft. Også da jeg lagde fem fliser, som stadigvæk er de eneste, der er blevet lagt på igen.

God ide at lave nogle øvelser for ryggen. Det havde jeg slet ikke tænkt på. Desuden er jeg også kommet til at tænke på, at jeg måske er blevet svækket, fordi jeg har drukket for lidt væske. Væskemangel er jo ikke lige det første, man tænker på, i gråvejr i november måned. Men når man anstrenger sig, skal man have rigeligt med væske, og det har jeg nok ikke fået. Skål ;-)

M.v.h.

Doris Møller

3 af 23 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 18. november 2020 kl. 13.56

Kære Doris
Jeg ved ikke, hvor gammel du er, men med alderen må man indse at man ikke længere kan det samme som tidligere. “Stødpuderne” mellem kroppens led er ikke så spændstige mere og de “fladere” stødpuder gør at man skal,passe lidt på med ikke at overanstrenge sig.
Jeg er i god fysisk form, men kan da mærke at jeg ikke kan tumle store fliser som tidligere. Det samme gælder store krukker. Så jeg har lært at lade være med det, der gør nas.
Mine gode hjælpere, foruden min gemal er min uundværlige sækkevogn.
Ved fliselægning er man jo på knæ det meste af tiden og det er bestemt ikke den mest hensigtsmæssige stilling ved løft af tunge fliser.
Så. Lad det ligge, trædesten og så lad dem med større kræfter og profi forstand på den slags tage over til foråret.
Det er i det hele taget dumt at tage hårdere fat end ens krop har lyst til.
For et par år siden kunne jeg ikke drømme om at lade en halvfyldt trillebør stå ved et igangværende arbejde. Nu har jeg lært .... det du ikke når i dag, venter til i morgen. Det rager jo ingen!
Ingeborg, som er fyldt 80 og først er ved at lære det nu!

4 af 23 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Doris Møller, 18. november 2020 kl. 14.17

Kære Ingeborg

Du har nok ret. Da jeg skrev indlægget med argumenter for og imod fliselægningen – mest imod (!), kunne jeg godt se det. Det er bare den stædighed, der har det med at sejre. Og når nu en del af haven ligner en pløjemark efter kloakfolkenes hærgen, så jeg frem til, at i hvert fald noget af haven skulle se pæn og ordentlig ud.

(I øvrigt har folkene fra kloakfirmaet jævnet nogle af de dybe hjulspor efter gravko og selvkørende trillebør m.m. og lagt et tyndt lag muld på, hvori de vil så græs! Græsfrø i november måned! Er det ikke bare foder til de i forvejen tykke duer?)

Det er længe siden, at jeg har opgivet at tumle med store lerkrukker. Og jeg kan faktisk godt mærke, at min krop ikke har lyst til at arbejde videre med fliserne. Jeg mente bare, at det var et spørgsmål om at få arbejdslysten tilbage – måske hvis vi fik lidt solskin en dag?

Jeg tror, at jeg bare river flisesandet pænt og lægger en række fliser løst på som trædesten, så jeg ikke slæber skidt og møg ind i huset. Og så en prof til foråret!

M.v.h.

Doris Møller (71 år)

5 af 23 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 18. november 2020 kl. 17.07

Doris ......... jeg bruger hakkejernet til at løfte fliserne op til lodret stilling , det kan gøres uden at bruge ryggen men med lårmuskerne og armene og det hele foregår stående , det er let at vrikke en lodret flise derhen man vil have den , eller med en sækkevogn...........

6 af 23 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Doris Møller, 18. november 2020 kl. 17.34

Nå, sådan! Tak for uddybningen ;-)

7 af 23 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 18. november 2020 kl. 19.17

Problemet er at meget få af os bruger kroppen optimal, bl. a fordi mange af tingene er blevet let for os. Ellers skulle vi kravle rundt som aber, men den tid er forbi :-) men det er videnskabelig bevist at jo mere motion jo bedre helbred

Skal jeg ned og handle tager jeg ofte bilen og det er selvom der kun er kort vej hertil. Det er som regel både dovenskab og tidsbesparende og at jeg ikke gider slæbe en masse indkøbsposer hjem i hænderne. Men er det kun nogle få varer går jeg ofte derned.

Når jeg så en sjældent gang skal tage fat belaster jeg ofte ryggen eller leddende i hænderne. Jeg har med tiden både fået senehindeskede betændelse og slidgigt i hænderne, hvilket skyldes forkert brug af kroppen./hænderne.
Derfor er det bedste at holde sig igang det meste af tiden, hvilket jeg selv er rigtig dårlig til. Så jeg ender som regel med diverse skader om foråret, hvis ikke jeg tager tingene lidt af gangen.....

8 af 23 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 19. november 2020 kl. 8.46

Doris du er jo bare en ung dame lidt oppe i årene.
Min gamle morfar brugte altid et kaninskind på lænden ved havearbejde. Jeg har brugt sådan et i mange år når jeg "knokler" i parken, og har ingen ryg problemer (78 år). Der er påsyet en underbuks elastik på kaninskindet så det sidder fast over lænden. Det luner godt forår og efterår, for ofte er det kulde på lænden som svækker musklerne ved belastning.

9 af 23 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 19. november 2020 kl. 8.49

Man kan jo gøre mange ting selv for også at holde sig i form om vinteren.... eller året rundt. Jeg har indrettet mit køkken sådan at jeg har placeret ting jeg ofte bruger i en højde så jeg er nødt til at strække mig efter dem - eller gå ned i knæ, når noget skal,ud af det forbistrede hjørneskab. Ubekvemt ? Ja, men godt for min krops bevægelighed.
Jeg er glad, når haven er i vinterdvale, men jeg kan sagtens få en times frisk luft ved at nusse lidt omkring. Med det milde vejr vi har lige nu, kantstikker jeg plænen. Mærkeligt nok er det sjovere nu, hvor det er rent “overskudarbejde”, med større glæde end når det skal overstås om foråret.
Ps. Jeg har aldrig haft kørekort, men chauffør.
Ingeborg

10 af 23 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 19. november 2020 kl. 8.58

Jeg vil nu hellere skrive at kroppen skal bruges optimalt under hensyntagen til dens tilstand, alder, muskelstyrke osv. desværre har mange af os, der er kommet op i årene svært ved begrænsningens kunst og tror at vi kan det samme som da vi var 20.
Ingeborg

11 af 23 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Doris Møller, 19. november 2020 kl. 9.27

Tak for mange og gode svar!

Jeg får faktisk en del motion, så det kan ikke være, fordi jeg normalt bevæger mig for lidt, at jeg nu har fået problemer. Jeg har ikke bil, men transporterer mig selv og diverse indkøb på cykel. Desuden giver den almindelige havepasning med hækkeklipning osv. rigeligt med motion, vil jeg mene.

Men det vil nok være en god ide, hvis jeg laver lidt øvelser for ryggen, som Svend Høst foreslår. Jeg plejer faktisk at lave øvelser – mest i vinterhalvåret, men fordi kloakeringen i min have gav noget ekstra travlhed, er jeg ikke rigtig kommet i gang med det. Jeg plejer at lave øvelser, mens der er TV-avis, som man jo ofte kan nøjes med at lytte til. Det havde været oplagt at lave gymnastiske øvelser under de lange reportager om det amerikanske valg eller under den danske regerings corona-pressemøder, men det har jeg åbenbart ikke haft overskud til.

Under alle omstændigheder er det vist hvile, jeg trænger til. Så jeg er faktisk også glad for vinterpausen, selv om jeg har lidt svært ved at se på al den uorden i min have!

M.v.h.

Doris Møller

12 af 23 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: H. Christensen, 19. november 2020 kl. 10.57

Doris
Man kan leje en flise løfter/lægger.
Mvh

13 af 23 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: H. Christensen, 19. november 2020 kl. 10.57

Doris
Man kan leje en flise løfter/lægger.
Mvh

14 af 23 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jakob B., 19. november 2020 kl. 11.04

@Doris Møller

Jeg vil ikke råde om andres rygge, men jeg kan alligevel kun anbefale, at du passer rigtig god på din ryg og ikke belaster den hårdt, før den er i orden igen.

En del af det handler også om teknik. Jeg lægger ikke en flise uden en sækkevogn, og fliser til lager stilles altid på højkant, så jeg ikke skal bukke mig så meget og kan undgå at løfte det hele ved at "vandre" dem op på sækkevognen igen ved at kippe flisen op på først det ene hjørne og dreje den og derefter det andet hjørne og dreje igen til den står på sækkevognen.

Men i dit tilfælde må du vel kunne finde nogle stærke mænd eller unge, som nemt kan lægge de trædesten ud for dig for en kop kaffe eller en pose slik. Når det bare er trædesten, så kan en stærk mand med sækkevogn lægge mange meter på under en halv time.

God bedring. :-)

15 af 23 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 20. november 2020 kl. 22.27

@ Doris
Selvfølgelig kan man med rygøvelser styrke sine rygmuskler, men den rigtige løfteteknik er også vigtig i alle løftesituationer. ( Mit barnebarn er ergoterapeut). Teknikken rent kropslig og ikke kun materielt er, at man løfter og sætter fra med LIGE ryg. Ryghvivler og brusk/ledplader (diskus) skal være stablet lige over hinanden, som den ene mursten ovenpå den anden. Løfter man med bøjet ryg
kan man få en diskusprolabs. Det gælder både ung og gammel.
Ingeborg

16 af 23 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 21. november 2020 kl. 7.57

Og så skal man undlade at dreje i kroppen - det skal ske med fødderne.

17 af 23 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 21. november 2020 kl. 8.54

Du har fuldstændig ret Lars Holt. Mit mantra er altid: næse og fødder i samme retning. Ved at iagttage denne regel har jeg undgået mange hekseskud! Det er så lidt, der skal til.
Nu er det jo ikke kun i haven, men også ved stilesiddende arbejde at jeg passer på min ryge og holder den bevægelig.
Ved Mit skrivebord og pc bruger jeg en siddebold.

Ingeborg

Redigeret af administrator 7. december 2020 kl. 11.38.

18 af 23 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Doris Møller, 21. november 2020 kl. 9.56

De øvelser, jeg laver for tiden, går mest ud på at få mere bevægelighed i ryggen. For ryggen er meget stiv, især om morgenen. Jeg skiftevis krummer ryg som en kat og laver svaj. Desuden laver jeg roterende bevægelser a la Philip Faber, og når jeg går – med en lang frakke på – vrikker jeg så meget med enden som muligt ;-)

Jeg er ret opmærksom på at løfte rigtigt, som du skriver, Ingeborg. Men når jeg bliver ivrig, sker det, at jeg glemmer det. Og det har jeg helt sikkert gjort, da jeg lagde de forbistrede 5 fliser.

M.v.h.

Doris Møller

19 af 23 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 21. november 2020 kl. 10.28

Jeg har 7-9-13 ikke haft hekseskud de sidste mange år. Min siddebold og en ergonomisk saddelstol sørger for at min ryg og lænd stadig er i bevægelse.
Saddelstolen bruger jeg ved mine strikkemaskiner, her skal jeg ellers vride kroppen for at nå ud til maskinens yderstillinger.
Stolen er dyr, men koster ikke mere end 5 besøg ved kiropraktor.
Ingeborg

20 af 23 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Malene Cillesen, 30. november 2020 kl. 20.31

Nogle gange skal der ikke så meget til før at man kan få en skade lænden. Huskede du at løft rigtig, og havde du nogle skavanker i forvejen?

21 af 23 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gert Er Glad For Haven, Også For Ukrudt., 1. december 2020 kl. 10.33

Hvis du alligevel skal ha' lavet flisearbejde til foråret, så vent med selv at knokle med dem nu.
Når jorden har været endevendt, så synker den jo i en rum tid herefter, og så vil det jo være spildt ulejlighed at lave flisebelægning lige nu, for så måske at se dem synke når jorden sætter sig ovenpå kloakarbejdet.
Læg i stedet nogle trædesten, som du selv foreslog, og brug dit krudt på noget sjovere.

22 af 23 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Doris Møller, 1. december 2020 kl. 13.29

Tak for gode svar!

Lidt skadet er man vel altid. Og jeg huskede helt sikkert ikke at skåne ryggen. Når jeg bliver ivrig eller stædig, har jeg det med at sætte alle mulige andre hensyn til side.

Jeg har lagt nogle trædesten ud. Og bestiller først en professionel fliselægger til foråret.

M.v.h.

Doris Møller

23 af 23 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Michael Pedersen, 5. december 2020 kl. 22.29

Fliselægning er desværre tungt og hårdt arbejde. Når man ikke er vant til fysisk arbejde, så får mange ondt i ryggen efterfølgende. Det er helt normalt.

Jeg plejer selv at holde fokus på de rigtige løft og måden jeg bukker mig ned. Husk at bøje benene, når du bukker dig, og løft med benene.

Mange står med strakte, stive ben og bøjer så ryggen i stedet for benene. Hold øje med om din ryg bøjer sig for meget forover ofte - det er bedst at holde ryggen strakt så meget du kan.

Det lyder dog som en fornuftig løsning at få professionel hjælp.

Redigeret af administrator 7. december 2020 kl. 11.38.

Nyt svar til emnet »Fliselægning- og smerter i ryggen!«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Fliselægning- og smerter i ryggen!

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider