Skrevet af: Sarah Lankstead, 12. maj 2021 kl. 19.47
En fra min familie har denne plante voksende i sin have - der er ingen af os der ved hvad det er.
Den er ca. ½ meter høj og ser ud til at blive ved med at vokse.
Er der en der kan hjælpe?
Skrevet af: James F., 12. maj 2021 kl. 20.32
Måske en hårfrugtet bjørneklo?
Skrevet af: Søren Duun, 12. maj 2021 kl. 22.01
Jeg tror at James har ret.
Skrevet af: Lone Brems, 13. maj 2021 kl. 10.26
Hej Sarah Lankstead
Jeg er også enig med James F. - og jeg vil bare lige tilføje, at hvis identifikationen er korrekt, så har familien en invasiv, giftig plante i haven.
Den bør fjernes med det samme - og det skal ske med forsigtighed.
Den mindste smule plantesaft kan i kombination med sollys forårsage forbrændinger på hunden og ekstrem lysfølsomhed i flere år efter.
Kig med hos Miljøstyrelsen her:
mst.dk/natur-vand/natur/artsleksikon/froeplanter/haarfrugtet-bjoerneklo/
Venlig hilsen
Lone
Skrevet af: Ania Larsen, 13. maj 2021 kl. 11.05
Jeg tror, det er en Rheum palmatum (prydrabarber). Den behøver I ikke at fjerne.
Skrevet af: Lone Brems, 13. maj 2021 kl. 16.54
Hej Ania Larsen
Du kan have ret - og hvis du har, så kan lidt ekstra info være vigtig:
Rheum Palmatum er registreret som invasiv art på fugtige steder med overfladevand på lerholdig jord i Estland og i Italien i det register, som EU indførte i 2010 (seneste opdatering, jeg har kunnet finde er fra 2019).
Planten er observeret som forvildet / naturaliseret i UK, Sverige, Frankrig og på New Zealand - men ikke aktuelt opfattet / registreret som invasiv de steder.
Planten figurerer ikke aktuelt på danske lister over invasive arter - men der kan være god grund til være forsigtig med at skabe frøspredningmuligheder for arten (som er vindbestøvet).
Rheum Palmatum har været og er fortsat en interessant plante til medicinsk brug - men ikke på en måde, der gør at man som ukyndig skal indtage hverken blade eller rod. Plantens indholdsstoffer er potent hormonforstyrrende - og der skal nøje kontrol til for at sikre, at grænseværdier for indtage overholdes.
Så jeg er uenig i, at familien kan lade planten gro videre.
Venlig hilsen
Lone
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.