Forum

Glædelig jul og godt nytår

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 20. december 2020 kl. 23.18

Kære alle.

Glædelig jul og godt nytår til alle herinde

1 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne Demant, 21. december 2020 kl. 10.20

I lige måde Søren. Jeg vil også ønske alle en god jul og et endnu bedre nytår, med masser af haveglæde.

2 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jakob B., 21. december 2020 kl. 16.01

Jeg vil også gerne ønske glædelig jul og godt nytår til alle havenyts skribenter og læsere.

Min egen jul bliver af flere forskellige grunde bestemt i den dårlige ende. Pandemien sætter sit præg, og min kamp i familien for at få det hedenske og i mine øjne altid uøkologiske juletræ erstattet med et mere bæredygtigt alternativ er efter utallige forsøg igen slået fejl. Og dette nu i en grad, så jeg har mistet håbet om, at det nogensinde bliver anderledes. Det er deprimerende og føles så bittert, at jeg for mit vedkommende er mest tilbøjelig til helt at skrotte julen i al fremtid.
Men det skal selvfølgelig ikke forhindre, at jeg kan ønske god jul til andre.

3 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 22. december 2020 kl. 21.51

@Søren

Lige over Søren :)

4 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mette Lund, 23. december 2020 kl. 7.02

I lige måde. Glædelig jul og godt nytår.

5 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Chris J., 23. december 2020 kl. 11.09

Tak, og i lige måde.

@Jakob: måske kunne du supplere med en anden slags træ eller gren med pynt.
Her i huset har vi brugt Paradistræ (Crassula), hhv. et kaffetræ.
Slip fantasien løs, måske overhaler dine idéer juletræet. Engang brugte man vist en pyntet kålstok i stedet for juletræ, ude på landet hvor pengene var små.
Hvem finder på noget, der er endnu bedre?

6 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jakob B., 23. december 2020 kl. 15.28

@Chris J

Mange tak for dine tips og opmuntrende ord.
Jeg er dog bange for, at jeg efter nogle års kamp omsider må melde pas.
Jeg tilbød denne gang i god tid at installere toppen af en stor Kristtjørn eller en Cypress, som alligevel skulle skæres ned, og jeg var indstillet på at gøre en stor indsats for, at det kunne blive godt og julehyggeligt og tilmed coronasikkert. Men det havde bestemt ingen interesse, så de ligger nu i stedet på en grendynge.
Et andet familiemedlem ville slet ikke komme hjem til jul, hvis der ikke var et normalt stort juletræ, så det blev købt ude i byen og sat på fod af hjemmehjælperen, så de to familiemedlemmer nu kan fejre jul alene med deres grantræ uden min deltagelse.
Pyt med det. De må være tilfredse med byttet, og jeg må ryste det af mig. Pandemien indbyder alligevel til at starte med fasten, og derefter må julen vare ved helt til påske, hvis jeg mod forventning skulle ændre mening og få lyst til at fejre den. ;-)

7 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Chris J., 25. december 2020 kl. 20.38

@Jakob B.
Velbekomme, og tak for dine bestræbelser på at gøre noget for miljøet. Jeg har dog et håb om, at Julefreden dog sænkede sig over jer.
Måske kan jeg endda appellere til dig om at fortsætte dine forsøg på at trække juletraditionerne i en fornuftig retning, omend det nok tager mere end én Juleaften. Kirken har i mere end 1000 år arbejdet på at erstatte den nordiske Jul med Kristmesse (e.g. Christmas), men vi kalder det dog stadig Jul hos os.

Måske har du også næste år emner til andre vækster, der kan hænges julepynt på, og så lad dem endelig komme i spil, så de kan supplere til julehyggen, så du kan vurdere hvad der er den bedste kandidat at arbejde videre på.
Mistelten er også med i manges juletraditioner, der kan også lægges gaver under, og der drysser ikke nåle ud over det hele.

Med hensyn til gavepapir og -bånd, så tillad mig at pege på lidt genanvendelsespotentiale:
1) gavebånd i diverse farver er fine til at binde om bundter af podekviste, så det er til at holde rede på hvad man har til rådighed, og jeg er kommet under vejr med, at man hænger lange strimler af glitrende gavebånd op i kirsebærtræer og frugtbuske, da fugle vist lader sig skræmme af flagrende flitrende blink og bevægelse.
2) meget gavepapir har fin styrke og farve til at kunne bruges til flettede julehjerter, kræmmerhuse og guirlander (bare rul papiret sammen, klip-klip-klip og lim), og det overskydende kan der pakkes andre gaver ind i til næste Jul.

Til slut vil jeg ønske dig muntert gå-på-mod med dine videre bestræbelser.

8 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Iben H., 26. december 2020 kl. 23.34

God jul og godt nytår til alle😊

Jakob, jeg er enig i at mange af julens traditioner ikke er særlig bæredygtige. Jeg holder dog utrolig meget af juletræet. Så for at rette en smule op på balancen genbruger jeg det og laver sur jord af grenene, som jeg bruger til mine blåbærplanter.
Jeg klipper grene af og ligger det i lag skiftevis med jord. Grangrenene og nålene formulder, og så er jorden klar til brug. Bare et tip andre måske kan bruge.

9 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jakob B., 27. december 2020 kl. 12.52

Tak for mere inspiration. Det må være vigtigt med en konstruktiv tilgang. Men det kunne måske ligeså godt handle om generel "nedrustning" frem for et økologisk "våbenkapløb" med uøkologiske juletraditioner.
Tænk, hvis det var sandt, at julen varer lige til påske. Så ville der ikke være julestress eller fordøjelsesproblemer, og i en del hjem ville der nok i stedet kunne blive til en søndagspakke til barnet det meste af vinteren.
Spørger man børnene i december, så synes de nok ikke om idéen, men spørger man dem en mørk søndag i januar, så vil de måske svare anderledes.
WHO varsler også flere pandemier, og vi har set i år, at en ufleksibel stresset jul er særdeles uheldig, når smitte skal bekæmpes.

Man kan evt. vælge at gå ud i haven og danse om et frugttræ hele året.
Det vil nok også passe bedre til den grønne Julemand.
Jeg kan ikke bestemme, hvad man skal mene om Julemanden, og jeg ved heller ikke så meget om ham. Men jeg er stødt på nedenstående om Julemandens farve, som jeg synes er interessant, og som måske kan bidrage til en grønnere jul i fremtiden. ;-)

www.dr.dk/drtv/saeson/folk-og-fae_212228
-----
Folk og fæ
Nyindspilning af James Herriots populære bøger om en dyrlæges glæder og genvordigheder i 1930'ernes Yorkshire.
-----

Grøn Julemand
5:40 inde i videoen:
www.dr.dk/drtv/se/folk-og-fae_-julespecial_224674
Der hævdes det:
Den røde farve er opstået i kraft af en amerikansk læskedriksfabrikant.
Den rigtige Sankt Nikolaj bærer grønt og hvidt.

10 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 27. december 2020 kl. 15.05

Julemanden har haft forskelligt tøj i tidens løb. Det er vel heller ikke så mærkeligt. Moden skifter. Den røde julemand som vi kender i dag er dog ældre end cola reklamen fra 30'erne. Vistnok fra sidste halvdel af 1800 tallet. Jeg ved ikke om man helt kan rekonstruere forløbet, men jeg synes det er tydeligt at den danske nisses klædedragt har været med til at inspirere julemanden.

@Jakob. Var det ikke et kompromis at du selv dyrkede familiens juletræer?

11 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 28. december 2020 kl. 10.18

Jeg har nu mere ondt af de juletræer der fældes og ikke bliver solgt! Vores juletræ får da virkelig “en på opleveren” (hæsligt udtryk). Vi ved hvor vores eget juletræ bliver fældet. Køber det sidst i november, sætter det på fod ude på terassen og giverdet et brusebad hver dag. Tager træet ind et par dage før jul og sætter det tilbage på terassen i hele januar måned.... uden pynt. Herefter klipper jeg grenene af og bruger dem til at dække sarte planter med. Det er jo ikke så meget frosten, men skiftet mellem frost og sol i de tidlige forårsmåneder der er farlige for planterne.

Selvom vi kun var 3 personer i julen, er der mange traditioner forbundet med pyntning af vores træ idet der er en hjemmelavede ting fra alle børn, børnebørn og oldebørn på træet. Der er også gammelt pynt fra vores forældres og bedsteforældres jul.
For os er juletræet ikke bare et træ, men en reminder om: slægter skal komme, slægter skal henrulle, slægt skal følge slægters gang.
Godt nytår

12 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 29. december 2020 kl. 2.09

I ønskes allesammen en rigtig glædelig jul og et godt og helsebringende nyt år.

Jeg tilbragte meget af julen på langs, så mit lille juletræ står stadig ude i en potte...

Og de andre venter også på at blive plantet. ;-)

Sådan kan det gå.

Mvh
Tine

PS: Omsider har apoteket åbent igen, ffs har jeg kunne købe smertestillende igen.

Nyt svar til emnet »Glædelig jul og godt nytår«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Glædelig jul og godt nytår

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider