Skrevet af: Ingeborg Hansen, 7. marts 2021 kl. 16.48
Hej
Jeg havde 4 dejlige ferskener på det nye espalier træ, plantet i 2020. Det står ved en sydvendt mur - og jeg har beskyttet det lidt med grangrene.
Jeg ved at kyndige mennesker på nuværende tidspunkt kan fortælle, hvad jeg eventuelt skal klippe væk. Er der nogen der kan se forskel på blad og frugtknopper på mit billede?
Ingeborg
Skrevet af: Søren Duun, 7. marts 2021 kl. 17.23
På fersken er de korte skud, der ses lige fremme på dit billede, skud med blomster. Hvorimod de lange skud, der ofte har spidse knopper skud med blade. Hvis man forkorter disse skud vil der til næste år komme skud med blomsterknopper.
Husk at fersken kan "springe" ud før bierne er i luften og skal ofte håndbestøves, evt med en pensel også selvom de er selvbestøvende. Får du stadig ingen frugter på kan frosten være en medvirkende årsag til at knopperne har fået frost og er dermed blevet ødelagt. Derfor er det en god ide at dække fersken til så man udskyder blomstringen.
Skrevet af: Søren Duun, 7. marts 2021 kl. 17.32
PS.
Det anbefales mange steder at beskærer fersken i august september måned, bl. a for at undgå sygdomme, men du har også en bedre overblik over hvad der er blomst (på dette tidspunkt sidder der frugt på) og hvad der er blade.
Der ligger en masse illustrationer på nettet omkring beskæring af fersken, så der er ingen grund til at læse om det endnu.
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 7. marts 2021 kl. 17.35
Tak for svaret.
Jeg glæder mig til at se om vi får lige så pæne ferskner som i 2020. Fersknerne var super søde, men jeg tror at jeg vil plukke dem lidt tidligere - hvis og såfremt? :-)
Billedet er fra den 17. august 2020 - og frugterne måtte spises straks.
Skrevet af: Søren Duun, 7. marts 2021 kl. 17.44
Jeg tror bestemt ikke at der sker nogen ved at plukke dem tidligere. De bliver de ofte fyld med myrer, hvis de sidder for længe og bliver de overmodne kan de komme til at smage grim (efter min mening) så det er lige at få dem plukket til tiden.
For mange år siden var vi i sydpå og fik ved den lejlighed mulighed for at plukke ferskner, som ikke var hel moden, men efter 3 dage i en varm bil var de moden og virkelig lækker og saftige.... Det var en gammel nedlagt plantage, der ikke længere tjene sit formål, så vi kunne bare plukke løs.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.