Forum

Tidlige biplanter?

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 27. februar 2021 kl. 19.53

Nu er mine "vilde krokus" i det sydvendte bed godt oppe, og jeg så også 4 (!) bier i fuld gang. Inden naboens søde lille brune logredorhvalp afbrød séancen med bioptælling. (Det er en sød og meget glad lille hund, men jeg sværger: Den er vokset 10 cm siden sidste uge allerede!).

Nå, men de vilde krokus består mest af de bleglilla (de breder sig åbenbart bedre), nogle varmt gule (der gror i en klump). De æggesnapsfarvede har jeg ikke set noget til i år.

Så er det jo, jeg tænker, at jeg omgående (nå ja, senest til næste forår)vil have flere tidlige biplanter.

Jeg har selvfølgelig nogle forkølede erantis (som aldrig breder sig), og vintergækker, der åbenbart bor inde i ligusterhækken.

Men skal jeg bare satse på flere af "de vilde" (botaniske) krokus?
Hvad ellers?

Mvh
Tine

1 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 27. februar 2021 kl. 20.02

Jeg har fra en biforsker at pollen fra anemoner er det de ser allermest af i de tidlige prøver. De er jo dog lidt senere.

2 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 27. februar 2021 kl. 20.11

Anemoner kan jo lide sur bund, som i bøgeskov. Det tror, jeg vil være for besværligt, da der her er kalkrig jord med ler/grus med ½ meter humus over.

Jeg er ikke så meget for at etablere kunstige jordbundsforhold.

Mvh
Tine- der lige i et anfald af momentan sidssyge har købt 2 azaleaer... Men, jeg har en pose rhododendron jord stående, så øh?!

3 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 27. februar 2021 kl. 20.24

Jeg tror altså ikke de er så kræsne med jordbund. Jeg har set alle tre farver i en skov hvor der er kalk lige under overfladen. Jeg kan selvfølgelig ikke udelukkende at der er surt lige der hvor anemonerne står. Jeg glemte at sige, de undersøgelser jeg henviste til er på honningbier.

4 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 27. februar 2021 kl. 20.46

Hvis man læser botaniske bøger så står der at skov anemoner vokser på skovbund og ynder muldrig jord, og regner derfor med surer jorder, men jeg ved at de ikke er så utaknemmelige som så. Jeg har fået en lille klump med ind fra de hindbær jeg fik forærende sidste år. Min jord er også kalkrig...

Tidligere har jeg både haft hvid, gul og blå anemone til at gro i en muldrig kompostjord hjemme i min tidligere have.
Her hvor jeg bor er det man kalder en ung skov, dvs med unge træer og her er jorden både sur og kalkrig og de dækker jorden over det hele...

5 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 27. februar 2021 kl. 21.25

Men ellers er der også andre vigtige biplante som du kan plante eller så og som er lige så gavnlig for andre insekter end lige bierne...

Pil – favorit blandt bierne.

Erantis – tidligt blomstrende og rig på nektar.

Krokus – rig på pollen.

Frugttræer – blomme, æble, pære og kirsebær.

6 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 27. februar 2021 kl. 21.37

Og hassel, som jo byder på pollen lige nu.

7 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: H. Christensen, 28. februar 2021 kl. 16.20

Pil er tidlige og rigtige gode til bier.
Mvh

8 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Alice Greifenstein, 28. februar 2021 kl. 22.48

Juleroser er særdeles gode biplanter. Orientalis passer bedst tidsmæssigt. Den er glad for kalk, men ikke tung lerjord (selvom jeg tror, den klarer sig hvor som helst).

9 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kim Petersen, 1. marts 2021 kl. 6.00

Som allerede beskrevet - Pil (og især hanplanterne) er noget af det bedste for bierne om foråret - både nektar og pollen i mængde.
Hassel derimod (trods meget pollen) er vindbestøver og derfor uinteressant for bierne.

10 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kim Petersen, 1. marts 2021 kl. 6.14

Se iøvrigt efter Biplantekalenderen - findes i flere versioner.
Kan googles på Nettet.

11 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 1. marts 2021 kl. 10.06

Fra biplantekalenderen:

Nektar: Alm. hassel producerer ikke nektar. Busken er vindbestøvet og skal ikke tiltrække insekter.
Pollen: Alm. hassel giver meget pollen og har 3 stjerner i biplantekalenderen. En enkel rakel har ca. 1.000 støvknapper, som tilsammen giver ca. 4 millioner pollenkorn. Pollenet har ca. 30% protein og 4% fedt. Svenske forsøg har vist
at bierne fi nt kan opfostre yngel på hasselpollen. Bierne samler villigt pollenet, hvis afstanden til buskene er kort. På
grund af den tidlige blomstring bliver biernes forråd af hasselpollen normalt brugt fuldstændigt, og det er sjældent
at fi nde hasselpollen i forbindelse med pollenanalyser af honning.

12 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kim Petersen, 1. marts 2021 kl. 11.12

Ja, jeg har godt læst det om hasselpollen.

Men jeg har nu aldrig oplevet et stort antal bier i hassel, hvorimod en pilebusk ligefrem kan summe af liv en solrig forårsdag.

De 3 stjerne går nu på mængden af pollen - ikke på egnetheden for bierne.
En biplantekalender (Biavlsforeningen) har hasselpollen høj biologisk værdi, en anden (Århus universitet) har hasselpollen dårlig biologisk værdi - (nogen uenighed ?)
I det svenske forsøg har bierne åbenbart blevet fodret med pollen, hvilket jo så ikke viser om de selv ville vælge dette frem for andet.

13 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 1. marts 2021 kl. 16.45

Mon ikke det er fordi hassel er tidligere end pil? Mine storfrugtede drysser pollen netop nu. Jeg har ikke set nogen bier ved den, men heller ikke andre steder i haven. Jeg har desværre ingen pil til direkte sammenligning.

14 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 1. marts 2021 kl. 18.36

Claus.

Du ser ikke honning bierne før der er 10 grader i vejret og så solskin. Men du kan være heldigt at se de første humler i haven, hvis ikke vejret vender.

15 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 1. marts 2021 kl. 18.48

Så kan man jo håbe at humlebierne og måske andre vilde bier har glæde af mine hassel selvom de i sagens natur ikke syner af så meget som honningbierne der optræder i sværm.

16 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 1. marts 2021 kl. 19.32

Når først honning bierne få taget sig sammen til at komme ud optræder de ofte mange, og når de finder gode trækkilder kan de ikke komme til for hinanden
Det er især træk i lindetræer, efeu og andre planter, som virkelig giver honning man kan se dette fantastiske syn.

17 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karsten Petersen, 1. marts 2021 kl. 20.01

så masser af honningbier i hasselbuskene i går 28/2 men kun dem som stor i sol og læ, og bierne havde masser af pollen med hjem til stadet

18 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karsten Petersen, 1. marts 2021 kl. 20.01

så masser af honningbier i hasselbuskene i går 28/2 men kun dem som stor i sol og læ, og bierne havde masser af pollen med hjem til stadet

19 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 1. marts 2021 kl. 20.11

Jeg har også for snart mange år set, gul, blå og hvid anemone i samme skov. Jeg tror, det var den ved "Langtved Færgekro", men det er usandsynligt mange år siden. Dog husker jeg, at skoven var relativt ung (bøgestammerne var ikke så tykke enddda, som i fx Slotsparken i Fredensborg) og meget lysåben, der hvor vi så anemonerne.

Men jeg kan desværre ikke spørge nogen, om det er korrekt husket.

Mvh
Tine

20 af 20 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 1. marts 2021 kl. 20.24

Jeg er så ikke så vild med pil. Pt har jeg proptrækkerpil, og udover, de har en morsom vækst til dekorationer, så er de ret trælse ellers. De fryser tilbage, og de taber store grene uden varsel fordi, de er skøre i veddet!

Men hvis jeg kan finde noget hanpil med fornuftig vækst, så vil jeg da kigge på dem, forudsat, de kan stå meget langt fra vandrør mv!
Hassel ønsker jeg mig. Jeg har tre gamle stående mod vest, og de er meget tykke, men har de båret mere end to nødder nogensinde, så!
Placeringen er dum, men de er så tykke, at jeg ikke kan fælde dem pr håndsav.

Jeg glæder mig til, at jeg engang kan sætte aftryk på haven. Det har altid været sådan somom, at jeg kæmper mod de forrige ejeres spøgelser.

Mvh
Tine

Nyt svar til emnet »Tidlige biplanter?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Tidlige biplanter?

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider