Skrevet af: Ingeborg Hansen, 26. marts 2021 kl. 18.18
Hej
Vi har en 50 år gammel ligusterhæk, som er plantet i skel. Vores nabohus er udlejet til folk, som ikke gider have. Det har betydet at vi sidste år måtte bede naboen om at ejeren af huset fik klippet hækken. Da var vi nået langt hen i august måned.
Vi ser aldrig de mennesker - par med store børn, så vi har ikke mulighed for at snakke med dem.
Jeg gamle kone på 80 har i dag prøvet at klippe en del kristtorn ud af hækken - gennem hækken, men jeg kan selvfølgelig ikke nå helt over til den anden side, hvor kristtornene nu er 2 meter høje og har en stamme på 2-3 cm Ø.
Med så stor bladmængde vil hækken ikke få lys nok og sikkert gå ud pø om pø.
Hvad kan jeg gøre, udover at bede lejeren om at ejeren får fjernet de kristtorn.
Hvad vil et hegnssyn sige? Jeg er så træt af at den hæk vi har hæget om i snart 50 år vil sygne hen. Den må gerne holde vores tid ud.
Kan vi true - hvis det kommer så vidt med at vi ønsker et nyt hegn, hvor omkostningerne deles?
Træt af det - især efter en lang dag i haven. Billedet viser min høst på 1/3 af hækkens længde.
Skrevet af: Søren Duun, 26. marts 2021 kl. 19.44
Jeg kender ikke noget til hegnstilsynets arbejde, men det vidste bl. a Henry G, som ikke har været aktiv de sidste 3 år herinde. Men jeg kunne godt forestille mig at det ikke var noget de beskæftiget sig med, da de sikkert vil kalde det misvedligeholdelse og derfor ikke vil blande sig. Der står ingen steder at en hæk skal holdes fri for ukrudt. Det er kun os, der holder vores have, der ikke acceptere det og ved at det ødelægger hækken med tiden.
Hvis din nabo mener at han lukker naturen ind ved at lade alting gro er det nok mere en sag for grundejerforeningen.
Men også her kan der opstår problemer og især hvis der ikke er nedskrevet regler herfor
Nogle ganske få af haverne herude, hvor jeg bor ligner lossepladser, men det kan der så være mange forklaringer på. Er man i gang med at bygge eller bare ikke har kræfterne til det er det noget andet, men gider man bare ikke sin have er det sørgeligt og ærgerligt for os, der holder af området....
Jeg tror ikke at du får løst problemet hvis ikke også naboerne er med på den...
At tilbyde at hjælpe dem med vedligeholdelsen var en mulighed hvis ikke de ved bedre, men bare ikke når man er 80 år. Så jeg forstå godt at du er skuffet...
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 26. marts 2021 kl. 21.28
Hej og tak for svaret. Vi har ingen grundejerforening og det skyldes nok at flere huse er udlejede. Vores anden nabos have er sprunget i kratskov på de yderste 300 m2 . Nederste have passes dog fint (af forældren, som bor overfor :-). Det samme sker nok til den anden side. Vores grunde er mellem 1300 og 1500 m2 og det er der vist ingen lejere der gider. Anskaffelsen af redskaber og remedier er nok ikke så relvant for en “kun lejer”.
Jeg kan næppe tro at det er tilladt at lade en gammel,etableret ligusterhæk blive forvandlet til en kristtornshæk uden enighed mellem ejerne af en fælleshæk.
Det er ikke, fordi vi ikke vil snakke med naboerne, men vi ser dem aldrig.
Ingeborg
Skrevet af: Lars Holt, 28. marts 2021 kl. 8.24
Hegnssynet kan godt blande sig, hvis et hegn/en hæk bliver misligholdt.
Hvor det enkelte hegnssyns grænse går har jeg ikke erfaring for, da jeg plejede at interessere mig for fastlæggelse af den rette placering af skellet.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.