Forum

Haveoplevelser – år 2020

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Jakob B., 25. december 2020 kl. 18.16

Har 2020 givet dig nogle haveoplevelser, som det er værd at huske.?

Det kan både være højdepunkter og lavpunkter, de største, de sjoveste, de bedste, de skøreste, de mest underlige, eller hvilken type mindeværdige oplevelser, der nu falder dig ind, når du tænker tilbage på året, der gik. :-)

1 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: James F., 26. december 2020 kl. 10.38

Eftersom vi har en rubrik der hedder 'Dyr i haven', så håber jeg, at nedenstående er inden for rammerne.
Mine største haveoplevelser i 2020 udspandt sig ikke nede i haven, men i luftrummet oven over.!
Mine genboer har i flere år haft glæde af, at have et tårnfalke par til at yngle under udhænget på maskinhuset. Erfarne ornitologer mente dog, at mine redekasser hængte for tæt på genboens (kun 130m. væk,) til at jeg skulle gøre mig forhåbninger om at huse endnu et falkepar. Men sidst på vinteren dukkede der alligevel et nyt par op hos mig. Efter et par kontroverser blev falkene enige om, at der var plads til begge par.
Jeg var heldig at opleve 3 unger blive flyveklare først i juli. Det var virkelig en stor fornøjelse, at følge disse luftakrobater fra vinduet i køkkenet og fra gårdspladsen.
Jeg vil opfordre alle, der bor på landet eller i udkanten af byen til, at sætte en redekasse op i gavlen eller 5m. op i en mast, hvis det er muligt. Vær ikke bange for, at falkenes ophold vil skræmme småfuglene væk, for det sker ikke! Jeg har stadig lige så mange småfugle, som jeg plejer, - falkene tager stort set kun mus fra omliggende marker.

2 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Boi Jensen, 27. december 2020 kl. 11.05

Hej til alle og glædelig jul og jeg kan fortsætte hvor James startede. Vi har i planteskolen haft tårnfalke i 5 år, hvor vi først fik to falkekasser foræret - og siden har vi lavet et par ekstra. De er så ophængt forskelllige steder, blandt andet på hver side af engen, hvor der er masser af mus. I år tog falkene den ene kasse på sydgavlen og den har været beboet hvert år, men i år var der 5 unger i den. I nordgavlen har vi indvendigt lavet et sløruglekasse og om ikke tårnfalkene indtog den også - også her blev der 5 unger der kom ud at flyve - så der har været føde til 14 tårnfalke i det forholdsvist lille område der flyver i og der er en transport af mus uden lige, når der er så mange unger. Helt enig i at de ikke påvirker småfuglene, tårnfalkene kan sidde ovenpå vores lærkepæl med 8 huller til stærene - og stærene flyver ubekymret videre med føden til ungerne.
Glædelig bagjul og godt nytår til alle!
Boi Jensen

3 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 29. december 2020 kl. 0.01

Min største oplevelse med et dyr fik jeg i morges. Da jeg kiggede ud af vinduet var der en stor fiskehejre på naboens børns klatrehus. Det var nok en julegave til deres havedam, som de midlertidigt havde sat der, tænkte jeg.
Godt nok et underligt sted og jeg gad ikke en gang på at hente kameraet. Sådan en plastikfugl var ikke værd at ofre et billede på.....indtil fuglen bredte vingerne ud og fløj hen over vores tag. Gad vide om den havde været ude efter KojKarperne i havedammen?
En mærkelig oplevelse var det.
Ingeborg

4 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 29. december 2020 kl. 0.01

Min største oplevelse med et dyr fik jeg i morges. Da jeg kiggede ud af vinduet var der en stor fiskehejre på naboens børns klatrehus. Det var nok en julegave til deres havedam, som de midlertidigt havde sat der, tænkte jeg.
Godt nok et underligt sted og jeg gad ikke en gang på at hente kameraet. Sådan en plastikfugl var ikke værd at ofre et billede på.....indtil fuglen bredte vingerne ud og fløj hen over vores tag. Gad vide om den havde været ude efter KojKarperne i havedammen?
En mærkelig oplevelse var det.
Ingeborg

5 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 29. december 2020 kl. 1.24

Tja, udover den uhyggelige døde fugl, så genopdagede jeg, at de små efeuer (vedbend), jeg skånede ved sidste brombærkrig, faktisk har overlevet, og vokser op i træer.

Efter jeg lige havde købt 3 selv!

Jeg er ved at være noget nysgerrig mht til havens historie nu, om fhv ejer plantede efeu for at dække hønsehusrædslerne (af genbrugsmaterialer, og ikke den gode slags: Jeg har lige grave 1 kvm asbetplade op, og jeg troede ellers jeg havde overstået den slags! ).

Men mine naboer, der ved noget- er bange for Covid 19, og det er jeg også! Så! Jeg har ellers fundet et billede på nettet (flyover), fra 1990, og det ville jeg jo gerne vide mere om!

Men det ser ud somom vores garage faktisk aldrig har fungeret som en garage. Man har aldrig kunne køre ind gennem porten?

Min opdagelse: Småtræer der ligner små grønne græsstrå, er i virkeligheden rodskud fra vildstammer af mirabelle. De er tykkere end en tommelfinger (roden), og svære et grave op. I værste fald er det en rigtig rod fra en mirabelle/krægeblomme. Dette træ er så i så fald for stort at grave op!

Min nabo har fået ny hund, en lille brun retriverhvalp. RIP Chili (sort Formel 1), som mine katte havde opdraget meget godt på. Hun gik, hvis Pind (kat) stirrede.

Nu har jeg kun 3 katte tilbage, så hvem vil lære den nye lille hvalp, at katte bestemmer- ALT?! Og at hun ikke må være i min have? (Det har ejerne bestemt forlængst- men kattene stirrede Chili ud, og gav hende smæk på næsen, som hvalp).

Mvh
Tine

6 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Morten Terkildsen, 30. december 2020 kl. 21.21

Vi havde god held med køkkenhaven i år og fik bønner som aldrig før. Et ældre æbletræ som vi havde fået lov at grave op i en anden have sidste år viste sig at være et familietræ, med Ingrid Marie, golden delicious og en sort jeg tror er rød ananas. Det bar rigeligt med æbler, det samme gjorde vores andre små æbletræer. Blommerne gav ikke noget og mine podninger kiksede også. Til gengæld blev der plantet et clara frisj og et concorde pæretræ til at holde conferencetræet med selskab. Et aroma æbletræ og et Czar blommetræ blev det også til. Næste år skal jeg se om jeg kan dyrke frugttræer i krukker for jeg har ikke mere plads i haven. Mangler stadig et par stykker før jeg er færdig :)

7 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Iben H., 30. december 2020 kl. 21.48

Jeg har et ‘vildt’ bed i haven. Jeg gør intet ved det andet end at fjerne det visne om efteråret. I år så det ud som på billedet. Hvert år dominerer forskellige blomster. Første år var det valmuer. Derefter kornblomster. Og i år farve-gåseurt og nogle der lignede margueritter. Det er sjovt at følge.
I år var der to cikorier, som slog sig ned i bedet. Det var min fars yndlingsblomst. Han døde i sommeren 2019 og det var som at få en hilsen fra ham.

Godt nytår til alle.

8 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 30. december 2020 kl. 22.07

I år kunne jeg høste nok worcesterbær til at lave syltetøj af dem. Det var en god og lidt overraskende oplevelse. Af oplevelser med dyr i haven var humlebillens besøg nok det mest mindeværdige. Godt nytår.

9 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 31. december 2020 kl. 11.29

Min Hørpalme (Trachycarpus fortunei) på friland gav 8 blomsterklaser i jumi måned ....godt nytår

10 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: H. Christensen, 31. december 2020 kl. 14.51

1. år med det hvide W. Så har jeg bestilt elme træer, Og håber den begynder at yngle.
Mvh

Nyt svar til emnet »Haveoplevelser – år 2020«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Haveoplevelser – år 2020

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider