Forum

Sig det med løg og frø

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Jakob B., 1. april 2021 kl. 18.40

Hvis man ikke bryder sig om at sige det med blomster, hvordan siger man det så bedst med løg og frø.?

Det kan selvfølgelig blot være et brev frø, som kan sendes med posten.
I nogle tilfælde bør der måske medsendes en såvejledning og evt. en urtepotte med jord, så det er lige til at gå til.

Hvad bør pakken indeholde for at gøre den vellykket.?

Er der nogle løg, som er mere velegnede at give som gave end andre.?
Hyacinter kan købes i potter og pynte i stuen og efterfølgende plantes ud til fryd for både øje og insekter i årene, der kommer.
Kan man gøre det samme med Krokus.?
Hvilke sorter bør man efterspørge for insekternes skyld.?

Forslag og inspiration søges. :-)

1 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne Demant, 1. april 2021 kl. 21.25

I mange år havde jeg og mine daværende naboer noget pjank med at vi gav hinanden blomsterløg. Giveren havde skrevet hvor dybt de forskellige løg skulle lægges i krukken, lidt om sol og vand, ikke mere.
Når foråret kom var det vældig spændende at se hvad der kom op.

Jo alle slags løg og frø kan vel gives som gave, man skal naturligvis ikke give klatrelilje knolde til nogen der ikke har plads de kan klatre på, eller dahliaknolde til dem med kun altankasse.

det er vildt at svare på insekter, dem er der rigtig mange forskellige af, purløgblomster tiltrækker svirrefluer, humlebier og småbiller ex.

2 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jakob B., 2. april 2021 kl. 9.45

@Anne Demant

Ja, jeg kan godt se den sjove idé. Men jeg vil helst vide både, hvad jeg planter, og hvad jeg giver væk.
Det sidste lærte jeg, da jeg engang gav min nabo en pileurt i en spand. Det var mest for sjov, og fordi jeg håbede, at han ville fortælle mig, hvad det var for et bæst.
Jeg advarede ham heldigvis inderligt imod at plante den ud. Men havde jeg vidst, hvad det var, så havde jeg selvfølgelig ikke givet ham den.

Purløgsfrø er måske en udmærket lille gave. Men mine purløg plejer ikke at holde særlig godt i haven, når de skal konkurrere med ukrudt.

Nyt svar til emnet »Sig det med løg og frø«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Sig det med løg og frø

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider