Skrevet af: Ingeborg Hansen, 24. november 2020 kl. 10.52
Havehandskerne hører til de vigtigste redskaber for mig fordi jeg i min frie tid arbjder med helt andre sarte ting, hvor det gælder om at have velplejede hænder.
Snart får jeg forhåbentlig igen opfyldt et juleønske, der går igen hvert eneste år: HAVEHANDSKER AF LÆDER.
Jeg slider et par handsker op i løbet af en sæson. Dog vil jeg gerne bruge de gamle til groft arbejde. Desværre bliver de snavsede og stive for mig.
R der nogen, der har et gidt råd til at få dem rene og bløde igen? Vask med sæbespåner er ok, men hvordan skal man tørre og evt. efterbehandle?
Mine fine handsker af ægte svinelæder, kan jeg vaske i shampo, og efterfølgende forbliver de bløde. Iøvrigt koster den slags handsker omkring 1.500 kr i dag. De er næsten ikke til at slide op og holder til årtier.
Ingeborg
Skrevet af: Søren Duun, 24. november 2020 kl. 12.04
Jeg vasker kun mine havehandsker, hvis der kommer skidt indvendigt, ellers går jeg med dem også selv om de er våde. Jeg vasker dem i kold vand. Selvom de bliver stive arbejder jeg dem bløde igen. Da jeg var i lærer tørrede vi dem på en radiator og så blev de stenhård, men efter lit tid var de ssom regel bløde igen. ..
Jeg undre mig over at du skriver at du betaler 1500 kr for et par havehandsker af svinelæder. Sidst jeg købte mine havehandsker var på nettet til ca kr 40, og dem har jeg haft i ca 4 år nu. De er vistnok af mærket Thor og er CE godkendte
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 24. november 2020 kl. 15.13
Tak for svaret Søren. Mine fine handsker som jeg skriver om, er til fint brug med stadstøjet.
Ingeborg
Skrevet af: Chris J., 24. november 2020 kl. 16.52
Ingeborg, har du prøvet med læderfedt, af den type man bruger til vandrestøvler, til læderhandsker der er blevet stive?
Tør eventuelt overskydende fedt af.
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 24. november 2020 kl. 17.10
Jeg bruger faktisk mange havehandsker i løbet af en dag. Mange handsker er købt hos det firma der fixer og til flere par for under 50 kr. men de bliver hurtigt til rene strikhandsker. Jeg kan finde på at bruge almindelige gummihandsker indeni, men de bliver jo hurtigt våde på indersiden. Måske er jeg bare en “gris” med de før omtalte læderhandsker.
Ingeborg
Skrevet af: Mette Lund, 24. november 2020 kl. 21.32
Der findes speciel lædersæbe og læderfedt, du kan evt. købe det i en forretning med hesteudstyr. Hvis du har overskud ,lyst og tid kan du sagtens få de vaskede havehandsker lækkert bløde igen.
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 25. november 2020 kl. 11.23
Tak for svaret Mette. Jeg har både læderfedt og sæbe, men jeg bruger det til de finere ting og det er ikke faldet mig ind at bruge det på havehandskerne.
Ingeborg
Skrevet af: Søren Duun, 28. november 2020 kl. 19.40
Ingeborg.
Du kan lave en fremragende læder fedt af lige del bivoks og madolie, der blot opvarmes under svag varme og ø til næsten ingen penge.
Lav en lille portion ad gangen da det rækker rigtig lang. Blandingen kan bruges til alt slags læder.
Skrevet af: Søren Duun, 28. november 2020 kl. 19.40
Ingeborg.
Du kan lave en fremragende læder fedt af lige del bivoks og madolie, der blot opvarmes under svag varme og til næsten ingen penge.
Lav en lille portion ad gangen da det rækker rigtig lang. Blandingen kan bruges til alt slags læder.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.