Forum

Knækket kaktus

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Sofie D., 14. maj 2021 kl. 10.21

Hej

Under en flytning for nyligt knækkede jeg desværre toppen af min kaktus. Eller, den knækkede ikke helt af, men knækkede i den ene side, men sidder stadig fast i den anden – så toppen ligesom hang ned ad siden i den del den stadig sad fast i. (hvis det hele giver mening). Jeg satte et par stykker klisterbånd på for at forsøge at holde den på plads i håb om at den kunne hele sig selv igen - men ved ikke om det overhovedet kan lade sig gøre :D
Nogle af siddeskudene er netop begyndt at skyde og vokse lige nu, men toppen sker der umiddelbart ikke noget ved.

Så mit spørgsmål er derfor: Kan toppen overleve og hele sig selv? Og i så fald, vil den så nogensunde blive i stand til at vokse mere lige der? Og hvis jeg fjerner toppen helt, vil den så vokse videre derfra, eller vil den ligesom bare "lukke til" pga. beskadigelsen og dermed heller ikke vokse mere? Er lidt i tvivl om hvad jeg skal gøre med den, hvis jeg gerne vil have at den skal vokse sig højere. Så håber meget på jeres hjælp :)

På forhånd tak.

Mvh. Sofie

1 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Sofie D., 14. maj 2021 kl. 10.21

billede fra en anden side

2 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Sofie D., 14. maj 2021 kl. 10.22

Hele planten

3 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 14. maj 2021 kl. 10.33

Det er ikke en kaktus men en sukkulent Euphobia , prøv denne facebook , kaktus og sukkulenter ,

4 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: James F., 14. maj 2021 kl. 10.42

Det er et interessant projekt, som du der har gang i! :) Jeg har igen forstand på sammenvoksnings evnen for din type plante, - men jeg har en del erfaring med bruske og træer. For disse arter er det interessant at se, hvor godt de heler op, selv med store skader. Jeg synes bestemt, at du skal give toppen en chance. Det er en god idé med at støtte den med tape. Jeg vil foreslå, at du også sætter et stk. tape på vandret over bruddet, måske kan det mindske fordampningen.
Skulle sammenvoksningen svigte, så vil et af sideskuddene overtage, den bliver nok ikke symetrisk, men din sukkulent overlever.
Giv tid.

5 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Sofie D., 14. maj 2021 kl. 11.52

Mange tak for hjælpen! Jeg har sat et stykke ekstra tape på vandret og afventer resultatet – og håber på det bedste. Og så kigger jeg videre i facebookgruppen også :)

God weekend til jer!

Mvh. Sofie

Nyt svar til emnet »Knækket kaktus«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Fri debat > Knækket kaktus

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider