Forum

"Jeg er ligesom de andre, jeg er ikke…

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 20. marts 2021 kl. 18.52

Spor speciel"-

Jeg havde jo ligesom forestillet mig, at efterårets brombærbekæmpelse ville betyde, at jeg kunne plante, de ting, som JEG har lyst til. Fx hassel, stikkelsbær og den slags.

Det klogeste ville faktisk være, at jeg lod grunden være med fortsat bekæmpelse af brombær i de næste 2 år!
Men, al den plads og bar jord (der kommer ærenpris og andet krudt op- udover brombær), så kunne der jo lige være en række stikkelsbær og nødder. Og... Ja!

Så kunne jeg læse på dr.dk Fyn, at samtlige planteskoler/havecentre regner med, at de for det første vil få svært ved at skaffe planter, resten af Europa er også gået haveamok i Covid-19 krisen, og to at de regner med at have udsolgt lynhurtigt, da alle danske have-ejere, sådan set også vil have nødder & bær.

Som i Ludo er jeg slået tilbage til start! Men (som i Ludo, jeg er en ferm spiller), så satser jeg i år på- blomster! Altså en anden taktik.
Så sommerblomster. Jeg ville også gerne satse på krydderurter og fx Stokroser, men er de så også "in" i år?
Og rabarber, mine er blevet for gamle, så jeg ville egentlig gerne have nye planter, men hvis hyld mv allerede er forhåndssolgt.

Nå, men strategien mod gengroede (og få de gamle væk) brombær holder, så er der rigeligt med jord.

Mvh
Tine

1 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 20. marts 2021 kl. 19.51

Iøvrigt hørte jeg lige på P1 Morgen, at Ærenpris, Rød Tvetand og Martsvioler er gode tidlige biplanter. Men mine martsvioler og ærenpris er slet ikke oppe & blomstre nu. Rød tvetand har jeg slet ikke.

Jeg ved så ikke lige hvor den kvindelige ekspert biolog bor (jeg fik ikke fat i navnet), men det kan ikke være på Nordfyn. Hun mente også, at mange vilde planter, gror i grøftekanterne. Jeg kan kun konstatere, at mine 26 år på Nordfyn- er der færre og færre. Der er næsten kun græsser tilbage. Det, der blomstrer er væk!

Det er fame uhyggeligt!

Mvh
Tine

Mvh
Tine

2 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 21. marts 2021 kl. 12.14

Efter tørkesommeren (18?) fik jeg masser af rød tvetand. De er ganske rigtigt fremme. Ligeså følfod, men violerne blomster ikke endnu. Ellers er det erantis, vintergækker, krokus, dorthealiljer og skilla som lyser op.

3 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 21. marts 2021 kl. 13.36

@Tine

Du kunne prøve at minde Otterup Kommune om denne konkurrence:

mim.dk/natur/dkvild/danmarks-vildeste-kommune/

Hvem ved, måske kunne der spares penge ved kun at slå grøftekanderne hvert andet eller tredje år ?

4 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jakob B., 21. marts 2021 kl. 15.21

@Tine Andersen

Jeg vil ikke afvise, at der kan være plads til et par planter, hvis du er langt nok med projektet. Men jeg vil anbefale dig at holde godt og vedholdende fast i din udryddelsesstrategi, indtil den er ført helt til ende. Ellers fortsætter det med at være skruen uden ende. Min erfaring med uønsket vild brombær er, at den er nemmest at finde og fjerne sidst på vinteren, og så er det kun et spørgsmål om at følge op på det resten af året, og det er nemmest, hvis der ikke står andet i vejen.

Vi har før diskuteret vild brombær:
www.havenyt.dk/forum/fri_debat/18761.html
Prøv evt. at trykke "Ctrl F" i tråden og søg på "brombær"

5 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 24. marts 2021 kl. 19.37

Tom: Nu hedder de Nordfyn efter kommunesammenlægningen.

Mvh
Tine

6 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 24. marts 2021 kl. 19.41

Hej Jakob!

Jamen Netto havde udsalg af stikkelsbær og ribs. Så jeg fik købt lidt.

Ja, de skide brombær, jeg gik løs på dem i september til december. Bare kald mig kylling, men jeg er nervøs for hvepseboer.

Mvh
Tine- nu med nyt efternavn

Nyt svar til emnet »"Jeg er ligesom de andre, jeg er ikke…«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > "Jeg er ligesom de andre, jeg er ikke…

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider