Skrevet af: Ingeborg Hansen, 22. april 2021 kl. 0.12
Trods mine 80 år har jeg hidtil ikke haft nogen skavanker, der umuliggør havearbejde, også lidt tungere ting som at ligge på knæ og rette fliser og den slags.
I år er det anderledes, fordi jeg ikke har været så aktiv vinteren over. Med skræk måtte jeg erfare at det efter længere tid på knæ næsten var umuligt at rejse mig “frihændigt”. Der måtte virkelig stor tankekraft til. Det var lige før jeg blev liggende i kompostkassen, som jeg var ved at tømme. Jeg var på knæ fordi jeg måtte skære nogle trærødder fri, som havde forvildet sig i den dejlige jord nederst i bunken.
Jeg er nok ikke den eneste, der har gjort den erfaring. Derfor spørger jeg herinde om der findes et særligt “have fitness program”, som styrker musklerne?
Ingeborg
Skrevet af: Lars Holt, 22. april 2021 kl. 8.26
Nej, det er bare alle muskler og led, der skal holdes styrkede hele året.
Jeg går i øjeblikket til genoptræning, og vi er rundt om hele kroppen.
Om sommeren er det normalt ikke noget problem, når der er passende havearbejde.
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 22. april 2021 kl. 8.53
@Lars Holt
Jeg har helt glemt at jeg ikke har motioneret i
Taulovs Aktivitetscenter, hvor kommunrn har et motionsrum til genoptræning af KOL patienter. Rummet må benyttes af andre når der er ledige timer. Benpres, cykling, romaskine og en maskine til styrkning af armmuskler. At det betød SÅ meget for min konfi har jeg ikke tænkt over før dit svar. Jeg må i gang herhjemme med SQUATS ( dybe knæbøjninger med rank ryg og fremstrakte arme) stepmaskine og motionscykel, så jeg bliver klar til havearbejdet.
Tak for svaret Lars!
Ingeborg
Skrevet af: Lone Brems, 22. april 2021 kl. 9.00
Hej Ingeborg
Godt at du kom op fra den kompostkasse ;-)
Hvis du er til podcast er mit forslag, at du vælger mellem de muligheder, som Gotvedinstituttet tilbyder.
I 2020 kom der 10 nye temainddelte podcast's.
Du kan få masser af træningsinspiration der - altsammen bygget op omkring at udvikle ro, velvære og styrke.
Helle Gotved blev kendt for sit fyndige "Use it or loose it" og var en stemme i DR i årene 1966 - 1992 med programmet "Ha det bedre".
Og jeg ønsker for dig, at du må ha' det bedre, så din have kan blive ved at være dit kreative rum.
Venlig hilsen
Lone
Skrevet af: Doris Møller, 22. april 2021 kl. 9.20
Nej, jeg kender heller ikke noget særligt program, som er udviklet specielt til styrkelse af musklerne og med henblik på havearbejde. Jeg plejer som Lars Holt at kunne vedligeholde muskelstyrken året rundt, dels ved havearbejdet og dels ved at bruge cyklen til al transport under 7 kilometers afstand.
Om vinteren plejer jeg at lave lidt øvelser på gulvtæppet foran fjernsynet, når jeg ser TV-avis. Mange af nyhederne kan man jo nøjes med at høre. Men de øvelser sigter mest efter at styrke smidigheden i kroppen.
I den forgangne vinter måtte jeg dog pludselig indse, at jeg var nødt til at gøre mere, for muskler i arme og ben svandt ind, når der i en periode ikke var tunge ting, der skulle løftes, og heller ikke så mange bakker, der skulle cykles op ad! Så jeg måtte i en fart sætte gang i nogle almindelige øvelser til styrkelse af musklerne. De blev også udført på gulvtæppet foran fjernsynet.
Jeg lægger mærke til, at mange af mine jævnaldrende (71-72) ikke længere kan ligge på knæ. Jeg ved egentlig ikke hvorfor. Jeg plejer at udføre meget havearbejde på knæ – eller siddende - på den stribede knæpude. I den afstand kan man bedre se, hvad man laver. I den seneste tid har mit ene knæ gjort meget ondt. Men jeg har ikke problemer med at komme op at stå.
Jeg vil helst holde kroppen ved lige, ved at udføre de normale daglige opgaver. For mig er det en nødløsning at være nødt til at lave øvelser. Men det kan jo være en nødvendig nødløsning – som i vinter ;-)
For tiden er ved at lave et stendige. Det giver virkelig meget motion! Og det skulle i øvrigt være et godt sted for humlebier – specielt hvis det er solbeskinnet, som mit bliver!
M.v.h.
Doris Møller
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 22. april 2021 kl. 9.48
@Doris
Sådan et projekt fik jeg overstået i 2015. Da var jeg 75 år:-). Jeg har god muskelkraft i mine arme og ingen problemer med ryggen. Hekseskuddene er jeg også kommet over ved hjælp af min siddebold ved pc og en megadyr ergonomisk saddelstol ved mine strikkemaskiner. Strikkemaskinerne er med til at styrke mine armmuskler.
strikingeshave.blogspot.com/2015/11/stttemur-af-marksten-oktober-2015.html
På et billede ses min elskede knæskammel, som ikke var med i kompostbunken :-(
Jeg elsker den slags arbejde. Når jeg ikke har nogen køkkenhave, er det lysten til at lave om og forbedre og forberede en arbejdsbesparende have. Dog “plumper” jeg i en gang imellem og der er jo ting, som kompostbunkerne, der skal plejes.
Ingeborg
Ps. Knæskamlen har været udsolgt i flere år, men tilsvarende er på markedet igen.
Skrevet af: Doris Møller, 22. april 2021 kl. 13.36
Det er faktisk det 5. stendige, jeg er i gang med at bygge!
Jeg har en skrånende grund, og jeg arvede en Guds velsignelse af sten, da jeg overtog min have. Der havde sikkert været udmærkede stensætninger før i tiden, men vind og vejr og almindelig slitage havde spredt stenene, så de bare lå uordentligt oven på jorden. De tidligere indehavere af kolonihaven magtede ikke at holde den de sidste mange år.
Det har været et kæmpe arbejde at lave terrasser og kante dem med sten. Mange af stenene var store, så jeg kun kunne trille dem. Der er stadig sten nok at tage af. Jeg nyder egentlig også den type arbejde. Det er jo lidt som et puslespil at finde den rigtige sten til en bestemt plads!
M.v.h.
Doris Møller
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.