Forum

Forsmag på foråret

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 5. marts 2021 kl. 17.56

Vi handler ikke så ofte i corona tiden, men da vi alligevel var i byen, slog jeg et smut om min yndlings frugt-grønt-blomster forretning. Vidste faktisk ikke om der var åbent, for det må ikke være nemt at disponere i denne tid. Jo, der var en spæd forårsstart og jeg kunne ikke nære mig, selvom det jeg planter i krukker og skåle til pynt på terassebordet må tages ind i garagen om aftenen. Jeg bliver bare glad i låget af disse forårsbebudere, som der allerede er mange af i haven, vintergækkerne er snart en saga blot men erantis og krokus og enkelte hyacinther myldrer op.
Samtidig var det forhåbentlig sidste gang jeg måtte have gang i fabrikationen af mine mejsebolde. Der blev knap 100 stk. og jeg blev mega træt i hænderne af at knuge dem sammen til lidt flade bolde. lndhold: Billig margarine, kokosfedt, havregryn, afskallede solsikkekærner, en slat mannagryn og lidt rugmel til at holde sammen på herligheden.
Der er sikkert nok til 3 uger - og så har solen fået så meget magt at mine bolde vil smelte.
Jeg har tænkt på, hvor meget hvedeklid der er i købebollerne. Det er der vel ingen næring i for fuglene?
Selvfølgelig bager jeg ikke mejseboldene, men bagepladen er god til at lægge boldene på, inden de kommer ud i kulden.

1 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 7. marts 2021 kl. 16.23

Det lyder som en kompliceret og noget dyr opskrift, du har der der, Ingeborg. Jeg har købt 2 kasser fra HaraldSkrald, og de er da ganske populære ved både mejser, spurve (gråspurve foretrækker, de kan sidde på en kvist og hakke i dem ovenfra. Skovspurverne er bedre klatrere, men ikke nær så fikse, som mejser).

Måske handler det også om forholdet mellem fedt/fibre/kulhydrat?

Jeg har selv lavet diverse støbte med Palmin/Svinefedt og færdige frøblandinger. De har dog ikke været meget populære. Så, det opgav jeg.

Men i dag havde jeg en stor flagspætte!

Og muligvis jernspurve, de flygtede dog hvergang, jeg endelig kom med kikkerten. De møgdyr! ;-)

I går så jeg nogle rovfugle, der svævede på opvindene, men de fløj også væk/var for højt oppe. Så, hvad de var- vides ikke, det var nok bare musvåger!
Min kikkert var ikke god nok, de var for højt oppe. Det kan også have været fjeldvåger.

Mvh
Tine

2 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 7. marts 2021 kl. 17.19

@ Tine
Fugle hos os gider ikke købeboller! De hænger og bliver sorte/mugne og sådan noget vil jeg ikke servere. Dyrere end købeboller? måske, men jeg bruger gerne alle slatter af diverse frø og kornsorter. Sidste gang var det biologiske Mannagryn, som så lidt levende ud - men det er det man risikerer ved økologiske melsorter. Iøvrigt har jeg så stor fornøjelse - at jeg gerne bager mejsebolde :-).
I dag fik flagspætten selskab af en anden spætte. Måske er der romance i luften?
Jeg har observeret at der er rigtig mange vinterbadere i "mine" fugle, så fuglebadet må fyldes flere gange dagligt.
Desværre var der også en spurvehøg på færde = 1 slagtet solsort, men det er jo naturens orden.
Ingeborg

3 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 7. marts 2021 kl. 17.41

De seneste par dage har det blæst rigtig meget hos os. Det er der en solsort, der udnytter. Den sidder på en gren ca. 30 cm fra nogle ophængte mejsekugler. Den udnytter svingningerne i kuglerne og det er sjovt at se at den lige afpasser momentet, hvor kuglerne svinger hen imod den.
Den er nu ikke for klog, for foderhuset med samme foder står lige i nærheden. En gang imellem er den ved at miste fodfæstet, men den har nu leget der et par dage. :-)

4 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 8. marts 2021 kl. 11.08

Hvilken slags fibre har fugle brug for? Vel ikke hvedeklid uden proteiner? Jeg tror at der er masser af affald i købeboller, som fuglene ikke har en pind ud af.
Ingeborg

5 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 9. marts 2021 kl. 21.15

Nå, okay. Selv havde jeg tre ufredelige solsorte, hvor de to af dem ovenikøbet slog sig sammen om, at jage nummer tre væk! Men så kom sjaggeren og jog solsortene væk... ;-)

Jeg vil nu sige at mejseboldene fra HN er fra et ret anerkendt firma, mens frøblandingen fra samme firma ("Nature") efterlader ret meget spildkorn på jorden, selvom fasankokkene gør deres bedste (og senest naboens nye hane og 4 høns, den gamle brune føler sig tydeligvis ikke som en del af flokken, så hun går fortsat sine egne vante hønseveje.)

Mht hvedeklid, så er det jo for den menneskelige fordøjelse, svært nedbrydeligt. Hvordan det er for fugle med deres to "maver" (kroen til opblødning/opbevaring og kråsen (muskelmaven) til formaling), og tarmsystem, ved jeg ikke.

Men da jeg havde kaniner fik de 1/5 hvedeklid i deres tørkost, det blev så godt nok ædt sidst, og mine kaniner gik på byghalm, fik hø og kålroer mv om vinteren. Men de åd det da, så noget kunne de vel bruge. Ok, de er ikke fugle!

PS: Jeg giver fortsat solsorte og blåmejser lidt kvarte eller ½ æbler, de foretrækker spiseæbler, mens madæbler ikke var en succés, bortset fra, da der var sne og frost.

Mvh
Tine

6 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 9. marts 2021 kl. 21.29

I dag kom der også 2 stillits, og de åd af de frøautomater, som skovspurvene nærmest "skal suge maven ind" for at æde af. Det ser ret komisk ud! Desuden grønirisker (der røg i totterne på hinanden) , bogfinker og naboens høner, hvoraf de to gik i "stealth mode"- dvs de benende igennem under min noget forpjuskede liguster hæk. Hanen og den sidste høne gik nu bare almindeligt.

Men mine katte lå i haven, og selvom de ikke jager høns/fugle, så har de nok set frygteligt farlige ud for en stor hønekylling! Når de sådan lå og snorksov på minirenseanlægget. :-)

Den anden dag havde jeg besøg af en hanspurvehøg, men om han fik noget, ved jeg ikke. Spurvehøgen skal jo også leve!

Mvh
Tine

Nyt svar til emnet »Forsmag på foråret«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Forsmag på foråret

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider