Forum

åben kompostbeholder tysker beton

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Rasmus Thomsen, 21. november 2020 kl. 13.00

Er der nogen her der har set / hørt om nedenstående er til salg i dk?

Jeg ønsker at købe en kompost beholder, og vil helst have en model som jeg har fundet på forskellige tyske hjemmesider. Hvis den er til salg i dk, så peg mig venligst i den rigtige retning?

Jeg fornemmer at den er forholdsvis alm. i Tyskland, google søgning "komposter betonpfosten" returnere en del betonvare-fabrikker.

Der skulle gerne være et billede i dette opslag.

1 af 22 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 21. november 2020 kl. 15.46

Du bør være opmærksom på, at beholderen er meget åben i siderne, så komposten efter al sandsynlighed vil tørre ud.
Desuden mangler der et rum - enten til opsamling før kompostering, eller til den færdige kompost når næste sæson starter

2 af 22 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 21. november 2020 kl. 15.48

PS det ser også ud som om der er nogle jernstivere, der vil komme til at sidde i vejen, når du tager en side af for at stikke om i næste rum.

3 af 22 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 21. november 2020 kl. 15.50

Her er billede af min hjemmebyggede kompostbeholder.

4 af 22 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 21. november 2020 kl. 16.13

Ja, jeg mener også det ville være bedre hvis tre af siderne var lavet som skillevæggen. Hvis du er helt hooked på den model, kan du så ikke bare bestille den i Tyskland?

5 af 22 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 21. november 2020 kl. 22.02

Mine to kompostbeholdere er bygget som den viste med brædder foran som kan tages ud. Mit 3. Rum er på jorden ved siden af.
For mig virker det fint med de udtagelige brædder. Om vinteren dækker jeg af trapezplader fra renovering af redskabsskuret.
Ingeborg

6 af 22 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 21. november 2020 kl. 22.04

Enig i at den er uegnet pga for stor beluftning/ udtørring

7 af 22 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 21. november 2020 kl. 23.08

Ingeborg, så vidt jeg kan se har din beholder kun de skråtsiddende brædder på forsiden, ikke sandt?

8 af 22 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 21. november 2020 kl. 23.32

Ja, det er kun forsiden der har de skråtstillede brædder, der kan tages ud. Jeg oplever ikke at der er for meget luft mellem brædderne på de øvrige sider, fordi min kompost er ok.
Ingeborg

9 af 22 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gert Er Glad For Haven, Også For Ukrudt., 22. november 2020 kl. 15.40

En fordel ved at bo på landet er bl.a. at man ikke behøver at tænke på naboen omme på den anden side af ligusteren.
Her min muldjordsfabrik. Det vil nok være forkert at kalde dem for kompostbeholdere, men bare 2 åbne og let afgrænsede kompostbunker over for hinanden.
Et par omstikninger hvert år og så en masse kompostorm.
Så kan jeg køre dejlig omsat kompost ud hvert år.
Her den unge kompost.

10 af 22 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gert Er Glad For Haven, Også For Ukrudt., 22. november 2020 kl. 15.42

Og så den ældste omstukne kompost. Den bliver dækket over når det bli'r lidt mere vinter, så ormene kan arbejde længst muligt.
Til foråret er der lækker kompost til havebedene.

11 af 22 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Line Mathiesen, 23. november 2020 kl. 14.05

Hvis du laver en billedsøgning på "kompostbeholder" i google, så dukker noget meget lignende op, dog ikke med betonstolper, til salg på flere forskellige hjemmesider.

12 af 22 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 23. november 2020 kl. 16.28

Om komposten bliver for tør på grund af manglende luft gennem tremmespalterne kommer vel an på kassernes placering. Mine kasser står under høje træer, hvor der er næsten total skygge. Det stiller sig jo anderledes med kasser i åbent solbeskinnet sted?

Ingeborg

13 af 22 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 23. november 2020 kl. 18.02

Skyggen hjælper meget, men der skal også skærmes for vinden, og der er tre åbne sider to for mange, som allerede nævnt i indlæg 4.

14 af 22 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 23. november 2020 kl. 18.32

@Lars Holt
Hvis det er mine kompostkasser du skriver om, så ligger de i læ af brændeskuret og med hegn på den ene side. Så længe jeg kan lave en god varmkompostering kan jeg ikke se at der er noget i vejen med mine kompostkasser. De er det 2. Hold af denne type på denne plads.
Iøvrigt kommer det vel også an på hvad man lægger i kasserne. Hos mig er der masser af græsafklip og kværnede grene til udligning af fugtigheden.
Jeg tror at indholdet i dine og mine kasser er meget forskelligt. Iøvrigt ved jeg ikke, hvad jeg skal bruge komposten til udover at jeg bruger en del på græsplænen. Alle andre steder, på stier, under og langs med hække lægger jeg græsafklip og andet, som er formuldet året efter. Du har jo helt andre typer affald til kompostering.
Ingeborg

15 af 22 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 23. november 2020 kl. 19.26

@Ingeborg
Der er en væsentlig forskel på dine kompostkasser og dem, denne tråd handler om.
Du har jo netop kun én åben side, og nu hører vi også, at ud over skygge, har du også god læ på kompostpladsen.
vedr. indlæg 12 "Om komposten bliver for tør på grund af manglende luft gennem tremmespalterne". Det er ikke manglende luft, men for megen luftudskiftning, der skaber tørke i en for åben beholder.
Det er ikke din kompostplads, vi taler om, Ingeborg.

16 af 22 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Rasmus Thomsen, 24. november 2020 kl. 15.12

Tak til alle der har skrevet i denne tråd.

Der er et billede af min egen kompost beholder. Den er ikke så kunstnerisk som nogle af jeres;). H-stolper foran, med løse brædder i sliskerne. Presenning / markise til at rulle ud om vinteren, så den ikke regner væk.

Om sommeren er den alt for tør. Den står forblæst, og valnøddetræet giver lidt skygge men suger også godt med vand.

-Rådet om at emnet, tyskeren, udtørre er vel modtaget.

-Ja, hvis jeg vil have tyskeren så ser det ud til at jeg må betale den tyske fragt 1500-> 2000 kr. Hrmm.

-Den er ikke til mig selv. Den er tænkt til min svoger som jeg gerne vil indvige i komposteringens lyksaligheder. Det æstetiske har dermed betydning.

-Der er skægt at den tyske model tydeligt prioritere luft / iltning. Jeg har læst andetsteds at det skulle fremme omsætningen. Jeg tror ikke at jeg prøver, selvom jeg er nysgerrig.

17 af 22 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 24. november 2020 kl. 16.45

I Tyskland komposterer man ofte ved hjælp af et tilsætningsmiddel “ schnellkomposter” . Mon ikke det er en form for kunstgødning?
Kunne du ikke selv tage fat i noget træ og komponere noget til svogerens æstetiske smag?
Ingeborg

18 af 22 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 24. november 2020 kl. 16.47

19 af 22 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 24. november 2020 kl. 16.51

Det behøver jo ikke at være grimt fordi det skal være strikingeshave.blogspot.com/2019/06/ej-blot-til-pynt-baghave-og-arbejde.html
Ingeborg

20 af 22 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Rasmus Thomsen, 25. november 2020 kl. 18.23

Hej Ingeborg,

Jeg har snakket med min svorger (sendt ham denher tråd).

Han tænker at købe et færdigt sæt til 1200,- fra et byggemarked og skrue det sammen. Det vigtigste er egentligt at han begynder at kompostere. Jeg mangler at lære ham at dyrke kartoffler.

Takker, mvh Ras

21 af 22 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 25. november 2020 kl. 22.09

@Rasmus

Har du oplevet at din kompost regnede væk om vinteren?
Jeg dækker ikke min (kender argumentet med udvaskning) og jeg oplever hvert forår at bunken er tør i toppen og tilpas fugtig i bunden.

22 af 22 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Rasmus Thomsen, 2. december 2020 kl. 14.43

Hej Tom,

Ja, min har været for våd, men den modtager også noget regnvand fra skurets tag. Til gengæld er den for tør meget af året. Jeg overvejede en tagrende, men endte med pressening. Pt. er presseningen ikke rullet ud, den får lidt mere regn inden jeg lukker for vinteren.

/Ras

Nyt svar til emnet »åben kompostbeholder tysker beton«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > åben kompostbeholder tysker beton

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider