Forum

Deling af potentella goldfinger

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Karen Laursen, 31. januar 2021 kl. 15.24

Vi har en 10 års potentella hæk, som vi gerne vil have renset for ukrudt. Den er også blevet tynd for neden, kan vi grave op, rense, dele og sætte buskene tættere, så vi begrænser ukrudt imellem buskene?
Mvh Karen

1 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 31. januar 2021 kl. 22.00

Grunden til at den er blevet tynd forneden kan skyldes flere ting, bl. a kan det skylde lysmangel. Det kan også skyldes for meget ukrudt i hækken at den ikke har fået lys, næring og luft til at vokse sig pænt.

Normal er Potentilla meget hårdføre og tåler skygge godt, men hvis den hindres i at vokse vil den kvitterer med en dårlig vækst.

Efter min mening er der ikke andet for at få renset hækken helt ren for flere årige ukrudt, da det som regel er værst og evt at skærer hækken lidt tilbage. Andre vil vælge at skære den hel ned og så lade den komme på ny. Men vigtigst er det at hækken holdes rent fremover. Ellers får man ikke nogen pænt hæk. At begynde at grave hækken op og rense planterne er en risikabelt affære, da du risikere at hækken går ud for dig og skal også holdes med vand flere år efter.
Så er det nemmere at sætte noget andet, hvis det er så slemt.

2 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 31. januar 2021 kl. 22.24

PS det er naturligvis og vigtigt at den får gødning og især kompost, hvis det er muligt. Dette nyder de fleste planter.

3 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karen Laursen, 26. februar 2021 kl. 10.24

Tak for dine altid gode svar
Jeg har brug for din hjælp nok engang vedr. Potentella hækken
Hvor meget vil du anbefale at klippe den ned?
Den står på lugning og klipning her i weekenden
Jeg vedlægger foto
Mvh Karen

4 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 26. februar 2021 kl. 12.26

Jo længere ned jo tættere bliver den. Så omkring 15 til 20 cm ville jeg klippe den ned. Husk også at rense den for døde grene og blade, der har det med at lægge sig som en komprimeret masse i bunden af busken. Så skyder den bedre med tiden.

Nyt svar til emnet »Deling af potentella goldfinger«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Deling af potentella goldfinger

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider