Forum

Stikke plæne af ved at vende jorden?

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 13. januar 2021 kl. 9.54

Hej
Jeg SKAL have en time eller to i frisk luft hver dag. At jogge rundt gider jeg ikke. Nu har jeg ikke mere fornuftige gøremål i haven efter at juletræet er parteret og nu pynter i bedene.
Jeg overvejer at stikke plænekanter af, stille og roligt, det haster jo ikke. Jorden er jo lidt tung nu, så min vanlige metode med at stikke af og rive sammen, vil ikke fungere. Derimod vil jeg kunne stikke af og vende græstørven.
Hvordan gør i?

1 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 13. januar 2021 kl. 10.28

Her er der stadig gang i køkkenhaven, så græskanter har ikke lige min fokus.
Hækken kan trænge til at blive klippet en anden gang i toppen.
Der er også kompost, der kan spredes ud.
Jeg er ved at gøre drivhuset klar til dyrkning af tidlige grøntsager.
Om to måneder skal der beskæres vin og sås ærter.
Der er ikke rigtig vinterpause her.

2 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 14. januar 2021 kl. 0.26

@ Lars Holt
Du svarer ikke på mit spørgsmål. Dit svar er irrelevant, jeg har hverken køkkenhave, drivhus eller kompost der skal ud.
Komposten er alt for våd iøvrigt.
Ingeborg

3 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 14. januar 2021 kl. 10.46

Du bad om forslag til at slå en time eller to ihjel i frisk luft, og det er hvad jeg har svaret ud fra.
Jeg kan jo ikke se, hvornår du skal bringe din kompost ud eller lægge nyt materiale på dit kvashegn mod motorvejen.
Når jeg nævner køkkenhaven ved enhver given lejlighed er det fordi jeg mener, at mange flere mennesker bør dyrke grøntsager, herunder krydderurter.
Og måske fordi jeg lige har skrevet en lille bog: "Børn i Køkkenhaven"

4 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 14. januar 2021 kl. 11.02

@Lars Holt
“At slå tiden ihjel” er en af de værste udtalelser jeg kan høre nogen sige eller skrive.
Jeg vil lave noget nyttigt, få frisk luft og motion. Mit døgn har slet ikke timer nok! Jeg har masser af andre kreative ting at foretage mig og ser sjældent tv.
Jeg har ingen køkkenhave, får ingen køkkenhave! Min interesse for have er vidt forskellig fra din interesse! Og min mand hader havearbejde fordi han blev tvunget til det som barn. Derfor var vores børn også fritaget for havearbejde og ingen af de to voksne sønner er havemænd af lyst i dag.
Så det skal være lysten, der driver værket.
God arbejdslyst
Ingeborg

5 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 14. januar 2021 kl. 17.00

@Lars

Nådada!
Er det en købebog eller? Lyder interessant...

6 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Chris J., 14. januar 2021 kl. 17.41

Kære Ingeborg
Hvis du stikker plænekanter af, og bare vender tørvene, så er jeg nogenlunde sikker på, at græsset til foråret vil vokse op igennem tørvene.
Men jeg ser den gevinst ved det, at græsset vil være sat tilbage i vækst, tørvene vil kunne tages op til foråret, og inden da skygge og undertrykke frøukrudt i jorden under.
Selv har jeg mange steder lagt fliser mellem grønplænen og køkkenhave/bed, for at stå bedre i kampen mod græs, der så gerne vil vokse ind i den lækre køkkenhavejord.
Kan du bruge svaret til noget?
God fornøjelse med havearbejdet og den friske luft.
Mvh Chris

7 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 14. januar 2021 kl. 18.54

Hej Chris
Tak for svaret, men jeg har også tidligere vendt græstørvene langs kanten i spadestiks dybde om sommeren, indtil jeg fandt det lettere kun at hakke ned med spaden og rive det uønskede væk.
Min gemal klager dog over at jeg hiver for mange småsten med ud på græsset, til gene for plæneklipperen.
Jeg er ikke bange for genvækst, fordi græsset ligger jo også med rødderne opad. Væksten kommer jo fra det der nu ligger i bunden og det har det svært ved uden lys.
mvh Ingeborg

8 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 17. januar 2021 kl. 19.16

@Tom
Jo, den kan købes både elektronisk og trykt. Den bør også kunne lånes på biblioteket.

9 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 17. januar 2021 kl. 22.05

@Lars

Tak - et godt emne og relevant for mig i relation til børnebørn i en spændende alder :) Aldrig dårligt med inspiration og der er et behov for at de små generationer kommer lidt tættere på madens oprindelse.

10 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 21. januar 2021 kl. 11.43

@ Tom Andersen & Lars Holt
Det giver nok ikke noget salg eller interesse at Lars poster nyheden under et indlæg om at kantstikke græsplænen.
Interessant nok, men fileme ikke under mit spørgsmål. I er gode til afsporing, men ikke til markedsføring :-)
Med venlig hilsen - Ingeborg Hansen

11 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 21. januar 2021 kl. 23.17

@Ingeborg
Nu er der ikke tale om markedsføring af min nyeste bog, men om almindelig orientering, der var i forlængelse af det aktuelle indlæg.
Havde det været markedsføring, havde pris og oplysning om sted for bestilling naturligvis også været bragt.
Du afsporede selv dit indlæg om at stikke kanter af ved en lang indledning, hvor du efterspurgte fornuftige gøremål i haven her om vinteren. Det var det, der bragte mig over i køkkenhaven.

Nyt svar til emnet »Stikke plæne af ved at vende jorden?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Stikke plæne af ved at vende jorden?

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider