Forum

Inspiration til haven

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Malene Cillesen, 24. januar 2021 kl. 21.27

God aften alle sammen

Jeg kunne godt bruge nogle gode råd, eller måske en hjemmesiden, hvor man kan få noget inspiration til at gøre noget ved haven.

Håber nogen kan pege mig i en retning:-)

1 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 24. januar 2021 kl. 22.13

Det kommer jo an på, hvad du selv vil med haven?

Jeg kan da godt anbefale dig, at få krydderurtebede, og morgenfruer (som jeg holder meget af). Men en have burde afspejle årstiderne, og så hjælper det jo ikkke, at vi anbefaler dig urter, træer og buske, hvis det, du i virkeligheden vil have et par højbede med jordbær og kartofler, og resten er plæne.

Hvor stor er din have?
Er det nyttehave?
Eller mere "til pynt" (Det er der intet ondt i, ikke alle gider og gå og klippe græs med en broderisaks, jeg gør ikke!)

Hvis man vil trække insekter til, så er krydderurter gode (man behøver ikke at æde dem. Jeg har fx salvie, som bierne elsker, men det gør jeg ikke.) Citronmelisse ("Hjertensfryd") er også nem og selvsår sig.

Du må vel selv have en lille idé om haven, du kan sagtens melde dig ind i fx. Haveselskabet og få billig konsulentbistand. Men, det hjælper meget, hvad du selv forestiller dig?

Mvh
Tine- og jorden! Og skadedyr. Jeg HADER de der f...p... dræbersnegle, som skal klippes ihjæl. Føj, da.

2 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Doris Møller, 25. januar 2021 kl. 8.43

Hej Malene Cillesen

Hvis du lige har overtaget en have, vil jeg råde dig til at bruge en del tid på at iagttage, hvad der faktisk er i haven i forvejen.

Afhængig af havens tilstand, beplantningstæthed og alder kan der i løbet af et år dukke mange interessante planter frem, som du gerne vil bevare. Der kan også være træer, som du måske i første omgang ønsker fældet. Men træer er jo længe om at gro op, og måske kan de komme til at indgå i din egen plan for haven.

Nu er bibliotekerne desværre lukkede, men de åbner vel snart igen. Min erfaring er, at der utrolig mange gode havebøger på biblioteket. Mange af dem giver netop det, du ønsker: inspiration. Og det får man af de mange farvestrålende billeder.

Hvis du ønsker at have en køkkenhave, så begynd i det små. Lad være med at satse på for mange ting på én gang. Og husk: en køkkenhave skal være, hvor der er meget sol.

God fornøjelse!

Med venlig hilsen

Doris Møller

3 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 25. januar 2021 kl. 10.25

Hej Malene Cillesen

Hvis dit bibliotek for tiden har den service der kaldes "Bogposer" kan du gøre brug af den - det er bibliotekaren der vælger fra hylden indenfor det emne, du nu har skrevet, at du er interesseret i..

Jeg kan ikke pege i nogen bestemt retning for planer eller for projekter, du kan sætte igang. Men jeg kan måske bidrage lidt til, at du når frem til at bestemme dig for den retning, du vælger som din.

Når det igen kan lade sig gøre at reservere bestemte bøger, har jeg fire forslag til dig - de peger i meget forskellige retninger ud fra hver sin tankegang om, hvad en have kan være.
Det kan være en slags pejlemærker for dig, så du lettere når frem til beslutninger, der peger frem mod lige den have, der giver dig og dine store oplevelser.

C.Th.Sørensen "Utypiske haver til et typehus"
En lille bog som har mange gennemtænkte og helt utraditionelle forslag til haver. Er skrevet ud fra det grundsyn, at havearbejde skal være en fornøjelse og at de arkitektoniske muligheder / udfordringer en vigtige at medtænke fra starten, ligemeget om det handler om at anlægge en have fra bunden eller skabe forandringer i en allerede etableret have.
Bogen er udgivet i 1966 - men med et forord fra 1999 skrevet af af Sven-Ingvar Andersson (på Haveselskabets vegne) gøres opmærksom på, at miljøbevægelsens tankegange og praksisser kan kombineres og med de haveæstetiske hensyn.

Illeris og Schultz "Bogen om permakultur"
En indføring i grundprincipperne for dyrkningsmetoder, der er egnede til en mindre eller større grad af selvforsyning med fødevarer. Undertitlen er "Genopbygning af naturressourcerne og modvirkning af klimaforandringerne" - mål og metoder er gennemtænke og afprøvede og eksemplerne er talrige.

Rasmus Ejrnæs "Den uendelige have" - om den vidende, styrende og legende tilgang til det privilegie, det er at have mulighed for at sætte sit eget præg på sine nære omgivelser lige meget om det er en rækkehushave, en villahave eller det drejer sig om en have i større eller meget større skala end disse to. Biodiversitetskrisen og mulighederne for at vi hver især kan bidrage til løsninger ved at samle viden nok til at vise respekt for mange forskellige livsformer.

Og så til "sofa-læsning med store armsving" - giver et kig ind i haver og parker skabt af anerkendte havearkitekter fra Danmark og Sverige -:
Lotte Möller "Tre mästare - Tre trädgårdar" .
Grundsynet er, at haven udgør forbindelsen mellem naturen og mennesket og at haven skal skabe tryghed, trøst og glad skønhed.
Bogen er fuld af billeder fra arkitekternes egne haver og fortæller blandt andet om C.Th.Sørensens tænkning om, hvor vigtigt det er at skabe mulighed for udfoldelsesmuligheder for børn. Han var en af initiativtageren til "byggelegepladsen" ...

Jeg håber du finder inspiration !

Venlig hilsen
Lone

4 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 25. januar 2021 kl. 12.01

Hej Malene. Prøve at kigge forbi madoghaveliv.dk/ . Fruen og jeg skriver mest om den spiselige have, men også løst og fast om andre emner. Ikke så meget om den klassiske prydhave.

5 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 25. januar 2021 kl. 21.17

@Malene

Gøre noget ved haven - lidt bredt spørgsmål.
Kan du præcisere i hvilken retning du vil gøre noget ved haven?

Hvis ikke, så burde du måske starte på google....

6 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 27. januar 2021 kl. 19.15

Det er rigtigt! Man bør følge haven i et år, før man beslutter sig. Min undskyldning for IKKKE at huske, dette gode råd, må være, at det lige om lidt er 26 år siden, vi fik denne have.

Og den er fra 70-erne grundlæggende, så meget af træer/buske er ved at takke af.

Man bør vente, og se om der ikke kommer forårsløg op, og om det irriterende træ, ikke skaber god skygge om sommeren, og om læhegnet, der tager udsigten- ikke har en funktion.

De tristeste "haver" jeg kender, dør i en motorsavsmassakre, og ender som en plæne med trampolin. Til fodbold! Hvis der er noget i stenørkenen af fliser, er det krukkeplanter, som skal vandes og plejes meget mere end planter i jorden. Og græsplæner skal slås, vandes og gødes- og det larmer, er enegiforbrugende- og så skal folk af med græs og hækafklip. Turen til genbrugsstationen er heller ikke gratis!

Det er SÅÅÅ dåmt! Børn elsker vilde kroge og huler i haven, det er sjovt og lidt vildt. Så kan man lege gemme/dåsesklul og den slags. Og plukke nødder og bær. Spise blomster (hjulkrone) og suge honning af syrener.

Og naboens katte æder ens fugle, fordi den der bare nøgne have ikke har redesteder/skjulesteder, hvor fuglene kan søge ly, føde og læ- men kun foderautomaterne, så- er man rimeligt langt fra naturen.

Nå, jeg må vist hellere stige af kæphesten igen. :-)

Mvh
Tine- der havde alt for mange katte, men jævnligt så 20-30 arter i den "temremperede jungle" aka mit vildnis- og ved foderbrættet.

Nyt svar til emnet »Inspiration til haven«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Inspiration til haven

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider