Forum

Tømning af kattebakke

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Elsebeth Mathiasen, 14. marts 2021 kl. 8.26

Er i tvivl om hvor jeg skal spørge, så hvis dette ikke er det rigtige sted, så håber jeg bare på en venlig sjæl, der kan hjælpe mig videre!
Sagen er, at vi har en almindelig lille rækkehushave. Vores nabo benytter vores fælles hæk til at tømme kattebakken og marsvinets affald ud i. Jeg synes, det er noget værre svineri og især lugten er forfærdelig. Jeg har flere gange bedt dem om at lade være, det lover de men gør det alligevel. De benytter ikke selv haven (fatter faktisk ikke hvorfor de bor her), men jeg elsker min have og er meget ude i den.
Jeg ønsker ikke på nogen måde at konfliktoptrappe, men min tålmodighed er ved at være brugt op. Mit spørgsmål er, om der er regler eller love, jeg kan henvise til, så de fatter alvoren her. Jeg er så frustreret over, at de bliver ved.
På forhånd tak for hjælpen
Elsebeth

1 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 14. marts 2021 kl. 9.49

Hej Elsebeth Mathiasen

Kunne der tænkes en løsning som ville give både dig og dine naboer fordele ? FX kunne det jo være, at du kunne tilbyde dem, at de kan henlægge kattebakkeindholdet (indpakket !) i din affaldsbeholder til restaffald. Din udgift til renovation stiger ikke, selv om din affaldsbeholder måske bliver lidt mere fyldt - og du kunne på den måde slippe for de mest generende lugte fra kattebakken.
Baggrunden for mit forslag er, at jeg bor tæt på småbørnsfamilier, der ofte har store vanskeligheder med at begrænse deres affaldsmængder (engangsbleer o.l) så de kan nøjes med at fylde affaldbeholderen til kanten og ikke op over kanten....

Og hvis det lykkes at få mere end naboens løfte om at indføre nye vaner - så husk, at en fejring er på sin plads, når / hvis de indvilger i at gøre en ekstra indsats, der opfylder dine ønsker.

Hvis du ikke opnår den ønskede forandring kan du prøve tre andre spor:

Måske er der en grundejerforening i jeres rækkehuskvarter ?
Hvis der er det, kan en henvendelse der måske gøre en forskel . Især der er en fredeligt indstillet bestyrelse, som kan hjælpe jer frem til en fælles forståelse af, at du ønsker at dine naboer ændrer vaner for at du kan bruge din have, som du har lyst til.

Hvis der nu ikke findes en forening, som kan hjælpe jer, så er der jo "det kommunale spor" du kan overveje:
Miljøbeskyttelsesloven fastlægger affaldshåndtering som et kommunalt ansvar. Så en henvendelse til kommunens tekniske forvaltning vil kunne afklare, hvilke regler, der gælder i din kommune for bortskaffelse af hobby-husdyraffald - og om reglerne din kommune er forskellige ift forskellige hobbydyr. (Nogen kommuner anbefaler at kompostere marsvine- og kaningødning og anvende det til jordforbedring i egen have).

Vær forberedt på, at du ikke lige i disse måneder får et særlig klart svar hos din kommune. Alle kommuner arbejder på højtryk for at indrette affaldsindsamling- og -håndtering i overensstemmelse med nye landsdækkende regler der trådte i kraft pr 01. januar 2021
Affaldsbekendtgørelsen indebærer en pligt for kommunerne til at etablere indsamlingsordninger for ti typer af affaldsfraktioner fra husholdninger senest den 1. juli 2021 - bortset fra tekstilaffald, hvor fristen er den 1. januar 2022. Det er muligt at få dispensation fra tidsfristen den 1. juli 2021, hvis der er tale om et "særligt tilfælde".

Hvis du ikke finder en ikke afklaring i kommunale regler, som kan hjælpe jer frem til en bedre situation, kan du undersøge, om et hegnssyn kan være en vej frem. Hegnssynet er bl.a til for at afklare og afhjælpe uenigheder mellem parter, der har fælleshegn.
Det er ikke gratis at få gennemført et hegnssyn - grundprisen er pt 1897,- kr.
Vælger du den vej, skal du kontakte din kommune, som derefter bringer dig i kontakt med hegnssynet.

Jeg håber, du kan holde fast i, at du er rigtig glad for haven og gerne vil undgå lugtgener fra hobbyhusdyraffaldet og derfor gerne vil medvirke til en forandring på tingenes tilstand - og beslutter dig for at ville gi' lidt igen for at få gode timer udendørs !

Venlig hilsen
Lone

2 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 14. marts 2021 kl. 13.18

Hegnssynet kan kun tage sig af hegnsspørgsmål!
Hvis tømningen af kattebakke mm i hækken giver skader på hækken, så kan hegnssynet hjælpe, men ellers ikke.

3 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Willy N, 14. marts 2021 kl. 15.34

@Elsebeth
Det er den kommunale miljøafdeling du skal have fat i.
Miljøafdelingen har med forurening af omgivelserne at gøre hvad enten det drejer sig om kompostbunker, røg fra brændeovne, nedtagning af asbesttage, lugtgener fra gylletanke osv. osv.
Når du har talt med din nabo om problemet med lugtgener kan du gøre andet end at kontakte miljøafdelingen når problemet forsætter.
Det er det som den er til for.

4 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Willy N, 14. marts 2021 kl. 15.36

" ... kan du >ikke< gøre andet end at kontakte ... "

5 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Elsebeth Mathiasen, 14. marts 2021 kl. 16.33

Ok, 1000-tak for svar alle 3.
Jeg vil gå rigtigt langt for at bevare et godt/neutralt forhold til naboen. Og dybest set synes jeg, katte er hyggelige at ha’ omkring. Men stanken er visse dage fæl.
Jeg går lige en runde omkring mig selv, før jeg beslutter næste træk, men nu har jeg nogle ideer til, hvad jeg kan gøre.
Tak for hjælpen
Mange hilsener Elsebeth

6 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 15. marts 2021 kl. 16.11

Jeg tømmer selv kattebakker ud på min grund, men jeg har sådan en "bæskovl", som jeg biller fækalierne op af bakken med. De ryger så i pose og i restaffaldet. (Ikke så meget pga lugt men for at nedsætte parasitpresset fra fx orm).

Men det er rigtigt at tissebakkegruset kan stinke til himlen, og kattegrus (især det klumpende) bliver til det argeste pløre i haven, så jeg har også forsøgt at anbringe det i hækken/steder, hvor jeg troede, jeg ikke ville gå, men det kommer man til... Det har da kostet et par sko.

Men nu er min have så nok lidt større, og en grusbunke jeg havde liggende i min indkørsel, var alletiders katte-wc, og det stank til himlen på varme sommerdage. Jeg fik faktisk en klage, men det var ikke kun mine katte, der brugte bunken som wc, og efterhånden fik jeg da flyttet det meste af den om i lerjorden. :-)

Det er da en kedelig nabo at have! Jeg ville give dem en rulle poser og en lorteskovl i gave med bånd.

Er der ikke en ejer/lejerforening? For så kan du tage det op med bestyrelsen. Det er trælst, at være den "søde nabo"- til man ikke orker det mere! >:->

Marsvinets udtømninger bør ikke lugte så meget, det er trods alt en planteæder. Rovdyrs udtømninger stinker.

Mvh
Tine

7 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 17. marts 2021 kl. 9.21

En tidligere nabo tømte kanin- og marsvinebursindholdet op ad fælleshækken. Det bad jeg rottefængeren se på og vedkommende måtte flytte “lortet” til en aflukket beholder eller grave det ned.
Ingeborg

8 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Majbrit Dam Kristensen, 20. marts 2021 kl. 18.40

Hej Elsebeth.

Jeg mener helt klar også, at der må findes regler om dette i forhold til skadedyr osv.

Har du prøvet at snakke med dem om det, og spørge om de ikke kan finde et andet sted? Hvis dette ikke virker, må der være strengere metoder man kan gå igang med.

mvh.
Majbrit

Nyt svar til emnet »Tømning af kattebakke«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Tømning af kattebakke

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider