Skrevet af: Bente Røsling, 13. maj 2021 kl. 17.06
Hej, findes der en tommelfingerregel for den bedste længde på skafter på river, skuffejern o.lign.? Hvad er den bedste længde i forhold til brugerens højde?
Skrevet af: Søren Duun, 13. maj 2021 kl. 21.17
Det gøre der nok. Men jeg syntes nu at de skafter, der sidder på det værktøj jeg køber passer til min højde og jeg er kun 169 cm høj. Det vigtigeste er at man går nogenlunde oprejst når man arbejder og ikke med bøjet ryg. Derfor må skafterne hellere være lidt for lange end for kort. Der findes i øvrigt ergonomisk værktøj, hvis man har problemer med ryggen. Jeg mener at det er Fiskars, der producerer det. Men det fås næsten i et hvert byggemarked.
Skrevet af: Lone Brems, 13. maj 2021 kl. 22.04
Hej Bente Røsling
Jeg kender ikke til nogen generelle vejledninger om skaftlængder ift brugerens højde.
At arbejde med rank ryg og vælge arbejdsredskaber der matcher denne grundregel er nok et blandt flere vigtige råd om, hvordan man bedst passer på sin krop.
Nogen af nøgleordene her er variation af arbejdsopgaver og arbejdsstillingen, pauser, udstrækning og smidigheds-træning.
Hvis kroppen mangler styrke og smidighed kan selv det bedst tilpassede riveskaft ikke kompensere for overbelastning af svage muskler, sener og led.
Her kan du finde gode råd om, hvordan man passer på sin krop (beskrevet i forhold til naturplejeopgaver, som jo nok er gennemsnitlig tungere end havearbejde): www.paspaakroppen.dk/skovbrug/rydning-af-krat-og-graesslaaning.
Venlig hilsen
Lone
Skrevet af: Claus K Madsen, 13. maj 2021 kl. 23.18
Det betyder ikke meget på en rive, blot den ikke er for kort. Man holder jo ikke i enden. Det må være mere vigtigt for f.eks. en spade eller en skovl. Min fornemmelse er en almindelig skovl faktisk er for stor til mange.
Skrevet af: Ingeborg Hansen, 14. maj 2021 kl. 9.25
Til lettere arbejde med skovl bruger jeg vores lette alusneskovl med teleskopskaft.
Ingeborg
Ps. Så må der ønskes en ny, når den går kaput.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.