Forum

Type busk

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: David M, 18. februar 2021 kl. 10.40

Er der nogen der kan identificere busken på billedet?

1 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 18. februar 2021 kl. 12.30

Det ligner efeu, som man ofte bruger op ad hegn og lign eller som krybende bunddække.
Efeu kan du ikke lave en hæk af uden at den bliver støttet op. Jeg vil ikke anbefale den som hæk eller som bunddække.

2 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Morten Terkildsen, 18. februar 2021 kl. 12.58

Jeg vil modsat godt anbefale den som hæk(på et stakit så det understøttes, som Søren også skriver). Du skal dog være opmærksom på at du skal være over den, for den spreder sig kraftigt. Så det kræver man fjerner dens "lange fangearme" et par gange i løbet af sæsonen så den ikke overtager hele bedet bagefter. Omvendt synes jeg den er dejlig, for den 1. er grøn året rundt, 2. har blomster som vi havde masser af bier i(og hvepse :( ) i 3. fuglene bruger den som skjul og endelig bliver den tæt så indkig kan begrænses.

Vi har den opad et stakit som dog ikke grænser over til en nabo men ud til vejen. Jeg ville nok ikke vælge den i skel til nabo medmindre begge var godt indforståede med det.

3 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne Demant, 18. februar 2021 kl. 14.06

Nej, jeg ville heller ikke have den som hæk. Men vil da gerne fortælle at man ved at bruge stiklinger af efeu, kan undgå de lange arme der kravler henad jorden.
De skal så bare tages fra en gammel plante i toppen, dérfra hvor bladene skifter udseende og der kommer blomster.

Den slags stiklinger kan du så tilgengæld ikke få til at gro hen over jorden. Og den vil heller ikke sætte de karakteristiske efeu blade.
Den husker så godt, at hvis den plante den er taget fra, gror højre om en stamme, så gør stiklingen det også.

4 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: David M, 22. februar 2021 kl. 11.34

Tak for jeres svar!

Grunden til jeg spurgte er at jeg leder efter en kraftig, hurtigvoksende og stedsegrøn busk, så jeg kan skærme af til en gennemgang.

Jeg har allerede forsøgt med Thuja med delvist held, men måske er der et alternativ?

5 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 22. februar 2021 kl. 13.01

Du kan overveje laurbærkirsebær eller kristtorn. Den sidste stikker, det kan både være en fordel og en ulempe.

6 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: David M, 22. februar 2021 kl. 13.11

Er laurbærkirsebær nemme? Jeg har haft lidt udfordringer med thuja, da de plantes ret tæt på 2 store træer

7 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 22. februar 2021 kl. 13.59

Ja, i den forstand at det er nogle livskraftige planter. Jeg har ikke selv erfaring med at bruge dem som hæk, men de sælges til det formål og man ser det af og til. Du skal være obs på at de er giftige, men det er f.eks. liguster også.

8 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 22. februar 2021 kl. 17.53

Hej David M

Måske kan du overveje at plante taks som en løsning på afskærmningen.
Den kan købes i mange størrelser fra 30 - 225 cm, (men er måske tidligst i handlen om 2 - 3 uger).

En forudsætning for at få den til at trives er, at jordbunden ikke er vandlidende - skyggen fra nærtstående træer burde ikke være et problem.

Taks er hjemmehørende i Danmark og vil du gerne give gode forhold for fugle ved at sikre at planterne sætter frø, skal du undgå at plante sorten Hilii, der er fremavlet ved stiklinger ud fra hanplanter.
Vær opmærksom på, at det som gælder for thuja, laurbærkirsebær og ligusterogså gælder Taks - både frø og løv er giftige.

Venlig hilsen
Lone

Nyt svar til emnet »Type busk«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Type busk

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider