Forum

Æbletræ får ingen blomster

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Nikolaj Kyndby Hentzen, 2. maj 2021 kl. 17.01

Hej

Sidste år fik vores 11 år gamle elstar kun få blomster og det blev til 3 æbler. Vi antog lidt at frosten havde taget dem. I år er der slet ikke nogen blomster at se! Bladende er først lige sprunget ud og der har ikke været frost efter knopperne er sprunget ud. Dets lillesøster der står et par meter der fra og er 5 år yngre får blomster. Det samme gør vores Filippa i forhaven.

I sommeren 2019 beskar vi det ret kraftigt - der var mange vanris og voldsom væskt både i højden og ind over midten. Vi havde også lidt tænkt at de manglende blomster i 2020 kunne tilskrives beskæringen, men burde det ikke have kommet sig efter 2 år?

1 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Nikolaj Kyndby Hentzen, 2. maj 2021 kl. 17.04

Vi har et lidt yngre elstar længere væk - det ser heller ikke ud til at få blomster og høsten sidste år var også kun et par æbler…

Så måske gør vi noget helt forkert ved den sort?

2 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 2. maj 2021 kl. 17.53

Filippa får blomster på sidste års årsskud og hvis i har beskåret det kraftig, dvs taget alle årsskudene og forkortet dem er det sikkert forklaringen på at i ingen blomster får.

Hos Elstar er det anderledes, men jeg tror at det er frosten, der er skyld i at i ingen blomster får. Jeres æblertræer må være særlige udsatte...

Det er mit bud.

3 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 2. maj 2021 kl. 17.59

PS.

Vedr Elstar og de få frugter så skyldes det at honning bierne, der ofte bestøver vores æblertræer, ikke kommer ud af staderne, hvis de er for koldt. Bierne kommer først ud ved ca 10 til 12 grader varme. Så det er manglende bestøvning, der er årsagen. Jeg selv har problemer med nogle blommetræer, selvom jeg har biavlere flere steder i området.

4 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Nikolaj Kyndby Hentzen, 2. maj 2021 kl. 18.04

Vores Filippa blomstrer fint. Og det gør lillesøster som er aroma også. Det er tilsyneladende kun elstar vi ikke kan dyrke.

5 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 2. maj 2021 kl. 18.11

Så tror jeg at der er tale en sygdom, muligvis et skadedyr, der ødelægger blomsterknopperne. Lige præcist hvad det er ved jeg ikke så skal jeg lige i mine bøger.

Kan du evt se ekskrementer i blomsterknopperne?

Det kan også være svamp..

Har du mulighed for at tage nogle gode nærbilleder?

6 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 2. maj 2021 kl. 18.36

Hvis du kan se ekskrementer i blomsterknopperne, vil et bud være knop vikler. Det er et insekt, der går ind og laver ravage i knopperne.

7 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Nikolaj Kyndby Hentzen, 3. maj 2021 kl. 17.06

Vedhæfter et par billeder. Der er hvide/lyse plamager på grenene og vi har tidligere sæsoner også fjernet blade med hvide belægninger.

8 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Nikolaj Kyndby Hentzen, 3. maj 2021 kl. 17.09

Bedre

9 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Nikolaj Kyndby Hentzen, 3. maj 2021 kl. 17.09

2

10 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Nikolaj Kyndby Hentzen, 3. maj 2021 kl. 17.10

3

11 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Nikolaj Kyndby Hentzen, 3. maj 2021 kl. 17.10

4

12 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 3. maj 2021 kl. 17.16

De tre første billeder (billede 1 og 2)viser harmløs lav på grenene.
Det er de to sidste billeder, du skal fokusere på.
På billede 3 kan der godt være tale om svamp af en eller anden art.
Billede 4 viser fejl i udviklingen i bladene, men vi må vente på en mere kyndig.

13 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Nikolaj Kyndby Hentzen, 3. maj 2021 kl. 17.29

Den beskærer (dårligt ordvalg) billederne lidt voldsomt, men hver de kan bruges

14 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 3. maj 2021 kl. 18.11

Hej Nikolaj.

Hvis du vil have et svar på hvad det kan årsagen til problemet med dine æbler vil jeg foreslå dig skrive til Magnus Gammelgaard, via hjemmesiden Plantedoktor.dk
Magnus har gjort plantesygdomme til sit speciale og er rigtigt god til at svare dem, der skriver til ham.

Nyt svar til emnet »Æbletræ får ingen blomster«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Æbletræ får ingen blomster

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider