Forum

Populær fignensort syg.

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 1. april 2021 kl. 21.00

Noget tyder på at sorten Røsnæs figen ikke er så robust og sygdoms fri som den har været udråbt til. Den har ikke kunne tåle at blive masseproduceret uden at der er opstået sygdomme. Hvilket sygdomme, der er tale om nævner artikel fra Kalundborg folkeblad ikke noget om.. Men det må siges at være meget uheldigt for dens fremtid. Hvornår den sættes i produktion igen er uvist.

sn.dk/Kalundborg/Populaere-figner-syge/artikel/833587

1 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 1. april 2021 kl. 22.25

Det er åbenbart faldet nogen på brystet at artiklen er 2 år gammel og man mener ikke at den er aktuel mere
men den er stadig aktuel vil jeg mene. At de ikke nævner hvilket sygdomme, der er tale om er for dårligt. Det ville være meget interessant, da man risikere at få den med når man køber nye planter...

2 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 2. april 2021 kl. 10.38

Ja der har været stille om den her meget oppustede figensort , den var jo ikke særlig hårdfør , måske over på Bornholm , men der er stort set alle figensorter hårdføre................

3 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 2. april 2021 kl. 12.17

Jeg har selv taget stiklinger af moderplanten hos Mogens - den gamle gartner.
Modertræet står meget beskyttet.

4 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 2. april 2021 kl. 12.44

Er det overhovedet tilladt at opformere sygt plante materiale, jvf. Plantedirektoratets regler omkring planteskole planter? Jeg er ikke sikker på at man bare sådan uden videre må opformere det og så sende det ud i detailhandlen.

Nuvel nu ved vi ikke hvilket sygdomme, der er tale om, men selv tror jeg på at der må være tale om virus/vira, da skadedyr er til at bekæmpe, også for en prof. gartner.

5 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 2. april 2021 kl. 13.25

Hvis man søger via retsinformation og bekendtgørelse af planter, så står der 91 sider lang tekst, som kun de færreste gider læse, men heri fremgår det at det netop ikke er tilladt at opformere sygt plante materiale...

6 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 2. april 2021 kl. 19.10

Det er mange år siden, at jeg tog stiklinger, og jeg har ikke solgt nogen.
Jeg havde i et par år en stående til dig, men du havde ikke tid til at komme til Næstved.
Så vidt jeg ved må man ikke opformere planter med salg for øje, med mindre de får et EU-plantepas, og det kræver, at man er godkendt til at lave planter.

7 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 2. april 2021 kl. 19.32

Jeg har skrevet til dig op til flere gange, også via Facebook, men jeg ved ikke hvad der er gået gal så jeg opgav. Jeg havde ellers glædet mig til at smage din vin:-)

8 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 2. april 2021 kl. 20.11

Det lyder jo virkeligt interessant, men kan I venligst ikke tage den kamp privat?

Selv har jeg da overvejet en figen eller et ferskentræ opad min sydmur, men de to Conferencepærer giver mere end rigeligt.

Jeg orker ikke rigtigt ting, der er for sarte.

Mvh
Tine

9 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 2. april 2021 kl. 20.11

Facebook er noget skod. Ind i mellem retter den på det jeg skriver, så jeg må opgive. Og jeg kan ikke finde et indlæg igen.
Så derfor kan man ikke bruge det medie til mig, selv om jeg jævnligt træner.

10 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 2. april 2021 kl. 21.16

Tine, der er slet ikke noget i det udover at jeg aldrig fik smagt Larses vin :-)

Lars.

Facebook er hellere ikke lige min kop the, der er mange, der ikke læser hvad hinanden skriver og roder tingene så er der mange, der er mere optager af fortælle hvad de går og roder med.

11 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 5. april 2021 kl. 23.18

Nu er jeg kommet til en afklaring af hvilket sygdomme, der er tale om og det var som jeg frygtet det, nemlig virus...

Jeg skrev til Plante-doktor, som nok er den person, der ved en masse om plantesygdomme og han svarede tilbage :

Hej Søren

Ja det er lidt øv med de figner. Jeg købte selv et par stykker og det har vist sig at de er inficeret med virus. Måske du har læst min artikel på adressen

www.plante-doktor.dk/figen%20mosaikvirus.html

Jeg har ikke nærlæst lovgivningen, men så vidt jeg er orienteret skal alle planteskoler, der producerer planter være tilmeldt plantedirektoratet. Det betyder at de jævnligt får besøg af folk her fra som gennemgår produktionen. Er der mistanke om væsentlige sygdomme, bliver partiet/ moderplanterne sat i karantæne. Er der tale om ødelæggende virussygdomme som her skal planterne kasseres.

Nu er det jo sådan at man skal opdage symptomerne for at kunne skride ind. Det ser ud til at netop denne her virussygdom først bliver synlig efter længere tid og det betyder, at der så er sendt en hel masse planter på markedet med virus uden at planteskolen har vidst det.

Hilsen Magnus

12 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 6. april 2021 kl. 17.55

@Søren

Hvordan ser sygdommen ud i praksis?

13 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 6. april 2021 kl. 18.27

Magnus har vedhæftet et link www.plante-doktor.dk/figen%20mosaikvirus.html hvor man tydelig kan se de syptomer, der opstår der hvor planten er smittet med virus. Men som han selv beskriver det sker der ikke noget selvom man spiser frugterne og planterne kan også bære rimelig med frugter. Det er mere det at det kan give misvækst og planterne vil altid halte bagefter.

14 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 7. april 2021 kl. 21.30

De synlige symptomer på virusinfektion hos planter er ofte lysegrønne områder (kaldet mosaik) i bladene, men kan være meget forskelligartede, fx nekroser, bladkrølning, gulsot eller dværgvækst afhængigt af planteart, virusart og vækstforhold. Det kan godt være svært at skelne gødningsmangel fra vira, men ofte følger gødnings mangel bladranden, modsat vira, der er spredt til hele bladet.

15 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 8. maj 2023 kl. 23.00

Der har været skrevet meget omkring røsnæs figen og nogle planteskoler og journalister har fejlagtig fået den opfattelse af Røsnæs fignerne var noget unik og på baggrund af Mogens egen erfaring udråbt det til at være en af de mest hårdføre figner dyrket i Danmark , hvilket aldrig er blevet bevist.... tværtimod .
Ud over at hans figner er inficeret med mosaik virus syge, hvilket har gjort at produktionen af den har været stoppet har Mogens o Madsen lige glemt at fortælle at hvordan at han har dyrket sin 40 års gammel figen, nemlig under en overdækket terrasse hvor alle figner gennerel vil kunne trives og så kan vi jo kalde alle figner i Danmark for unikke.
Normal når man afprøver planters hårdførhed sker det over en 20 årige periode, hvor man gennem tester dens hårdførhed på en plante center og ikke ved at en 86 årige mand påstår det.

Nyt svar til emnet »Populær fignensort syg.«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Populær fignensort syg.

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider